Jag är en riktig planta

22 Jan

Sedan vi kom till Shanghai har jag varit riktigt irriterad på att det är så dålig samtalsvolym i min mobiltelefon. Det märktes inte så mycket i Sverige, men här, där man alltsomoftast befinner sig i betydligt bullrigare miljöer än hemma, har det varit väldigt frustrerande. När någon ringt har jag ofta vrålat ”jag hör inte ett skit, kan du vara snäll och skicka mig ett sms istället?”

”Jaja”, har jag tänkt. ”Där får man för att man har skaffat sig en smartfån. De duger tydligtvis att surfa med och spela spel och använda som gps och träningslogg och pulsmätare och gudvetallt – men att höra vad folk säger när de ringer – DET är tydligen för mycket begärt. Humpfff!”

Ja. Så satt jag i bilen igår, in one of those neverending bilköer. Hade tråkigt. Började pilla på mobilen. Surfade runt lite. Kollade e-posten. Kom sedan att tänka på den usla samtalsvolymen. Gruffgruffgruffgruff.

Började granska min lilla mobbe lite närmare. ”Inte så konstigt att det är dåligt volym”, tänkte jag. ”Man ser ju inte ens högtalaren, så pytteliten är den!”

Skakade på huvudet. Såg att displayskyddet behövde rengöras. Tog fram en näsduk för att putsa lite på det.

OCH DÅ SLÅR MIG EN REVOLUTIONERANDE TANKE.

Displayskyddet. Som jag noggrant monterat på mobilen direkt efter köpet. Det kan väl inte vara så att…..?

Jag granskar mobilen igen. Och hittar nu faktiskt högtalaren. Den sitter och trycker bakom det oerhört väl påklistrade displayskyddet.

JAG HAR GLÖMT ATT TA BORT DEN LILLA PERFORERADE BIT DISPLAYSKYDD SOM SITTER RAKT ÖVER HÖGTALAREN.

Frenetisk börjar jag nu pilla på displayskyddet. Och se där! Efter en liten stund ger den perforerade biten över högtalaren med sig.

När högtalaren är befriad ringer jag genast ett testsamtal.

Och.

HERREDUMILDE VILKEN BRA VOLYM DET PLÖTSLIGT ÄR!!! Jag blir tvungen att skruva ner volymen rejält för att inte bli lomhörd.

Ja hörni. What can I say. Förlåt SonyEricsson. I am so sorry.

Annieverse – ”planta” is my middle name. Verkligen. Genuinely. The airhead of all airheads liksom.

Nu ska jag ringa ett samtal. Baraföratt. Det är så häftiga att höra vad folk säger 🙂

 

18 svar to “Jag är en riktig planta”

  1. Brysselkakan lördag, 22 januari , 2011 den 9:49 f m #

    Haha! Skrattade gott men förstår precis varför du inte tänk på detta innan! Men tur att du nu HÖR vad folk säger igen!

    • annieverse lördag, 22 januari , 2011 den 10:26 f m #

      Ja, det känns som en helt ny värld att HÖRA vad folk gaggar om 😉

  2. anne lördag, 22 januari , 2011 den 1:09 e m #

    Och härligt att inse att det inte är hörseln som sviktar…! 😉

    • annieverse lördag, 22 januari , 2011 den 2:36 e m #

      Hihi, nej precis, än är jag inte gammal och stendöv 😉

  3. Ingrid måndag, 24 januari , 2011 den 8:41 f m #

    Been there, done that! Jag tycker inte att skyddsplast ska vara genomskinlig utan mitt förslag är att den är rosafärgad så att man VET att det finns skyddsplats på de tekniska maniker man köper!

    • annieverse måndag, 24 januari , 2011 den 11:04 f m #

      Ingrid!!! Här har du helt klart en strålande affärsidé 😉

  4. Monica måndag, 24 januari , 2011 den 8:55 f m #

    ”Klanta”(Klant-fia)håller med. Sånt är lätt hänt och händer oss alla – fast vi berättar det inte alltid… 🙂

    En tidigare kursare skulle inte ha hållit med om skyddsfilmernas ”faror”. Han älskade dem och hade dem på allt – vår förundran till trots… 🙂

    • annieverse måndag, 24 januari , 2011 den 11:05 f m #

      Monica: hehe, jag är lite exhibitionist…
      Jaja, somliga gillar silvertejp, andra föredrar skyddsfilm 😉

  5. Gunilla måndag, 24 januari , 2011 den 9:05 f m #

    *fnissar*

    • annieverse måndag, 24 januari , 2011 den 11:06 f m #

      *fnissar också*

  6. allatalarsvenska måndag, 24 januari , 2011 den 12:24 e m #

    Det låter precis som något jag också skulle lyckas göra. 🙂

    • annieverse fredag, 28 januari , 2011 den 10:52 f m #

      Det känns skönt att höra…

  7. Lotta onsdag, 26 januari , 2011 den 8:45 f m #

    Hihi! Ja, tänk så det kan gå! Fast jag tycker ändå att tekniska prylar OFTA är ganska ologiska. Bra att du nu kan höra vad den i andra änden säger 🙂
    Hur gick det med översvämningen på gästtoan? Inte kul att råka ut för något sådant när man ska åka tvärs över halva jordklotet samma dag. fast typiskt. Riktigt typiskt.

    • annieverse fredag, 28 januari , 2011 den 10:52 f m #

      Gästtoan ja…jo, jag lyckades ju stänga av huvudkranen…och sedan slumpade det sig så lyckligt att Unga Fröken Inneboende anlände dagen efter vi hade åkt, så hon fixade VVS-reparatör – denne konstaterade att toan ej kunde repareras (den var från 1970 så jag är inte förvånad) – nu har vi en ny fin toa istället 🙂

  8. Peter Harold torsdag, 27 januari , 2011 den 2:52 e m #

    *asgrav*

    Jag bävar för den dagen jag måste uppgradera till en sån där telefon. Fast förr eller senare är det dags; min chef har ju hunnit med 4 telefoner under samma tid som jag haft min.

    • annieverse fredag, 28 januari , 2011 den 10:42 f m #

      Hehe Peter, snart är det din dags att våndas över smartfånerier, vänta bara 😉

  9. Haydee lördag, 12 februari , 2011 den 2:58 e m #

    Hah, skönt att jag inte är den enda som råkar för sådana saker.. 😉
    men bättre sent än aldrig va?

    • annieverse söndag, 13 februari , 2011 den 5:11 f m #

      Haydee: absolut 😉

Kommentera

