På rätt frekvens

10 Dec

I det här inlägget kommer jag att baktala min make. Om ni tycker det är taskigt så kan jag berätta att jag i förväg informerat honom om att jag ska göra just detta, här på bloggen. Och han har sagt ”jamenvisst, kör på bara”. Jorusåatt.

Alltså. Som den Shanghaibaserade lyxhustru jag nu en gång är, så går jag på manikyr och pedikyr ibland. Det hör liksom till här. Inte minst för att det är betydligt billigare än hemma. Men, hursomhelst, på den inrättning jag brukar frekventera för detta ändamål, så erbjuds även trevligheter som massage och ansiktsbehandlingar. Och nu i dagarna körde de med någon slags promotionerbjudande för en ny typ av ansiktsbehandlingar. Det var någon ny apparatur med en manick som utstrålar radiovågor och som man för fram och tillbaka över huden. Radiovågorna ska penetrera de djupare hudlagren och där stimulera nybildningen av kollagen. En av anledningarna till att vi blir lite hudslappare och rynkigare med åren, ser ni, är nämligen att nybildningen av kollagen sker allt långsammare.

Nu är jag inte bara lyxhustru. Jag är early adopter också. På alla möjliga och omöjliga områden. Så självklart hoppade jag på erbjudandet om en testbehandling för halva priset.

Efter en och en halv timmes behandling, inkluderat ansiktsmask och fullständigt underbar massage, synade jag mig i spegeln och tyckte nog att den där förargliga bekymmersrynkan mellan ögonen hade blivit lite mindre. Sak samma med påsarna under ögonen. Det kom dock inte som någon fullständig överraskning när personalen informerade mig om att optimal effekt erhålles efter ett antal behandlingar. Jaja. Vi får väl se. Kanske blir det några svängar till med radiovågorna. Why not? Eventuellt kan ju tendensen till dubbelhaka bli något mindre…

Vid hemkomsten deklarerade jag glatt för maken att hela upplevelsen varit mycket angenäm. Och så försökte beskriva det här med radiovågseffekten. Saken är, förstår ni, att maken är en liten saftig smula mer bevandrad än jag på sådana här områden. Eftersom han dels är naturvetare, och dels, under några år, har jobbat inom ”personal care”-branschen.

Jo, säger maken. Åtminstone i teorin är det fullt möjligt att radiovågsbehandling kan ha en positiv effekt på nybildning av kollagen. Faktiskt.

Sedan fnissar han till och tittar på mig med det där speciella leendet som jag så väl vet aviserar att nu så kommer det något riktigt giftigt. Och det gör det. För han säger:

”Men du. Det finns ingen anledning att slänga ut dyra pengar på såna där lull-lull-behandlingar. Vi har ju en mikrovågsugn. Stoppa in huvudet i den och kör på i några minuter.”

Men hörni. Alltså. Kan ni tänka er. Den här människan. Honom har jag varit gift med i 22 år. Jag tror det säger något om mig själv, men jag vill nog helst inte veta exakt vad.

Jag morrade hursomhelst effektfullt under någon minut, och kontrade sedan med att det kanske är lättare sagt än gjort. Med tanke på att luckan till mikrovågsugnen mig veterligen ska vara stängd för att mikron ska fungera. ”Vad tycker du jag ska göra – hugga av mig huvudet och slänga in det, eller? Då lär jag ju inte få uppleva hur underbart o-påsig och rynkfri jag har blivit efter några minuter, och då är ju hela grejen förfelad”, kontrade jag med.

”Äh. Det där kan man väl fixa. Bygga om mikron lite bara, så att den funkar med öppen lucka. ”, sa maken glatt.

Och då. Lite lagom sjuk i huvudet som jag ju är. Så fick jag en så sprudlande vision, ser ni.

Nämligen en vision om att köpa en rejäl mikro där ett normalstort huvud ledigt får plats. Och sedan beordra maken att fulkoppla den, så att den fungerar med öppen lucka (han hävdar envist att det skulle han minsann kunna). Och så kamouflera den lite lagom, så att den inte ser ut som en mikro längre, utan som någon slags avancerad utrustning, åt det medicintekniska hållet till. Därefter skaffa en söt och lagom mjuk kudde, som läggs inuti ugnen – oh, förlåt, inuti skönhetsapparaturen menar jag! Och sedan ställa nämnda skönhetsapparatur på en pall … och placera en komfortabel säng invid denna. Så att man ska kunna lägga sig på britsen och sedan placera huvudet i …

…ja, ni hänger med i tankegångarna, va? Ni ser detta scenario klart och tydligt framför er?!?

