Lätt desorienterad

27 Jun

Jaha. Så var man då hemma i Sverige igen.
Och som vanligt känner jag mig lätt desorienterad efter ett antal månader i Asien, varav de senaste i Kina.
Till exempel tar det några dagar innan jag fått kläm på att det bara finns en vattenkran i köket, och att man kan dricka vattnet som flödar ur den.
Sedan känns det rätt konstigt att se så många västerlänningar omkring mig. De är överallt, mängder av dem! Var är alla kineser? På semester?
Vidare är det rätt häftigt att folk begriper vad jag säger. Sådär, bara. Å andra sidan får jag nästan ont i huvudet av att förstå allt som sägs runtomkring mig. Information overload. Och en hel del av vad jag hör ute bland folk hade jag ärligt talat velat slippa höra.
På tal om ljud. Har alla svenska bilar fel på tutan?
Över till mat och shopping. Hur kommer det sig att det inte luktar någonting – absolut nada – i svenska livsmedelsbutiker?
Över till datorvärlden: wow, det går att använda Facebook, Youtube och Twitter utan en vpn-server – coolt!
Vad himlen är blå idag, förresten. Klarblå! Sådär som på reklamaffischer och i tecknade serier. Det känns ju nästan….onaturligt.
Hmmmmmm.

14 svar to “Lätt desorienterad”

  1. Monica måndag, 27 juni , 2011 den 5:26 f m #

    Mnjaaaa…. Det finns faktiskt dofter/lukter i svenska livsmedelsbutiker… Det är bake off, grill, självplock av vitlöksklyftor, fisk och så vidare… Eller har min matbutik dålig ventilation??? 🙂
    Det där med tutorna reagerade jag på där jag bodde förut… Den som tutar mest har förkörsrätt. Jojo, trafikreglerna ändras. Här där jag bor nu verkar inte samma devis gälla. Regionalt? 🙂
    Haha nä du vissa saker som folk diskuterar öppet vill man faktiskt inte veta!
    Förresten, välkommen till gamla Sverige.

    • annieverse måndag, 27 juni , 2011 den 6:25 f m #

      Kanske har mitt doftsinne blivit sämre med åren, eller så har jag blivit van vid att det luktar väldigt mycket mer där jag befinner mig i vardagslag…för jag tycker faktiskt inte det luktar något i svenska matbutiker!

  2. Marina måndag, 27 juni , 2011 den 6:56 f m #

    Antar att det var du som tog med dig sommaren!! Välkommen till ett underbart sommarsverige!

    • annieverse onsdag, 29 juni , 2011 den 6:50 f m #

      Tack Marina, och visst är det jag som står för sommarsolen, who else 😉

  3. allatalarsvenska måndag, 27 juni , 2011 den 8:20 f m #

    När jag var i Sverige senast kom jag på mig själv med att tänka ”jaha, restaurangpersonal pratar svenska här också”. 😀
    Och det gör de ju såklart, varför skulle de prata något annat liksom. Det som egentligen är märkligt är att (så gott som) all restaurangpersonal i Oslo pratar svenska, och att jag har blivit van att det är så det är.

    • annieverse onsdag, 29 juni , 2011 den 6:49 f m #

      Lustigt att så många pratar svenska på restaurangerna!

  4. Lotta måndag, 27 juni , 2011 den 9:25 f m #

    Hihi!
    Ja, fast Lund brukar ju vara fullt av kineser under terminerna 🙂 Vi har flera hos oss varje år, och det är de som, nästan uteslutande, presterar allra bäst.
    Jag förstår att det är mycket kulturkrockar just nu 🙂

    • annieverse onsdag, 29 juni , 2011 den 6:48 f m #

      Ja det kan jag tänka mig att det är många kineser här under terminerna! Så kanske de är hemma på semester nu!?!

  5. Brysselkakan måndag, 27 juni , 2011 den 10:22 f m #

    Känner igen mig… fast jag ”bara” bor i Bryssel och inte i Asien så stämmer det in på mig oxå! Tutorna, att man plötsligt förstår allt, att kranvattnet går att dricka och att det inte är soldis titt som tätt, Det blir liksom en kultur krock varje gång vi åker till Sverige. Och jag är lika förvånad varje gång!
    Men jag antar att det måste var ännu mer påtagligt för dig.
    Tack för att du släppte av lite sol och värme även över Bryssel 😉

    • annieverse onsdag, 29 juni , 2011 den 6:47 f m #

      Haha, you are so welcome, Brysselkakan 😉

  6. Cicci måndag, 27 juni , 2011 den 11:43 f m #

    Vill du känna doft så titta in på Borgeby kryddgård nästa gång du är på jakt efter Odd Molly i Borgeby…!
    Men du har faktiskt rätt att dofterna är mer neutrala här i svedala

    • annieverse onsdag, 29 juni , 2011 den 6:46 f m #

      Tack för tipset, Cicci!

  7. Elisabeth måndag, 27 juni , 2011 den 7:18 e m #

    Haha, det där med att alla pratar svenska har jag också alltid tyckt varit konstigt när jag kommit till Sverige efter en längre tid i andra länder. Trevligt att du tog med lite värme till gamla Sverige!

    • annieverse onsdag, 29 juni , 2011 den 6:46 f m #

      Det var så lite så;-)

Kommentera

