Otippad höjdare för lockiga

3 Sep

För er som undrar hur jag har framlevt mina första veckor här i Shanghai kan jag summera alltihopa med att jag inte gjort något speciellt alls. Varje morgon knallar jag iväg med dottern för att avleverera henne till skolan (promenad på 20 minuter), sen blir det oftast att knalla vidare en runda till Carrefour (ligger cirka 30 minuter från skolan). Det har sin grund i att dottern nästan varje dag kommer på att hon måste ha någon jätteviktig skolaccessoar som vi inte har med oss i resväskan från Sverige. Idag var det plastmappar med hål i jag skulle införskaffa, ty dottern sade ”Det är JÄTTEVIKTIGT att jag får dem så snart som möjligt, allra senast på måndag, fröken har sagt att vi VERKLIGEN behöver dem NU.” Jahaja. Tja, sen knallar jag tillbaka till hotellet, surfar runt lite, äter lunch, går och tränar på gymet, läser kanske en stund – och sen är det hämtning på skolan. Därefter läxläsning, eventuellt ett dopp i poolen, kvällsmat och nattinatti.  Visst ska det bli skönt när vi väl får lägga vantarna på vår container med bohag och äntligen kan flytta in i huset, men jag måste erkänna att det fortfarande är litelite skönt med den här hasa-omkring-tillvaron utan särskilt mycket stress. Och utan att behöva fundera på vad man ska laga till middag…

När jag hämtade dottern idag stötte jag förresten på hennes klasslärare och kunde inte låta bli att förtälja att jag nu införskaffat de OERHÖRT VIKTIGA plastmapparna. Som det ju var så bråttom med. ”Bråttom? Njaee…nä, jag har ju sagt att det är jättebra om de kan skaffa några vid tillfälle, fast SÅ bråttom var det ju inte”, sa klassläraren glatt. Hrrrmmmm. Jag tror min dotter gillar att stressa sin moder…

När jag var på Carrefour i förrgår (för att köpa JÄTTEVIKTIGA anteckningsblock åt ni-vet-nog-vem…) handlade jag med mig lite hårstylingprodukter. Vi glömde att ta med oss våra invanda wundermedel för lockigt hår från Sverige, nämligen. Så jag tänkte att på Carrefour kanske jag kunde hitta någon allroundmousse som kan duga. Men vet ni vad! I hyllan med produkter av det kinesiska märket Maestro finner jag inte en utan hela tre (!) stylingprodukter för lockigt hår!

Jojo, jag kan allt gissa vad ni tänker. ”Hahaha, spikrakhåriga kineser tillverka produkter för lockigt hår, det kan väl bli hur spännande som helst!” Men faktum är att jag nu testkört grejerna, och de är väl så bra som den mousse samt annat klet och kladd vi använder hemma. Kanske snäppet bättre, till och med. Inget burr och inget friss, ingen ”knastrighet” heller, bara snyggt definierade lockar som håller sig på plats hela dagen. I’m inpressed! Så pass impressed att bjussar Maestro på denna schyssta reklambild!

Fick inte bort blänket på flaskorna tyvärr, men funderar allvarligt på att mejla över bilden till Maestro och föreslå att de anställer mig som lockig spokeswoman när det är dags för introducering på den västerländska marknaden…

God helg på er alla 🙂

26 svar to “Otippad höjdare för lockiga”

  1. Bim HD fredag, 3 september , 2010 den 9:09 f m #

    Deeen produkten vill jag testa 😉 även om mitt hår enbart ser ut så efter dusch om jag inget gör åt det… försvinner dock omgående(?) om man borstar det.. fast kanske skulle bli mindre risigt? 😛
    Må så grankott…

    • annieverse fredag, 3 september , 2010 den 1:41 e m #

      Jamen då kanske den här produkten skulle bevara din fräscha nyduschade look?!?!

  2. allatalarsvenska fredag, 3 september , 2010 den 9:39 f m #

    Det är ju inte korkskruvslockar man tänker på när man hör ”kines”, med kineser från olika delar av landet har ju allt möjligt påbrå så egentligen är det väl inte så konstigt om någon är lockig.

