Goda råd inför firandet

31 Dec

Värderade läsekrets! Några tips till Eder, gällande lämpligt förfarande för celebrationsfestligheterna under nyårskvällen. De goda råden är, som Ni säkert förstår, hämtade från den eminenta volym med etikettsråd som jag beskrivit i föregående inlägg.

”Rulla alltid flaskan under upphällningen, så droppen, som eljest skulle falla från halsen fångas i dess rundning. Annat droppfångningsknep är att lätt smörja buteljmynningen med smör. ”

”Vin serveras aldrig till grönrätt.”

”Servering av sköljkoppar skall ske, då skaldjur blivit serverade och även då en stek, grönsaker eller frukt förekommit, vilka måste hanteras med fingrarna. Sköljkopparna serveras med ljumt vatten och ev. med en däri flytande citronskiva.”

”Brödsopning skall äga rum omedelbart innan desserten serveras. Bordet skall då göras rent efter måltiden. Sålunda sopas icke blott brödresterna undan utan samtidigt bortplockas även menukort, överflödigt matsilver, övertaliga glas, som av någon händelse kommit att stå kvar, och vidare rangeras bordsdekorationerna nödtorftigt.”

”Att berätta skandaler samlar alltid åhörare, men fråga är om detta är någon vidare solid grund att bygga ett renomme på. Man bör akta sig för att vinna rykte som en farlig tunga och hellre på avstånd följa, hur det i längden går för dem, som ha sin ärelystnad inställd åt detta håll.”

”Är man ett lärdomsljus eller en framstående konstnär, är det artigt mot det övriga sälskapet att inte låta sitt ljus skina så starkt, att det bländar. En viss skonsamhet mot de inbillade ljusen i sällskapet mottages alltid med tacksamhet.”

Ett förtjusande Gott Nytt År på Eder alla!

16 svar to “Goda råd inför firandet”

  1. Tanten onsdag, 31 december , 2008 den 12:30 e m #

    Skönt! Jag hoppas att man kan få sig lite goda råd allt eftersom. Jag känner som sagt att jag vandrar på etikettens gungfly.

  2. Elisabeth onsdag, 31 december , 2008 den 1:03 e m #

    ”Vin serveras aldrig till grönrätt” – vadfalls, ska jag alltså inte få dricka vin alls?😉 Gott Nytt År!

  3. Emma onsdag, 31 december , 2008 den 1:14 e m #

    haha, bra tips =) gott nytt år!

  4. eva onsdag, 31 december , 2008 den 6:20 e m #

    Okej, då doppar jag skumpan i smöret först då!

    Gott nytt år!

  5. Monica torsdag, 1 januari , 2009 den 12:54 f m #

    Ojoj… jag har inte fingrar nog att räkna alla mina klavertramp. Det räcker inte ens om jag tar till tårna…🙂

    Tror du inte våtservett kan passera i dagens något modernare sammanhang?🙂 Eller nej det är nog för ”vulgärt” och stillöst!

  6. Carina torsdag, 1 januari , 2009 den 12:06 e m #

    Tur det är lättare att föra sig idag!.
    God fortsättning på det nya året och bläddra inte för djup i din ”trams”bok

  7. Emma torsdag, 1 januari , 2009 den 1:46 e m #

    Sv: Ja visst var han söt! =P Första halloween festen för honom. Han och en till var de enda killarna som var ordentligt utspökade =P Han gick verkligen in i rollen som dracula =P

  8. annieverse torsdag, 1 januari , 2009 den 4:19 e m #

    Tanten: etikettens gungfly…mycket poetiskt uttryckt🙂

    Elisabeth: du får väl smyga med det om du vill vara riktigt ”fin”…

    Emma: detsamma till dig!

    eva: hohoho!!!!

    Monica: våtservett….vilket flagrant etikettsbrott!!

    Carina: jag ska försöka lägga boken åt sidan ibland, hihi…

    Emma: tror jag det!

  9. Haydee torsdag, 1 januari , 2009 den 9:38 e m #

    Gott nytt år !!🙂

  10. Mie letar guldkanter fredag, 2 januari , 2009 den 9:10 f m #

    Ha ha underbart! Särskilt det sista stycket:)
    Gott nytt på dig!

  11. annieverse fredag, 2 januari , 2009 den 12:56 e m #

    Haydee: detsamma till dig!!

    Mie: visst ÄR det ljuvligt! En riktigt God Fortsättning på dig!!

  12. Brigitta lördag, 3 januari , 2009 den 1:13 e m #

    De två sista är väl rätt gångbara även idag?
    Undrar just hur det blev med brödsopningen ?
    Satt vi och åt dessert utan att ha brödsopat? och inte alls rangerat bordsdekorationen…. någon som fått men av detta? Kan va att sådant visar sig plötsligt i påskveckan, kanske? Står det i boken vad som är följderna när man konsekvent bryter mot reglerna?

  13. Brigitta lördag, 3 januari , 2009 den 1:14 e m #

    Och en förtjusande god fortsättning!

  14. brownie lördag, 3 januari , 2009 den 3:30 e m #

    Snart tror jag att du får ett surt mail från Ribbingskan, du konkurrerar ju ut henne😉

    God fortsättning!

  15. Kusin Annika lördag, 10 januari , 2009 den 10:31 e m #

    Söljkoppar med citron används alltid i mitt föräldrahem vid servering av skaldjur som äts med fingrarna. Mycket praktiskt! Men det går åt en hel del pappers-servetter när man ska torka fingrarna torra.. Det var nog mer praktiskt förr med linneservetter som jag minns att min Mormor alltid hade, det kunde vara i bomull till vardags…

  16. annieverse måndag, 12 januari , 2009 den 9:59 f m #

    Birgitta: skäms på oss som glömde både brödsopning och rangering!! God fortsättning själv😉

    Brownies: jag väntar spänt vid mejlkorgen….

    Kusin Annika: visst är det praktiskt! Men jag tror inte det är så många som orkar ställa fram dessa koppar idag. Heder åt dina föräldrar! Och textilservetter är stiligt…

Kommentera

