What a week…

8 Nov

Uff. It is going to be one of those weeks. En sån man blir matt av att bara tänka på, innan den ens hunnit börja.

Det kör igång i eftermiddag, då ska det komma någon och riva ut en trasig toalett, och så någon annan som ska laga spisen, och en tredje som jag ska anställningsintervjua. Alla pratar kinesiska. Utom jag, då.
Senare i veckan ska det komma tevetekniker, och så några andra människor som ska bygga nätverk så att vi kan få trådlöst även på ovanvåningen. Med lite tur (?!?!) kan jag kanske även få hit någon som kan få bättre sprutt på vattenkranen som är kopplad till vattenfiltreringsanläggningen.
Om det här tilldrog sig i Sverige kanske det inte vore så mycket att tjafsa om. Men här i Shanghai blir varje ”fixa-grej” liksom ett större projekt som alltsomoftast ger mig lätt huvudvärk. Det går faktiskt en del energi åt att göra sig förstådd, och att förstå, när man inte talar samma språk.
Ja, sen är det något möte jag ska iväg på, samt föräldrasamtal på skolan, men där pratar de gudskelov engelska.
Därtill kommer den vanliga rundan av storhandla-laga mat-dammsuga-tvätta-stryka-hjälpa dotter med läxor. Och så vore det väldigt trevligt om jag kunde komma iväg och träna.

Jo, sen undrar jag om jag inte gått och ådragit mig ganglion. Kanske borde jag boka in en läkartid också? Hej och hå.

Igår satt jag faktiskt och funderade över om jag inte skulle börja jobba igen lite smått, men just nu fattar jag inte riktigt hur jag tänkte. När ska jag ha tid med det, om det fortsätter så här?

Men. Väderleksprognosen utlovar solsken och temperaturer kring 16-18 grader, och jag får sovmorgon både torsdag och fredag, så helt hopplös är tillvaron icke 😉

13 svar to “What a week…”

  1. Brysselkakan måndag, 8 november , 2010 den 7:01 f m #

    Förstår precis hur jobbigt du kommer ha det denna veckan… just detta att få tag i personer och få saker gjorda av personer när man bor i ett annat land och inte pratar språket, ja det är otroligt energikrävande! Man blir trött bara av att tänka på att man ska fixa det!

    Hoppas det ändå går bra och att allt löser sig under veckan. Vi har oxå sovmorgon på torsdag och fredag då det är helgdag och klämdag här i Belgien. Skönt med kort vecka!

    • annieverse måndag, 8 november , 2010 den 9:32 f m #

      Ja precis, det där språkstrulet tar verkligen musten ur en ibland!
      Njut av era sovmorgnar =)

  2. Monica måndag, 8 november , 2010 den 7:34 f m #

    Vojne, en olycka kommer sällan ensam. Å andra sidan… det är lika bra att avverka rubbet på en och samma gång och sen är det förhoppningsvis frid och fröjd i fem år.
    Så visst skulle du nog kunna jobba lite… för inte skall väl huset ha så här många skavanker permanent???

    Trist med din åkomma. Hoppas det är falsklarm.

    Take care och försök att tänka på att nästa vecka nog blir lite lugnare… och tänk på stackars mig som INTE har sovmorgon 🙂

    Kramis

    • annieverse måndag, 8 november , 2010 den 9:34 f m #

      Oh, jag är luttrad vet du, förutsätter iskallt att det visst är en massa annat som kan sluta fungera – när som helst…
      Betänk att kinesisk byggstandard understundom inte når helt upp till vad man är van vid i Sverige.
      Jag tror inte ganglionet är falsklarm, däremot kan det ju hända – om jag har tur – att det går tillbaka av sig självt.

