Vem sa jag nu ”okay” till?!?

10 Nov

Det är lite speciellt att bo i ett kinesiskt compound (eller gated community, om vi nu ska använda fula ord…). Speciellt om man inte kan kinesiska.
För varje person som vill till ens bostad måste naturligtvis anmäla sig hos vakten vid infarten först. Där personen i fråga får förklara sitt ärende. Sedan ringer vakten till en och frågar om det är OK att släppa in vederbörande.
Och eftersom vakten bara pratar kinesiska har jag INGEN SOM HELST ANING OM vad han säger. Så jag kvittrar bara ”okejokej”, varpå han svarar ”okej, bye-bye”.
Ibland kan jag ju gissa mig till vem det är som är på ingång. T.ex. om jag har bestämt tid med någon hantverkare.
Men ibland har jag inte det, och då är det alltid lika spännande att se vem som dyker upp. En hemlig beundrare? En yxmördare? Who knows!
Än så länge har det dock inte varit sensationellt. Ett UPS-bud och några gubbar som skulle leverera nya buskar till trädgården. Ja, och så en tös från den pågående folk- och bostadsräkningen.

Och på tal om trädgården, det där är en annan specialare i kinesiska compounds med villabebyggelse. Det vanliga är nämligen att grundläggande trädgårdsskötsel ingår i hyran. Det har jag inget som helst emot. Det är bara det att trädgårdsmänniskorna kan dyka upp när som helst under den period av dygnet som välsignas med dagsljus.
I morse, när jag satt och frukosterade med dottern vid halvåtta-tiden och tittade ut genom köksfönstret, dök det plötsligt upp två herrar som började gräva upp maskrosor ur gräset. Tja, här behöver vi inte morgon-teve, inte!
Fast man har ju lärt sig att det är idé att vara hyfsat påklädd härhemma. I alla fall i dagsljus.

Om vi återvänder till det där med att inte kunna språket…jag väntar bara på att någon kommentatör här lite syrligt ska utbrista ”men du har aldrig funderat på att lära dig mandarin?” Vill härmed deklarera att det har jag visst. Men just nu har jag fullt upp med toareparatörer, tevetekniker, vattenfiltreringsanläggningsmänniskor och annat löst folk.

Men sen så. När det lugnat ner sig lite.

9 svar to “Vem sa jag nu ”okay” till?!?”

  1. Brysselkakan onsdag, 10 november , 2010 den 10:34 f m #

    Ja! När det ringer på dörren (eller porttelefonen i vårt fall) här så ser jag dem i alla fall i porttelefonen men brukar inte fatta ett dugg om jag inte vet vem som är på ingång! Tex PizzaHut-budet! Men precis som du skriver: Lika spännande varje gång! Oftast är det brevbäraren som av någon anledning inte kommer in…

    Språket… ja, jag har tänkt som dig i 1,5 år nu! Ska bara…

  2. Monica onsdag, 10 november , 2010 den 2:02 e m #

    Personligen är jag inte säker på att grundkursen i mandarin inbegriper vattenfilterrengöringstermer och inte heller ”maskrosuppdragning” 🙂 Så det kan väl vara hugget som stucket…
    Men det tycks i vilket fall finnas fördelar med att använda morgonrock 😉

  3. allatalarsvenska onsdag, 10 november , 2010 den 3:38 e m #

    Blev ni bara räknade av folk- och bostadsräknaren, eller behövde ni fylla i ett (obegripligt?) formulär?

    Jag råkade bo i Frankrike under senaste folk- och bostadsräkningen där, så jag är med i deras statistik sisådär 10 år till. Lite kul! Jag bodde i ett studentboende och delade med två andra personer, men den boendeformen hade de inte riktigt tänkt på när de utformade blanketten, så det blev småkomplicerat att fylla i vad jag hade för band till övriga i lägenheten. 🙂

  4. Haydee onsdag, 10 november , 2010 den 4:59 e m #

    Men när toareparatörer, tevetekniker, vattenfiltreringsanläggningsmänniskor och alla andra varit och grejat klart och du börjar med språket, kan du ge oss lite undervisning i det? Bittebittebitte? 🙂

  5. carina/sinneskatten onsdag, 10 november , 2010 den 5:57 e m #

    Men det är ju helt underbart, tänk att du får gratis spänning bara så där.

  6. Lotta onsdag, 10 november , 2010 den 6:21 e m #

    Hihi! Lite spänning förgyller tillvaron 😉 Intressant det där med trädgårdsskötseln och att det ingår i hyran. Det vore något att införa här i vår HSB-förening…här sköts trädgårdsarbetet inte något vidare trots att vi betalar MASSOR för skötseln. Och så kul att du tänker läsa lite mandarin! Snart kommer du alltså veta vilka du släpper in genom grindarna!

  7. brownie onsdag, 10 november , 2010 den 10:36 e m #

    Heheh en av mina vänner läste kinesiska i Lund….no comments. Jag har språköra men jag undrar om jag hade haft det för det språket 😀

  8. Chris torsdag, 18 november , 2010 den 4:35 f m #

    Hej Annie!

    Jag hittade ingen mejladress på bloggen så jag undrar om du möjligtvis skulle kunna kontakta mig på chrislundqvist@gmail.com istället?

    Det gäller ett länktips.

    Tack!

    Mvh,
    Chris

  9. Brigitta torsdag, 18 november , 2010 den 5:03 e m #

    Never a dull moment in the compound.

    Lite spännande ändå att ha trädgårdsmästare 🙂

Kommentera

