Högvälboret trams i kvadrat

28 Dec

Varför inte avge ett löfte om att möta det nya året med stil, etikett och förfining? Bland min pappas böcker har jag botaniserat i en fantastisk tegelsten, författad av Marius Wingårdh. Den heter Så går det till i umgänge och sällskapsliv och är utgiven 1961, fyra år innan jag föddes. Jag kommer ihåg en gång när jag var barn, jag hade väl långtråkigt, petade runt i pappas bokhylla och mötte denna eminenta volym för första gången. Gick med pappa till den och frågade ”vad är det här för något?”, varpå pappa storskrattade och utbrast ”högvälboret trams i kvadrat”. Vad det betydde, det hade jag naturligtvis ingen aning om. Och hur boken hade hade nästlat sig in i min faders boksamling, det vet jag fortfarande inte.

Hursomhelst: Marius Wingårdh behandlar alla möjliga och omöjliga aspekter av det så kallade sällskapslivet – till exempel hur en registrator tituleras, när det är lämpligt att ikläda sig jaquette, hur man uppför sig på restaurantdans, hur tacksägelser efter baltillställningar utsänds, med mycket, MYCKET mera.

Ett matnyttigt kapitel rör titlar och tilltal. Några vishetens ord på vägen:

”Hur en furstlig person tituleras i brev: Högborna Furstinnan Amalia von Vapencrona.”

”Hur en grevlig person tituleras i brev: Högvälborna Grevinnan Amaryllis Sabelros.”

Lägg FÖR BÖVELEN märke till att det ska vara högborna i första exemplet, men högvälborna i det andra! Och inte nog med det:

”Hur en adlig person tituleras: (Välborne) Herr Fabrikören Nikodemus Degersköld.” ”Välborne” kan, som ni förstår, faktiskt uteslutas. I alla fall enligt Marre W.

”Hur en äldre ensamstående dam av borgerligt, välfrejdad härkomst tituleras:  (Högädla) Fru Professorskan Hilma Felling. ”

Sen har vi det besvärliga fallet med person med maka av adlig börd. Vår guru Marius skriver följande: ”Härmed äro vi inne på ett kapitel, som fordom rubricerades såsom mesalliance men numera saknar sådan innebörd. Med iakttagande av all korrekthet och med stilla tanke på adelns ättartavlor må man sålunda i mån av känsla och behov kunna utnyttja följande adress och brevingress:

Herr Aktuarien Samuel Svendersson.

(Välborna) Fru Margareta Svendersson, född von Rosenplomb.”

Puh. Då kan det vara en tröst att veta att borgerliga hantverkstitlar faktiskt kan uteslutas. ”Man skriver sålunda: Herr Skomakaren Isidor Spackelsson, eller hellre Herr Fabrikören Isidor Spackelsson, men lika väl Herr Isidor Spackelsson.”

Sådärja. Det skänker mig en viss inre tillfredsställelse att Ni, kära läsarkrets, inte uteslutande behöver förlita er på den så kallade etikettsexperten Magdalena Ribbings mer slump- och slumartade ”goda råd” , i alla fall inte när det gäller titulering. Av hänsyn till Er alla kommer jag med största sannolikhet även framledes att publicera visdomsord ur den omfattande volym som namngivits ovan. Med dessa ord på vägen, kära välfrejdade (?) läsekrets, ber jag ödmjukast om att få önska Er alla en synnerligen God Fortsättning.

12 svar to “Högvälboret trams i kvadrat”

  1. Tanten söndag, 28 december , 2008 den 3:21 e m #

    Oj, jag som trodde att det räckte att jag visste att damer alltid bär hatt på cocktailpartyn och att man aldrig får gratulera en nygift kvinna utan att hon ska lyckönskas. Nu öppnar sig en ny avgrund och jag kommer inte att tordas ge mig ut i sällskapslivet på eviga tider. Undras om man kan skicka maken på ett bibliotek i morgon innan man överhuvudtaget går ut.

