Mitt lokala utomhusgym

31 Aug

Första skoldagen avklarad för dottern, och den verkar ha gått alldeles utmärkt. Vid hemkomsten rapporterade hon glatt att alla lärare verkar snälla, och att hon hängt omkring med fyra trevliga tjejer på rasterna. Skolmaten är rätt så smaklös men fullt ätbar. Skoluniformen var helt OK att ha på sig, inget som klämde eller kliade. Tja, det låter ju alldeles utmärkt. (Kanske skulle skicka med henne ett litet set med salt- och pepparkar, dock?!?).

I söndags hasade vi förresten runt en sväng i en liten närbelägen park, där jag tog dessa bilder. Nej, det är inte lekplatsutrustning ni ser – det är träningsredskap för vuxna! Jag log verkligen igenkännande när jag fick syn på dem – det är ju precis så här det ser ut i sydkoreanska parker, fullt med aggremanger för alla som vill trimma kroppen. Ibland undrar jag dock om det inte vore idé att plantera ut lite rutschkanor, gungor och sånt för barnen också, men det är kanske tänkt att de ska använda de här grejerna på sitt sätt. Who knows.

Hej och hå, det är bara att ge sig ut i grönskan och jobba på biceps samt midjemåttt!

Vad kan detta vara? Kanske en kombomaskin för att klia och massera ryggen? Hrmm, jag tror jag fegar ur och håller mig till hotellgymet än så länge, där finns i alla fall maskiner och annan utrustning som jag begriper vad man ska ta sig till med.

12 svar to “Mitt lokala utomhusgym”

  1. Monica tisdag, 31 augusti , 2010 den 6:46 f m #

    Ryggkliare, för all del… men vad är ”cymbalerna” till??? 🙂
    Ja lite till det uppväxande släktet hade kanske varit något, eller förväntas de bara köra konditionsträning 🙂

    • annieverse tisdag, 31 augusti , 2010 den 8:07 f m #

      Vad jag kunde se så var ”cymbalerna” också något för ryggen…men säker är jag inte. Får väl häcka i parken en hel dag för att se hur folk använder alla pinaler där 🙂

  2. Brysselkakan tisdag, 31 augusti , 2010 den 7:33 f m #

    Men du… inte ska du missa chansen till träning under stekande sol med den fantastiska stadsluften att andas! Lacka inte ur nu!

    • annieverse tisdag, 31 augusti , 2010 den 8:09 f m #

      Hahaha, nej det är klart, det är inte allom förunnat att träna på det här sättet, jag borde vara tacksam att få chansen 🙂
      Fast kanske är det trots allt skönare att träna i det hällregn som förunnats oss idag, temperaturen sjönk faktiskt lite…och så slipper man ju duscha sen 😉

  3. frunatmaken tisdag, 31 augusti , 2010 den 11:28 f m #

    Kan du inte smygfota när det är folk där så att vi får veta hur man ska göra?

    • annieverse tisdag, 31 augusti , 2010 den 12:54 e m #

      Ska försöka hänga där en del i framtiden och smygfota så jag kan prestera en grundlig bruksanvisning 😉

  4. Elisabeth tisdag, 31 augusti , 2010 den 8:04 e m #

    Jag har för mig att jag för en tid sedan läste något om utomhusgym i Sverige. Fast då pratar vi inte färgglada maskiner, utan rejäla saker i trä och liknande, såklart. 😉

    • Brysselkakan onsdag, 1 september , 2010 den 8:07 f m #

      Just den varianten finns i en park här i Bryssel… ser rätt trista ut och fulla av stickor… OCH ingen har använt dem de gånger jag passerat…

  5. Herta torsdag, 16 september , 2010 den 7:53 e m #

    I Nyköping har vi fått ett utomhusgym i hamnen och jag har sett folk där som stannar en stund under joggingrundan när de passerar. Ryggkliaren har jag inte sett men de andra grejorna ser fullständigt normala ut.

    • annieverse lördag, 18 september , 2010 den 2:28 f m #

      Herta: det var som katten! Är det någon som har varit i Asien, blivit inspirerad av doningarna här och importerat dem till Nyköping, månne?

  6. Krister i Beijing fredag, 24 september , 2010 den 12:15 f m #

    Nu finns det flera bolag i Sverige som säljer dessa färgglada träningsmaskiner i precis samma stil som de Kinesiska. Jag tror Göteborg var först (2008). Se länk:
    http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/kultur_o_fritid,sveriges_forsta_utegym_invigs_i_angered

  7. annieverse fredag, 24 september , 2010 den 1:02 f m #

    Krister: så pass! Ja, varför inte?

Kommentera