      • Monica måndag, 8 november , 2010 den 10:51 f m #

        Nåja, vi skall ju inte missunna hantverkarna deras sysselsättning ;)Och förresten så gör vissa hantverkare här inte heller så bra jobb längre. Folk skall ändå ändra om vart annat år 🙂 So what’s the use? :)Hus och hem är bara till besvär… vi kanske borde tänka på tält eller grotta? Fast det envetna lilla regnmolnet lär väl hitta sina vägar förbi även där… 🙂

        Håller tummarna för självläkning!

  3. Lotta måndag, 8 november , 2010 den 4:19 e m #

    Tjoho, nej när skulle du hinna jobba??? Och jag förstår att sådana där fixargrejer tar tid, speciellt om det uppstår språkförbistringar :-/
    Imorgon flyttar min kusin till Bangalore (heter det så?) i Indien. Hon och hennes familj ska bo där i två år och jag hoppas hon börjar blogga. Det ska bli spännande att se om hennes upplevelser liknar de du skrivit om!

    • annieverse onsdag, 10 november , 2010 den 6:17 f m #

      Wow, spännande med kusinen! Du får peppa henne att börja blogga och sedan skicka mig länken 🙂

  4. Cicci måndag, 8 november , 2010 den 5:00 e m #

    Snart får jag också en sådan vecka eller veckor… boka flyttbil, packa flyttkartonger, flytta elabonnemang, sophämtning, V/A, flyttstädning samtidigt som jag har 2 grupparbeten och ett individuellt paper innan jul och sen ska allt inför den helgen oxå fixas, kabeltv redan fixat… så jag förstår dig fullständigt

  5. Elisabeth måndag, 8 november , 2010 den 6:42 e m #

    Tröst dig med att ni inte har något snökaos åtminstone. 😉 Här ska det bli sådant imorgon (eller idag med din tid), huh!

    Nej, men allvarligt förstår jag att det blir jobbigt. Jag tycker liksom att liknande grejer är påfrestande i Sverige, utan språkförbistringar alls.

    • annieverse onsdag, 10 november , 2010 den 6:18 f m #

      Brrrrr, nej jag avundas dig inte snökaoset!!! Får väl se om jag får uppleva något liknande här…
      Javisst, ibland kan man bli alldeles matt av fixargrejer hemma i Sverige med.

  6. Alex tisdag, 9 november , 2010 den 10:15 e m #

    Hejsan! Jag och ett par kompisar kommer till Shanghai nu i helgen och ska stanna där ett bra tag (planerat minst 3 månader). Vi har det mesta fixat utom bostad just nu, och tanken är att vi ska ta in på något hostel tills vi hittar en lägenhet som passar. Har du några tips angående hur man får tag på bra lägenhet i Shanghai kanske? Vi vill ha en ganska centralt, helst i Huangpu, Huangkou eller i dom trakterna. Det kanske skiljer sig lite mot förorten antar jag?

    Tack på förhand
    /A

  7. annieverse onsdag, 10 november , 2010 den 6:23 f m #

    Hej Alex!
    Vad kul att ni ska till Shanghai, ni kommer att gilla det här är jag säker på 🙂
    Dessvärre har jag fortfarande rätt dålig koll på saker inne i centrala Shanghai, (har ju fortfarande fullt upp med allt som ska fixas här hemma in the suburbs), men kanske du skulle slänga ut dina frågor på följande forum: http://www.shanghaiexpat.com? Där diskuteras allt mellan himmel och jord, och folk verkar vara hjälpsamma och svara snabbt.
    Jodå, det jag sett av centrala Shanghai skiljer sig en del från förorten. Shanghai är ju en mycket internationell stad, det är mer ”kinesiskt” här ute (på gott och ont..)
    Lycka till!

  8. Alex onsdag, 10 november , 2010 den 2:12 e m #

    Tack så mycket! Jo vi var i Shanghai redan förra vintern men då hade vi allt fixat med företaget etc.. Nu är det man själv som får ordna allt och då är det lite krångligare, men det löser sig nog! Det är en väldigt intressant stad i alla fall, och möjligheter finns det ju gott om, så jag tror inte vi blir hemlösa trots allt!

    MVH
    A

Kommentera