    En japansk tjej jag bodde med när jag studerade hävdade att hennes syster var lockig. Jag tänkte – fördomsfullt – ”jaja, hon kanske har lite självfall” men jag fick se bildbevis på att hon minsann hade stora ”hollywoodlockar”. Smäll på fördomsfingrarna fick jag. 🙂

    • annieverse fredag, 3 september , 2010 den 1:51 e m #

      Wow, en hollywwoodlockig japanska? Ärligt talat trodde inte jag heller att det existerade – utan permanent, det vill säga…

  3. Brysselkakan fredag, 3 september , 2010 den 12:02 e m #

    Ja, jag är inte förvånad! Kineser kan kopiera ALLT inkl hårjox för lockiga! Sådan tur för dig dock! Fast måste säga att jag inte så en ända lockhårig kines under mina 10 dagar i Beijing och då såg jag många kineser för de är just många!

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:01 e m #

      Hehe, visst är de duktiga på att kopiera i det här landet! Undrar dock bara varför de ger sig på att kopiera produkter för en så pass begränsad marknad? Har inte sett särskilt många lockiga kineser här i Shanghai heller…

  4. Monica fredag, 3 september , 2010 den 12:54 e m #

    Tja, som du säger, kan de kopiera annat, så why not?! Passa på och njut av utmärkta produkter!

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:02 e m #

      Jajamänsan, det gör jag 🙂

  5. Monica fredag, 3 september , 2010 den 12:56 e m #

    Dessutom, är det inte KLOKT så många saker man behöver som ung student, absolut livsnödvändiga ting som helst skulle införskaffats igår. 🙂

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:02 e m #

      Helt rätt, du ANAR inte vilken diger lista med prylar Unga Damen har plitat ihop…

  6. Anna W fredag, 3 september , 2010 den 1:37 e m #

    Hej,

    kan du inte kolla om de har något smidigt litet medel som ger lockar till spikrakt råttfärgat hår??? 🙂

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:04 e m #

      Jag ska gå till grunden med detta nästa gång jag hasar omkring på Carrefour 😉

  7. Elisabeth fredag, 3 september , 2010 den 6:19 e m #

    Att inte behöva tänka på middagsmatslagning låter verkligen som en dröm! För övrigt ser det aningens exotiskt ut med de kinesiska tecknen på flaskorna.

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:08 e m #

      Ja, för mig som inte är överdrivet förtjust i matlagning, åtminstone inte vardagsmatlagning, är det inte helt fel 🙂

  8. anne fredag, 3 september , 2010 den 6:32 e m #

    Vilken höjdare att hitta så bra produkter för lockigt hår hux flux! Och som sagt, i KINA!!!!

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:10 e m #

      Precis! I KINA, av alla ställen 😉

  9. Kusin Annika fredag, 3 september , 2010 den 7:29 e m #

    Min nya frisyr kräver lock-gelé för att behålla det krusiga nyduschade utseendet, och man får ABSOLUT inte kamma, har inte kammat mig sedan 18 juni… Bara kramar håret torrt och kramar i gelé. Jag undrar varför jag inte klippte mig tidigare, det är ju mycket enklare än att ha långt hår. Här i Sverige har jag inte sett någon lock-mousse, men jag har kanske inte tittat på rätt ställe.

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:13 e m #

      Men precis, kamma är ett bit-time no-no för lockiga frisyrer!
      I Sverige använder dottern och jag bland annat mousse för lockigt hår från Sunsilk, finns bl.a. på Coop Forum och Ica Maxi, sen brukar frisörsalonerna ha diverse produkter med, allt från gel till mousse och krämiga produkter. Man får testa vad som passar just ens egen typ av lockar – det är en hel vetenskap…

  10. Cicci lördag, 4 september , 2010 den 1:14 e m #

    Fyll resväskan…

    • annieverse lördag, 4 september , 2010 den 2:14 e m #

      Frestande…det lär dock vara en del andra pryttlar som kommer att konkurrera om utrymmet…

  11. Ia lördag, 11 september , 2010 den 12:14 f m #

    Åh, det ser ju bara så fint ut.

    • annieverse måndag, 13 september , 2010 den 6:06 f m #

      Tackar 🙂

  12. Ia lördag, 11 september , 2010 den 12:15 f m #

    Färgar du det också?

    • annieverse måndag, 13 september , 2010 den 6:06 f m #

      Ja. Men inte med någon kinesisk produkt. Än.

  13. Herta torsdag, 16 september , 2010 den 7:50 e m #

    Nu var det ett ganska långt tag jag tittade in här på bloggen och har har saker och ting ändrat sig över landsgränser. Ungar verkar dock vara likadana oavsett var de befinner sig. Vissa saker måste alltid åtgärdas först och på en gång. Mammor jobbar med denna verkställighet över hela världen.

    • annieverse lördag, 18 september , 2010 den 2:37 f m #

      Herta: ja, mammatillvaron är nog ganska universellt konform 😉

Kommentera

