Tema hår

26 Feb

Nej men det här är väl inte så pjåkigt? Håret, menar jag…

Efter att ha sett de fyra deltävlingarna i årets Mello kan jag konstatera en sak: det är inne med svallande långt hår. Speciellt hos de deltagande damerna. Och jag kan inte låta bli att undra om alla har sina riktiga hår eller om det är en och annan förlängning med i leken också?

Jag skulle också vilja ha sånt där läckert långt hår. Men eftersom jag är lockig så går det knappt. Blir sällan längre än en liten bit ner över axlarna. Sen bara krullar det upp sig på något sätt. Suck.

På tal om hår så kör jag fortfarande med balsammetoden. Det vill säga tvättar håret med balsam istället för schampo. Därefter gojsar jag i frisyrgelé, och sen får det självtorka. Lockarna blir mycket finare, faktiskt. Typ glansiga korkskruvar. Ja, så pass fina att jag gärna tar att jag ser ut som en KOMPLETT IDIOT när jag rantar runt på stan i blött hår som är geléstyvt och allmänt märkligt. Grejen är, förstår ni, att håret enligt denna metod bör självtorka, och man får INTE PÅ VILLKORS VIS krama upp lockarna innan det är helt torrt (gör man det så håller de inte ihop sådär snyggt, nämligen).

Så alltsomoftast nuförtiden, så sportar jag något som vagt påminner om en Veronica Lake-lugg, vilket ju är mitt stora mål här i livet. Åtminstone de dagar då jag råkat glömma att jag vill se ut som Lisbeth Åkerman, detta rasande granna fruntimmer.

Lisbeth har väl också långt hår, förresten?

😉

 

16 svar to “Tema hår”

  1. Selma söndag, 26 februari , 2012 den 3:12 e m #

    Själv har jag extremt rakt hår. Jag är inte alltid så nöjd jag heller.

    • Annieverse söndag, 26 februari , 2012 den 3:16 e m #

      Nej men så är det ju. Gräset är alltid grönare på andra sidan, och håret alltid lite snyggare på någon annan 😉

  2. Ulrika/Lärarinnan söndag, 26 februari , 2012 den 3:16 e m #

    Jag tvättar fortfarande mitt hår eftersom jag har problem med min hårbotten (försökte med balsammetoden för ett par år sen men det gick inte pga klådan!) men sen mycket balsam, mycket hårkräm och sen SJÄLVTORKA! Icke röra! Det blir allra bäst 🙂 Hälsningar från en lockig frände 🙂

    • Annieverse söndag, 26 februari , 2012 den 11:37 e m #

      Nej men usch, klåda vill man ju inte ha. Dock tror jag, precis som du, att mycket balsam är ett måste för oss skönlockiga :-), och sedan självtorkning utan att pilla!

  3. Skatan söndag, 26 februari , 2012 den 6:20 e m #

    Håret är verkligen inte så pjåkigt… väldigt snyggt faktiskt. Själv har jag varken rakt eller lockigt … men vet inte hur det ser ut som långt. Jag har nämligen aldrig haft tålamod att spara det så länge …

    Kram!

    • Annieverse söndag, 26 februari , 2012 den 11:39 e m #

      Tack, Skatan 🙂
      Apropå att spara tog det mig ett tag (mer än ett år) att gå från kort page till nuvarande längd (lite nedanför axlarna).

  4. Cicci söndag, 26 februari , 2012 den 7:30 e m #

    Tjusiga lockar!

    Kör också med lite schampo och mycket balsam. Har dessutom bunkrat Gliss utredning i Tyskand (svårhittat härhemma och dubbelt så dyrt) till mitt lockiga rufs och dotterns betydligt mindre lockiga…

    • Annieverse söndag, 26 februari , 2012 den 11:41 e m #

      Tackar, Cicci .-)
      Grattis till Gliss-fyndet! Själv bunkrar jag vissa saker när jag är hemma i Sverige. (Inte bara pulversåser, alltså, haha!)

  5. anne söndag, 26 februari , 2012 den 9:02 e m #

    Spikrakt hår och jag dröööööömde om lockar, men man får taga vad man haver blivit given… Därför kör jag riktigt kort mest hela tiden, ev vågor plattas ut med plattång.

    Men det var intressant att höra om din balsammetod, misstänker att det kan vara samma metod som Irrhönan antydde här om sistens. 🙂

    • Annieverse måndag, 27 februari , 2012 den 12:09 f m #

      Som jag har förstått det funkar balsammetoden allra bäst för oss lockiga/krusiga, en del rakhåriga tycker det blir ”platt fall”, liksom.

  6. Monica måndag, 27 februari , 2012 den 8:35 f m #

    Somrar är bra… helst fuktiga somrar… om håret får självtorka då så blir det självfall och vågigt, nästan som om rullat på stora spolar. Bu för torrt vinterklimat och fön = Torrt och rakt hår. (Blött hår utomhus kring noll känns inte så finurligt…)

    Du har ju alltid haft så fina ”krylor” !

    • Annieverse lördag, 10 mars , 2012 den 7:37 f m #

      Haha, jag går ut med blött hår även mitt i vintern 😉

  7. Ia tisdag, 28 februari , 2012 den 6:45 e m #

    Krullar UPP sig? På nåt sätt? Vi rak- och spikhåriga förstår ingenting. Vi bara lider.

    • Annieverse fredag, 2 mars , 2012 den 11:39 f m #

      Jomen förstår du Ia. När man har lockigt hår och applicerar gele ser det inte klokt ut, som tvehågsna, spretiga vinternakna grenar, ungefär. Men när spretet väl har torkat, och man kramar upp testarna lite försiktigt med händerna, då lockar det upp sig så fint. Like magic 😀

  8. themanwhodoesntwork fredag, 13 april , 2012 den 7:10 e m #

    I love how your blog caters to english-only readers too! =)

    • Annieverse lördag, 14 april , 2012 den 4:47 f m #

      Thank you very much! Yes, I now try to make an effort to include non-Swedish readers a bit – who knows, might be one or two more out there that could enjoy my musings 😉

Kommentera

