Ett kärt återseende

15 Nov

Idag var jag på koreanskt badhus i sällskap med goda vänner. Det finns ett slags ”Koreatown” här i Shanghai, och där har jag varit som hastigast en gång förr, dock inte för att, som nu, rentvå mig.

När vi bodde i Seoul gick jag både en och annan gång på badhus, för att sitta en stund i jacuzzin, svettas i bastun och – höjdpunkten – bli renskrubbad av rejäla baderskor. Och eventuellt avsluta med en ordentlig portion koreansk husmanskost i badhusets cafeteria.

Så dagens besök var ett kärt återseende. Bland annat blev jag skrubbad till omåttlig bäbisrumpemjukhet av en energisk baderska, och därefter masserad med flytande honung. Jodå! Allt till priset av cirka 160 riksdaler.

Efter badhusvistelsen tänkte jag att nu när jag ändå är här i Koreatown kan jag ju lika gärna slinka in på någon koreansk supermarket och kanske hitta någon godbit.

Och då blev det så lustigt, ser ni.

För där gick jag bland hyllor med för mig välkända produkter. Och blev alldeles lycksalig när jag hittade flera av mina, eller familjens, gamla favoriter.

Dotterns favoritsnabbnudlar, den med sås av svarta bönor. Makens favoritkimchi. (Kimchi är mjölksyrade grönsaker,  inlagda i någon kryddblandning som innehåller chilipeppar och vitlök). Det där schampot jag brukade köpa, som luktar så starkt av ginseng.

Och jag insåg att jag blev precis lika lycksalig – på ett lite vemodigt sätt – av att se det allt detta, som jag blir när jag träder in på Ica efter ett halvårs Sverigefrånvaro och siktar Västerbottenost.

Det kanske är helt normalt, men det känns allt lite udda ändå. Jag menar, jag är ju trots allt … inte korean. Men fyra år sätter uppenbarligen sina spår…

Hem åkte jag förresten med två rejäla shoppingkassar fullastade med snabbnudlar, koreansk choklad, rostat sjögräs smaksatt med sesamfrön , och två sorters kimchi. Samt en flaska soju (koreansk motsvarighet till snaps, kan man ev. säga). Som jag egentligen inte tycker är något vidare. Men, men … för den goda sakens skull 😉

18 svar to “Ett kärt återseende”

  1. allatalarsvenska tisdag, 15 november , 2011 den 10:02 f m #

    Jag hittade koreansk bbq-sås i Oslo. Planen är älgskavsbulgogi senare i veckan. 🙂
    De där kripigt goda algplattorna hade de inte, dem får jag leta vidare efter. De japanska arken som används till maki-rullar tycker jag inte smakar samma.

    • Annieverse tisdag, 15 november , 2011 den 10:56 f m #

      Älgskavsbulgogi -wowowow 😀

      • allatalarsvenska onsdag, 16 november , 2011 den 3:07 e m #

        Det kan rekommenderas!

  2. Selma tisdag, 15 november , 2011 den 10:07 f m #

    Så tycker jag att jag kan bli bara av att åka över kölen. Jag säger bara ”Ha På”, polegg vanlig type. Hur äckligt som helst men jag blir lycksalig av att se det.

    • Marina tisdag, 15 november , 2011 den 10:33 f m #

      Jag tror också att man kan bli ”så knäpp” efter fyra år – det är ju faktiskt en rätt lång tid. Jag känner ju redan efter två att det är mycket i matväg jag kommer att sakna när jag återvänder norrut en dag.

      • Annieverse tisdag, 15 november , 2011 den 10:57 f m #

        Risken finns, Marina… 😉

    • Annieverse tisdag, 15 november , 2011 den 10:57 f m #

      Låter helt underbart 🙂

  3. Monica tisdag, 15 november , 2011 den 3:12 e m #

    Själv har jag en liknande men ändå annorlunda erfarenhet. Som barn fick jag ett särskilt choklad när vi var i England. En sorts fläta doppad i kola. Den var väldigt god… Nu finns en mycket mycket snarlik produkt här, och gissa hur lyrisk jag blev vid första bettet!

    Så det här med nostalig, återsedda favoriter och saknade produkter, kalla det vad du vill, framkallar nog samma lycka hos oss alla oavsett form…

    Ha det gott och njut delikatesserna!

    • Monica tisdag, 15 november , 2011 den 3:13 e m #

      Det blev fel… kolafläta doppad i choklad skall det vara. ingenting annat!

      • Annieverse onsdag, 16 november , 2011 den 9:43 f m #

        Åh, den kolaflätan måste jag ju testa? Kan man köpa den i Lund?!?

      • Monica onsdag, 16 november , 2011 den 5:27 e m #

        Kolaflätan finns i Lund! Tyvärr… 😉

  4. Brysselkakan tisdag, 15 november , 2011 den 5:32 e m #

    Förstår precis din känsla. Och glädje. Det finns saker jag kommer sakna den dag vi lämna Bryssel oxå antar jag.

    • Annieverse onsdag, 16 november , 2011 den 9:45 f m #

      Ja, det kommer det med all säkerhet att göra, Elisabeth!

  5. Elisabeth tisdag, 15 november , 2011 den 6:33 e m #

    Inte alls konstigt! Jag blir snarare förvånad över människor som INTE saknar något eller blir lite glada när de hittar något från ett land de bott i. Som om tiden där inte betydde något, ungefär…

    Själv blev jag alldeles överlycklig av att se äkta tyska Lebkuchen! Ingen konstig svensk variant, utan deutsche Lebkuchen. 😀

    • Annieverse onsdag, 16 november , 2011 den 9:46 f m #

      Kanske äkta tysk Stollen också?!?

      • Elisabeth fredag, 18 november , 2011 den 7:57 e m #

        Jajamen, det också! Säkert inte den bästa kvaliteten, men ingen fuskvariant i alla fall.

  6. Victoria tisdag, 15 november , 2011 den 9:59 e m #

    I ett obevakat ögonblick köpte jag en burk Kimchi. Vad göra med en sån?
    Vad har man till? Kött? Fisk? Mittemellan??

    Kram//Vic

    • Annieverse onsdag, 16 november , 2011 den 9:47 f m #

      Kimchi kan du ha till ALLT, som tilltugg/sallad/side dish. Koreanerna äter kimchi morgon, middag och kväll 🙂

Kommentera