Tja, sedan är det ju bara att trycka upp flygblad och sprida över grannskapet … och därefter med lugn och tillförsikt invänta DEN ENORMA ANSTORMNINGEN av kunder som inte annat vill än att bli släta och vackra som barnrumpor i fejjan medelst den senaste, avancerade radiovågstekniken! Halva priset under en begränsad promotion period, självklart!!!

Men det är klart. Innan jag skickar ut flygbladen får jag väl experimentera lite på mig själv, och se vad som ger bäst resultat. 10 minuter på Defrost eller 2 minuter på 800 Watt? Typ.

Moooooaaaahahahaha 😀  😀  😀

18 svar to “På rätt frekvens”

  1. Brysselkakan lördag, 10 december , 2011 den 12:46 e m #

    Se bara till att maken kopplar bort den där funktionen som de flesta micro har, den som gör att skivan roterar! För det kan bli lite knepigt för huvudet annars tror jag 😉
    Men annars! Säkerligen en utmärkt affärsidé! Eller?

    • Annieverse söndag, 11 december , 2011 den 4:38 f m #

      Jomen det får ju bli en mikro där den roterande plattan går att montera bort, hihi….

  2. Skatan lördag, 10 december , 2011 den 2:49 e m #

    Strål-ande idé … strååålande 🙂

    Moooooaaaahahahaha 😀 😀 😀

    Kram!

    • Annieverse söndag, 11 december , 2011 den 4:38 f m #

      Hahahaha, precis, Skatan, strååååååålande 😉
      Kram!

  3. anne lördag, 10 december , 2011 den 3:15 e m #

    HAHAHAHAHAAAAA!!!

    Stimulerad kollagen? Jag ser snarare koagulerat protein framför mig!!!

    • Annieverse söndag, 11 december , 2011 den 4:39 f m #

      Örrrk, koagulerat protein låter osexigt, liksom….
      ….men ärligt talat, lite fräschare blev jag faktiskt 😉

  4. Monica lördag, 10 december , 2011 den 9:02 e m #

    Men du,… allt som man stoppar in i micron blir mig veterligt ”värmebehandlat”/värms upp… Du skulle väl stimulera kollagenproduktionen och inte jaga pormaskar :)))))))) (fast då får du väl ställa in en mugg vatten också???) Eller det skall bli någon ny kombo??? Kolla först så att de inte tar ut varandra :)))))

    Ja din make har sinne för både goda affärer och sparsamhet… Men du kan hälsa honom att snålheten bedrar visheten! :)))))

    • Annieverse söndag, 11 december , 2011 den 4:40 f m #

      Hahaha, det ska jag banne mig hälsa honom 😉

  5. Marina söndag, 11 december , 2011 den 6:56 f m #

    Helt plötslig fick ordet ”micro brewrey” en helt annan innebörd…;)

    • Annieverse söndag, 11 december , 2011 den 9:10 f m #

      Jag förstår det, Marina 🙂

  6. Carola söndag, 11 december , 2011 den 8:39 f m #

    Hnmm..Haha vilken story… Jag verkligen ser din man småleende
    Förklara fysiken, tekniken och möjligheterna. Däremot blir jag lite orolig … Vad händer med resten av huvudet ??? Innehållet under pannbenet?

    • Annieverse söndag, 11 december , 2011 den 9:43 f m #

      Du menar liksom att hjärnan blir kokt? Tja, hos mig lär det väl varken göra till eller från, hahaha!

  7. Petra söndag, 11 december , 2011 den 5:07 e m #

    hahhah ha ha ha var det just radiovågor som var effektivt? finns det risk/chans att man får in radio P4 i skallen? fast å andra sidan blir man ju modernt sladdlös 🙂

    • Annieverse måndag, 12 december , 2011 den 10:00 f m #

      Åhhh herrerud, radio P4 i skallen resten av livet, vilket öde 😉

  8. Cicci måndag, 12 december , 2011 den 8:03 f m #

    Du får gärna testa min micro eftersom den saknar den roterande funktionen… 🙂

    • Annieverse måndag, 12 december , 2011 den 10:01 f m #

      Schysst, Cicci 😉

  9. Per tisdag, 13 december , 2011 den 3:04 f m #

    Hahahaaa… :=) underbart inlägg.

    • Annieverse tisdag, 13 december , 2011 den 8:59 f m #

      Tack, Per 🙂

Kommentera

