Lightbulb moments med Mia

25 Dec

Eftersom jag var lite taskig mot min make i förra blogginlägget får jag väl vara lite snäll nu. Och tala om att han är en fena på att komma på riktigt bra julklappar och födelsedagspresenter till mig. Nuförtiden – i min höga ålder, hahaha – så önskar jag mig sällan något. Har svårt att komma på något, jag har ju i princip allt vad jag vill ha! Men maken, han hittar alltid något som jag inte visste att jag ville ha, förrän jag fick det.

I år fick jag bl.a. Mia Skäringers bok ”Avig Maria” i julklapp. Jag bara älskar Mia Skäringer alltsedan jag såg ”Dyngkåt och hur helig som helst” på teve. Vilken underbart klok, känslig, modig och rolig människa! Jag skrattade och grät konstant om vartannat under föreställningen. Hög igenkänningsfaktor, även om våra liv utåt sett inte har varit sådär superlika. Men det där innersta. Smärtan och osäkerheten och tilliten och den ibland nästan outhärdliga, heliga glädjen. Jag tror näppeligen jag är ensam om att tycka ”Nej men åh. Precis så.”

Hursomhelst. Jag läser ett kapitel där Mia berättar om sin relation till Gud. Om hur hon blivit varse att Gud sänder ut änglar i vanliga människor. Lite varstans dyker de upp, i den inte alltid så glamourösa vardagen.

Och då får jag ett sånt där Lightbulb Moment, som Oprah Winfrey snackar om. Direkt dyker vissa personer upp på näthinnan. Människor som jag råkat på de senaste månaderna, då jag inte alltid mått sådär jättebra. Som jag kanske inte känner sådär jätteväl heller. Men som på ett eller annat sätt fått veta hur det står till. Och som, när vi råkats, har frågat ”Annie, hur är det med dig?” Inte på något nyfiket snokande sätt. Utan genuint vänligt och omtänksamt. Med snälla ögon.

De. Är ju mina änglar. Javisst.

Och en annan sak, som Mia skriver om. När det går upp för henne att det finns en mening med hennes liv. Även med det svåra. Att det är saker hon ska lära sig och förstå. Att livet inte går ut på att vara lycklig jämt. Utan att det handlar om att hitta den röda tråden.

Den röda tråden.

Ja. Om detta skulle jag kunna skriva massor. Om min egen röda tråd. Om hur det känns som att Gud ibland suckar lite och himlar med ögonen. ”Men hallåååå Annie, wake up and smell the coffee”, liksom. Jamen, jag tror faktiskt att jag vaknat upp, sent omsider. Och, när jag tänker efter. Så har han planterat ut en eller annan ängel i min väg även i detta fall.

Men. Om jag skulle skriva mer om just detta bleve det ett alldeles för långt blogginlägg. Som ni nog inte skulle gitta läsa klart. Vilket hade gjort mig ledsen.

Så. Vi delar upp det lite. There is more to come. Snart. Hehe, jag skäms minsann inte för att köra med cliffhangers 😉

Meanwhile: God fortsättning, alla!

9 svar to “Lightbulb moments med Mia”

  1. Skatan söndag, 25 december , 2011 den 2:49 e m #

    Cliffhangers är aldrig fel … inte i blogginlägg heller. Och nu blev jag nyfiken förstås. Vilket ju var meningen 🙂
    Jag har faktiskt inte ”lärt känna” Mia Skäringer men nu blev jag nyfiken på henne också. För visst har vinänglar som finns där och dyker upp när de behövs … det har jag förstått sen länge … och dessa mirakulösa sammanträffanden som är eller blir så meningsfulla. Det finns mycket att tänka om detta.

    Och nu ser jag fram emot vad du kommer att tänka …

    God fortsättning min nyfunna bloggvän!

    Kram!

    • Annieverse söndag, 25 december , 2011 den 5:18 e m #

      Jag såg hennes show när den gick på teve i höstas. HELT underbar! Kanske kan du hitta den på SVT Play? Tror att du hade gillat den 😉
      Hehe, nej men jag kommer inte att chocka världen med något utspel om att jag ska flytta till Kashmir, söka efter minguru och börja föda upp minigrisar eller så. Handlar snarare lite om prioriteringar i den vardag jag lever i. Men som sagt, more to come!

  2. Monica söndag, 25 december , 2011 den 3:27 e m #

    Ja du dessa underbara änglar som då och då skänker en sådan värme genom sin omtänksamhet!

    • Annieverse söndag, 25 december , 2011 den 8:46 e m #

      Eller hur, Monica 🙂

  3. eastcoastmom söndag, 25 december , 2011 den 4:14 e m #

    God Jul från oss som gör ett gästspel på vår gata i Connecticut!

    • Annieverse söndag, 25 december , 2011 den 5:19 e m #

      En hjärtligt god fortsättning till er med 🙂

      • Marina söndag, 25 december , 2011 den 6:01 e m #

        Jag håller med – hon är helt underbar!
        Hoppas julen har varit bra och ha en god fortsättning!

  4. Selma måndag, 26 december , 2011 den 9:05 f m #

    Visst kommer det människor i vår väg som hjälper en när det är jobbigt. Ibland ganska otippade människor.

    • Annieverse fredag, 30 december , 2011 den 5:10 e m #

      Ja, och då blir det lite extra spännande 🙂

Kommentera

