På väg hem

14 Dec

Då är det dags att packa de sista pinalerna inför jul- och nyårsledigheten – i natt lyfter flyget hemåt. Om Gud vill och skorna håller är jag, maken och dottern på svensk mark i morgon vid lunch, lokal tid.

Jag vet inte varför, men av någon anledning blir dottern alltmer flygrädd för varje flygresa vi gör. Som utlandsstationerad unge sedan femårsåldern (hon är nu 13) har det ju blivit en hel del flygresor för hennes del – både interkontinentala flighter och kortare sträckor. Och varenda en har hon överlevt. Förutom en del luftturbulens, och cirklande i luften i väntan på landningstillstånd, har det inte hänt något dramatiskt.

Och ändå. Trots att hennes far och jag envist upprepar att hon är mycket tryggare däruppe i luften än hon är i bilen här i Shanghai, så ägnar flickebarnet beaktligt med tid åt att sitta och googla olyckstillbudsstatistik för de flygbolag vi transporteras med. Hmmmm. Och då vill jag påpeka att vi färdas med bolag vars säkerhetsnivå man inte kan ha särskilt mycket att invända mot.

Jaja. Det ska bli trevligt att komma hem över jul och nyår. Frossa i sill, Jansson och svenskt hämtpizza. Träffa goda vänner. Uppleva det oerhört exotiska i att i princip alla man stöter på pratar svenska. Kunna logga in på Facebook och Twitter utan att meckla med en vpn-server. Titta på svensk teve i realtid. Och så vidare.

Må gott, alla!

20 svar to “På väg hem”

  1. Lena onsdag, 14 december , 2011 den 9:56 f m #

    Välkommen hem!

    • Lena onsdag, 14 december , 2011 den 9:57 f m #

      Eller, ja, välkomNA skulle det ju förstås vara😉

  2. Brysselkakan onsdag, 14 december , 2011 den 10:01 f m #

    Låter härligt! Om man bortser ifrån dotterns rädsla då…Vi får vänta tills torsdag nästa vecka och då tar vi det betydligt mer farliga sättet: Vi kör till Sverige! Och lär besöka syrran i Hjärup på kvällen. Så nära lär du och jag inte vara varandra så ofta!
    Trevligt resa och njut nu för fullt av Sverige!

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 6:36 f m #

      Kör försiktigt och hälsa syrran så mycket från mig och min familj🙂

  3. Carola onsdag, 14 december , 2011 den 12:08 e m #

    Välkomna önskar jag med , appropå pizza , se denna skapelse:
    http://www.arvidsjaur.se/sv/Info/nyheter-o-rubriker/Julpizzan-som-vacker-mediaintresse-i-landet/

    Hade varit trevligt att träffas – visa upp våran del av landet i vinterskrud och kyla – vi tar det ett annat år.

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 6:37 f m #

      Ja, vi måste ju få se Norrland i vinterskrud någon gång🙂
      Häftig pizza!

  4. Selma onsdag, 14 december , 2011 den 1:08 e m #

    Lycklig resa!

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 6:38 f m #

      Tack, Selma!

  5. allatalarsvenska onsdag, 14 december , 2011 den 2:43 e m #

    Trevlig resa! Glöm inte äta dillchips under Sverigevistelsen.😉

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 6:38 f m #

      …dillchips är ett måste! Med dip🙂

  6. Elisabeth onsdag, 14 december , 2011 den 5:22 e m #

    Välkomna till Sverige, i år hitintills UTAN fimbulvinter (tack och lov, enligt mig, sorg och bedrövelse, enligt andra)!

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 6:39 f m #

      Hoppas det fortsätter så….

  7. Skatan onsdag, 14 december , 2011 den 5:49 e m #

    Välkomna hem! Hoppas dottern har klarat av resan utan att vara stel av rädsla hela tiden. Jag kommer ihåg hur det kändes för jag har varit flygrädd när jag var ung. Numera är den helt borta .. och jag tycker det känns skönt att vara utelämnad och överlämnad i någon annans händer (pilotens alltså). För det handlar om kontroll … det är ett som är säkert.

    Kram och hoppas din Sverige-vistelse blir preciiis som du drömt om och föreställt dig.

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 6:40 f m #

      Tack snälla Skatan🙂
      Ja, det handlar om kontroll och våga släppa den…absolut.
      Kram!

  8. Lotta torsdag, 15 december , 2011 den 1:47 f m #

    Hoppas resan gick bra!
    Men åhh Annie, jag känner så för din dotter, för jag är precis likadan själv =). Jag skrev om min flygrädsla här: http://hesslevikinchina.blogspot.com/2010/10/flygradd-pa-riktigt.html
    Eftersom jag fortfarande bokar resor med stor frenesi så känns det som att jag inte behöver söka hjälp..riktigt än! =) Ha en härlig jul! Kram Lotta

    • Annieverse söndag, 25 december , 2011 den 5:52 e m #

      Lotta, läste ditt blogginlägg på detta tema … And I feel for you. Det är nog värre för dig än för min dotter, låter det som. Tja, vad ska man göra…vissa flygresor har man ju svårt att undvika…

  9. Lisa torsdag, 15 december , 2011 den 11:10 f m #

    Hej Annie!

    Har äntligen hittat dig igen…. Tänker ofta på er men är tyvärr dålig på att ta tag i det hela och skriva ett mail. Hoppas flygresan gått riktigt bra så inte gullflickan får det än jobbigare i framtiden. Förstår om ni inte har tid att träffa oss men har ni vägarna mot Göteborg-Kungälv är ni alltid välkomna hit. Önskar er en riktigt trevlig Sverigevistelse och att vi kanske kan höras?
    Stor kram till hela familjen!
    Lisa (från Seoultiden)

  10. Cicci torsdag, 15 december , 2011 den 1:32 e m #

    Välkomna hem.

    • Annieverse torsdag, 15 december , 2011 den 5:19 e m #

      Tackartackar!

  11. Monica torsdag, 15 december , 2011 den 8:42 e m #

    Som alla säger, välkomna hem. Ser fram emot att ses.

    Tja ni får väl introducera dottern i GTns förtjänster… eller kanske konjak duger??? Eller Rom och cola??? Det syns mindre…🙂

Kommentera

