Stympa tujan och fixa avgasröret

19 Dec

20111219-100903.jpg
Julpyntsmarknad i Shanghai.

Tre och en halv dag i fosterlandet, jetlaggen sitter fortfarande i, men vem har tid att bry sig om slikt. Vi har redan varit fram och tillbaka i Århus och avätit en delikat dansk julefrokost, träffat goda vänner på hemmaplan samt aktiverat oss med diverse världsliga bestyr. Och det är bara att hålla ångan uppe under jullovet. Ty det är julklappar som ska inhandlas och paket som ska skickas…därtill kommer ett antal icke-julrelaterade grejer som ett trasigt avgasrör, ett borttappat SIM-kort, en dotter som knappt har några vinterkläder i rätt storlek, en teve som uppför sig lite oberäkneligt, ett bibliotekskort som hatar mig, en bankman som ska besökas, en frisör som definitivt måste uppsökas, fler goda vänner man vill träffa…und so weiter.
På Ansiktsboken publicerar folk bilder på välpimpade granar och offentliggör hur långt de har kommit med julbak, korvstoppning och knäcktillverkning. Själv konstaterar jag vårt julrelaterade näringsintag till allra största delen kommer att vara färdiglagat. Utbudet i vår lokala saluhall ter sig lovande, måste jag säga. Fast tre saker kommer vi att pyssla ihop själva. Brända mandlar, koreansk sill och sherrysill.
När det gäller ersatz-julgran gör jag nog som förra året. Går ut i trädgården och stympar med berått mod den gigantiska tujan på några rejäla grenar, som sedan placeras i ett av mammas fina Höganäskrus.
På tal om mamma så är det ju andra gången vi firar jul utan någon i den äldre generationen. Jag undrar om det kommer att kännas lite mindre tomt än förra året. Det gick ju bra då, faktiskt. Trots allt. Men ändå…
Lite extra tomhet känner jag också i hjärtat på grund av vännen som lämnat mig. Inte så att vi någonsin firade jul ihop. Men en viss tomhet i hjärtat gör sig nog gärna alldeles extra påmind i juletid.
Jag tror. Att jag någon dag före jul ska skicka ett mejl. Ett ganska kort ett. Där jag önskar en riktigt God Jul och allt gott inför det nya året. May all your wishes come true. Och tala om att jag saknar. Och fortfarande finns här. Omutifallatt. Inte mer än så.
Men nu, hör ni. Dags att köra igång.
Jag tror jag börjar med det apsura bibliotekskortet.

8 svar to “Stympa tujan och fixa avgasröret”

  1. Brysselkakan måndag, 19 december , 2011 den 9:54 f m #

    Det är visst alltid så att vi utlandssvenskar har fullt schema när vi far hem över jul! Just nu ser jag mest fram emot de två dagar vi, bara T, J och jag, ska spendera i Malmö innan vi kör hem. Liksom inga måsten och krav då! Inga som absolut måste bjuda på middag när man egentligen inte vill och så vidare.
    Ha nu en underbar jul! Och lycka till med biblioteks kortet!

    • Annieverse tisdag, 20 december , 2011 den 3:53 e m #

      Men det är ju egentligen det julen borde handla om – inga måsten och krav, bara ta det lugnt och njuta av att vara tillsammans🙂
      Ha en riktigt fin jul du med!

  2. Selma måndag, 19 december , 2011 den 2:23 e m #

    Jag har knappt gjort nåt julrelaterat jag mer än köpt klappar. Här har det mesta rationaliserats bort för året. Det löser sig bara det blir Karl-Bertil på TV.

    • Annieverse tisdag, 20 december , 2011 den 3:53 e m #

      Ja alltså Selma, Karl-Bertil löser faktiskt det mesta.

  3. Ia måndag, 19 december , 2011 den 6:15 e m #

    God Jul, kära Annie. (Jag kommer också att befinna mig i Skåne! Bara så du vet!)

    • Annieverse tisdag, 20 december , 2011 den 3:54 e m #

      God Jul till dig med, kära Ia. det känns bra att du också är här i Skåne i juletid.

  4. Elisabeth måndag, 19 december , 2011 den 6:56 e m #

    Haha, ersatz-julgran, rolig beskrivning!😀

    • Annieverse tisdag, 20 december , 2011 den 3:56 e m #

      😉

Kommentera

