Med fokus på mitten

1 Jun

Nej, jag har inte försvunnit in i dimman, som Gunilla befarade. Ja, någon timme i måndags var jag ju mitt i den, men jag lyckades ta mig ut igen😉

Alltså. Då får jag väl rapportera från min moxibustion-upplevelse (ni som inte fattar vad jag snackar om, kolla föregående inlägg).

Jo. Jag hade ju först bokat tid med en TCM-läkare, som skulle kunna rekommendera rätt behandling för mig. Så jag gick dit, han frågade hur det var fatt, och jag berättade att i huvudsak är det väl bra, men tidvis har jag det lite kinkigt med sömnen, och så har jag menskramper också.

Han tog min puls, på bägge händer, och på flera punkter. Höjde på ögonbrynen. Då började jag bli lite nervös, tänkte att jag kanske inte har någon puls?!? Sedan fick jag räcka ut tungan. Han granskade den, hummade och nickade. Och sedan fick jag veta att jag har ett svagt magsystem. Vilket bland annat kan yttra sig i sömnsvårigheter (ser man på) och menskramper (lite mindre förvånande kanske). Förresten var mitt njursystem lite småsvagt också. Tja, det var ju samma sak som en annan TCM-läkare konstaterade för en tid sedan.

Sedan vidtog behandlingen. Jag trodde doktorn skulle röka på (så att säga) på en gång, men det gjorde han inte. Först masserade han runt energiskt på min mage, och det kändes…..uräckligt! Jag kunde riktigt känna hur organen förflyttade sig därinne, och dessutom hur gaser åkte runt i tarmarna……uäääääck! Sedan gav han området kring njurarna en omgång också. Det kändes inte riktigt lika läbbigt, dock.

Efter detta tuttade han på två moxa-rullar och behandlade diverse akupunkturpunkter som (antar jag) ska sätta sprätt på de blockeringar i meridianer som jag kan tänkas ha (därav mina krämpor). Förutom att den för mig nu välkända doften gjorde mig lite halvyr och väldigt sömnig var det rätt behagligt, faktiskt. Och en grej var totalt cool! Nämligen när han höll glödrullen på en punkt någonstans invid ena benet och jag kunde känna värmen snabbt sprida sig INUTI benet, ända ner IN I tårna! Detsamma hände när han behandlade en punkt vid armen – värmen spred sig invärtes, ända in i fingertopparna! Wow, jag har väl innan tyckt att det här med meridianer och energibanor verkar lite….mysko?…..men nu undrar jag om de inte kan existera trots allt?

Behandlingen tog väl en timme ungefär, jag var helt yr efteråt, och blev itutad en skål med någon slags smaklös gröt och en kopp te.

Äventyrlig som jag är har jag bokat in mig på några behandlingar till, för att ge det här en ordentlig chans. Om mitt ”magsystem” blir något piggare rent generellt är kanske svårt för mig att avgöra, men jag lär ju åtminstone märka om menskramperna avtar i styrka.

På tal om magsystemet har jag fått veta att det är svagt på andra sätt också. Jag har gått och skaffat mig en PT, och efter den ”body assessment” han har utfört på mig har jag fått veta att mina inre magmuskler verkligen inte är i någon vidare form. Liksom en del annat, om sanningen ska fram. Men den här PT-grejen får jag nog vidareutveckla i ett separat inlägg, tror jag….ja du milde…

….hursomhelst, det står nu helt klart att det är mittpartiet jag ska fokusera på. Både på det ena och andra sättet. Jaha. Då vet jag det.

Och för den som undrar så kan jag tala om att Mr. Z fortfarande inte har sagt upp sig😉

11 svar to “Med fokus på mitten”

  1. Brysselkakan onsdag, 1 juni , 2011 den 8:54 f m #

    Jösses vad spännande! Blir du av med mensproblemen är det ju bra bara det, vet hur vidrigt det är en gång i månaden…
    Så nu lär du har fullt upp med PT och träning framöver antar jag, hoppas de får ordning på dig😉
    Och vad skönt att Mr Z inte gav upp😉

    • annieverse onsdag, 1 juni , 2011 den 9:35 f m #

      Ja, alltså…jag tycker att om jag nu har chansen, varför inte testa? PT har jag i och för sig testat i Indien, men moxi-tjofräset är ju ett helt nytt territorium🙂

  2. Selma onsdag, 1 juni , 2011 den 9:31 f m #

    Lycka till med mittpartiet.

    • annieverse onsdag, 1 juni , 2011 den 9:36 f m #

      Tack, Selma🙂

  3. Marina onsdag, 1 juni , 2011 den 5:50 e m #

    Det låter jättespännande – ska bli väldigt intressant att se hur mycket skillnad du märker!

    • annieverse torsdag, 2 juni , 2011 den 11:12 e m #

      Tycker jag med🙂

  4. allatalarsvenska onsdag, 1 juni , 2011 den 9:03 e m #

    Magmassage låter inte trevligt men moxa-behandlingen verkar onekligen spännande, och kan man inte få det ena utan det andra så…

    • annieverse torsdag, 2 juni , 2011 den 11:12 e m #

      Haha nej precis, …så får man tiga och lida🙂

  5. Elisabeth torsdag, 2 juni , 2011 den 6:20 e m #

    Det låter som en minst sagt brutal magmassage! Spännande verkar det i alla fall. Du får se till att hålla oss uppdaterade.😉

    • annieverse torsdag, 2 juni , 2011 den 11:13 e m #

      Det ska jag göra!

  6. carina/sinneskatten fredag, 3 juni , 2011 den 6:38 f m #

    Det ska bli spännande att höra om det hjälper. Vi har ju en tendens att bara tro att den traditionella skolmedicinen är den enda rätta.

Kommentera

