Mysteriet med Pippi

25 Feb

Fredagskväll. Sjuåringen och hennes bästis sitter vid vårt matbord och käkar pizza. Under skolveckan som gått har de som tema haft ”Healthy living”. Kostcirkeln, tandborstning, vikten av att gå och lägga sig i tid på kvällen – rubbet.De grunnar över hur mycket pizza man kan sätta i sig innan det blir ”unhealthy”. Kanske två bitar i veckan, kommer de fram till. Och kanske någon bit till ifall det är någon som fyller år eller så.

Sen flyter samtalet över på Pippi Långstrump.
”Hur kommer det sig egentligen”, säger bästisen och spänner ögonen i mig, ”att Pippi är så stark FAST hon bara äter kakor och godis?”

Ibland är det lite jobbigt med smarta sjuåringar och deras kluriga frågor, det ska erkännas. Vad tusan ska jag svara på det här då?

”Tja,”, kläcker jag till slut ur mig, ”vi måste nog tänka på att Pippi är speciell. Hon är ju liksom inte som oss andra, på många sätt. Ingen är så rik som Pippi, och inget barn är så starkt att hon eller han kan lyfta en häst, oavsett vad de äter.”

Nu bävar jag för den naturliga följdfrågan, ”nähä, och varför inte det då?!?”, men den kommer gudskelov aldrig.

Pizza-njutandet har segrat över frågvisheten.

Ibland har man tur.

Kommentera