  2. Monica söndag, 28 december , 2008 den 8:49 e m #

    Haha ja den fanns hemma också. Numer står den i min bokhylla. Användbar??? Mjna… Jag skrattar liksom du gott åt vissa ”goda råd”. Minst lika roligt har jag åt en sammanställning ur diverse engelska motsvarigheter från tidigt 1800-tal. Synnerligen underhållande. Då, kan jag berätta, fanns ytterligare dimensioner på tituleringsproblematiken. Nämligen din titel i förhållande till motparten och förhållandet till överheten, pengar och en mindre miljon andra icke oväsentliga detaljer.
    Vissa småsaker bör vi kvinnor dessutom lägga märke till, som att vi ALDRIG får dansa mer än TRE danser med samma kavaljer, inte besöka en man utan sällskap (affärer undantagna) och absolut, ingalunda, bära pärlor eller diamanter om morgonen!
    En sann gentleman åker å andra sidan alltid baklänges (på tåg och i droska!) och röker aldrig i en dams sällskap!

  3. annieverse söndag, 28 december , 2008 den 10:31 e m #

    Tanten: se bara till att maken inte av misstag ikläder sig jaquetten när han går till biblioteket. Det räcker med sportkostym.

    Monica: hohoho, det där med baklängesåkning tror jag Marius har missat – fy på honom!!!

  4. Monica måndag, 29 december , 2008 den 9:20 f m #

    Tja, vad kan jag säga… ingen är fullkomlig… eller så är brittiska herrar artigare…

    En bok jag har i min ägo, för unga kvinnor, meddelar också att en ung dam ALDRIG lämnar ut sitt foto eller telefonnummer (om sådant finnes) till främmande herrar! En nog så klok devis även om den är från 1890-talet. Jag minns inte Marius åsikt…

    Däremot är alla rörande överens om trappturordning och att mannen ALLTID går ytterst på ”trottoaren”, av förklarliga skäl.

    Hihi det här är så roligt.

  5. annieverse måndag, 29 december , 2008 den 5:16 e m #

    Monica: visst är det kul!!! Jag får kolla upp vad Marre har att säga om foto och telefonnummer…

  6. Elisabeth måndag, 29 december , 2008 den 6:58 e m #

    Haha, underbart. 😀 Det där kallar jag riktiga etikettsregler det.

  7. Gunilla tisdag, 30 december , 2008 den 8:25 f m #

    *skratt* Tack och lov att man inte är högvälboren!! Etiketten måste man nog födas in i för att kunna klara av finliret?
    Bara det där med visitkort i England tidigare; Hälsade man på någon första gången, så lämnade kvinnan TRE visitkort (till butlern) Ett för sig själv och ett för maken (ställföreträdande överlämning liksom) och sen ett som man vek hörnet på av nån anledning jag inte minns! *s* Vista Print skulle bli världsledande om detsamma gällde idag! Snacka om efterfrågan på visitkort?
    Själv är jag från Dalarna.. och säger Du till alla- enkelt och bra! Respekt får de förtjäna först.. ;o)

  8. annieverse torsdag, 1 januari , 2009 den 4:21 e m #

    Elisabeth: japp, här lämnat inget åt slumpen!

    Gunilla: ojoj, visitkortsmakare måste ha varit ett lönsamt yrke!
    Men jag tycker precis som du: respekt är något som förtjänas.

  9. Brigitta lördag, 3 januari , 2009 den 10:46 e m #

    Säger bara …..fantastiskt!
    Monica: bra att du bekräftade, jag har alltid trott att det inte finns några sanna gentlemän på pågatågen, och nu vet jag ju!

  10. Kusin Annika lördag, 10 januari , 2009 den 10:26 e m #

    Hej! Lite sen med bloggläsandet, försöker läsa ikapp några veckor.. Måste bara få berätta att vi har en grevinna som kund på mitt Apotek och henne får man inte dua.. När min kollega skulle ringa till henne i ett ärende svarade en kvinna med telefonnumret, kollegan frågade om det var Fru B. hon talade med. Svaret var ”nja, inte riktigt, Grevinnan B.!” sst är det lite lustigt på 2000-talet… Men hon är ganska gammal, i 75-80+

  11. annieverse måndag, 12 januari , 2009 den 11:32 f m #

    Birgitta: eller hur?!?!

    Kusin Annika: haha, härlig dam som håller på etiketten – det kan man få göra i den åldern, tycker jag!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Goda råd inför firandet « Annieverse - onsdag, 31 december , 2008

    […] Mitt liv som UFO fortsätter… « Högvälboret trams i kvadrat Goda råd inför firandet Onsdag, 31 december , 2008 Värderade läsekrets! Några tips […]

Kommentera

