I en annan del av Kina

24 Okt

För två veckor sedan var dottern och jag i staden Zibo, som ligger i Shandong-provinsen, cirka en timmes flygresa nordvästerut från Shanghai. Eftersom det är där som maken jobbar – han veckopendlar, för övrigt – var vi tvungna att ansöka om uppehållstillstånd där. Det var en illuster tillställning, vi flög dit en söndagkväll, och strax efter lunch på måndagen, då vi lämnat in våra papper på Public Security Bureau (det låter väl nåt, det?), styrde vi kosan mot Shanghai igen. I och med att PSB skulle behålla våra pass till uppehållstillstånden var stämplade och klara kunde vi dock inte flyga tillbaka utan fick åka tåg hem…..en åtta timmar lång resa. Men det gick bra det med. Tåget var av x2000-typ och riktigt fräscht och fint. Dock var vi något möra när vi återvände till Shanghai sent på måndagskvällen.

Nu undrar ni så klart varför vi inte har bosatt oss i Zibo, eftersom det ju är där maken jobbar. Tja. En av anledningarna är att det inte finns någon internationell skola där. Och den andra anledningen demonstreras i följande videosnutt, tagen från bilen, på väg från makens jobb till PSB. Om vi säger så här: det må se ut som det vore en regnmulen dag i Zibo. Men det är inte ”vanlig” mulenhet. Det är SKIT.

Till Zibos försvar måste jag säga två saker…för det första: strax innan vi satte oss på tåget sprack gråmulenheten upp, vita moln drev förbi, lämnade plats för en blekblå himmel och vi kunde NÄSTAN se solen. För det andra: jag har sett värre luftföroreningar. Nämligen när jag besökte Beijing, cirka ett halvår före olympiaden 2008. Kommer ihåg att jag åkte taxi på en av de stora ringlederna och inte ens kunde skymta bebyggelsen på andra sidan vägen.

Videoklipp nummer två är tagen under vår tågresa till Shanghai. Här bjuds på soft train music kombinerat med lite rangerbangård, lite stadsbebyggelse och lite landskap som nästan liknar Vilda Västern. Och som bonus: en chipsrecension!

11 svar to “I en annan del av Kina”

  1. Brysselkakan söndag, 24 oktober , 2010 den 11:28 f m #

    Förutom att Zibo verkar otroligt grått och trist verkar de ju oxå ha väldigt dåliga vägar!

    Förstår att du inte bor där! Vår första dag i Beijing i somras var oxå en dag med väldigt mycket föroreningar i luften, det gjorde ont att andas och stack i ögonen, som tur var så var luften bättre under resten av vår vistelse, men jag förstår fullt ut vad du menar!

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 12:06 e m #

      Tja, här och var lämnar vägkvaliteten en del att önska i utkanterna av Zibo….men jämfört med Mumbai är den enormt bra, haha!

  2. Brysselkakan söndag, 24 oktober , 2010 den 11:30 f m #

    Videosnutt nr 2 kunde jag inte se… fel hos mig, eller???

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 12:07 e m #

      Förlåt, jag hade glömt att ändra inställning på klippet från ”privat” till ”offentligt” – nu ska du kunna se detta mästerverk😉

  3. Haydee söndag, 24 oktober , 2010 den 2:08 e m #

    Nu har jag sett båda mästerverken.🙂 Tack, kul att få se hur det ser ut där!

    Men wow vilken skillnad: en timme med flyget, åtta med tåget?? Där märker jag igen hur omiljövänligt jag tänker… =/

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 2:24 e m #

      Jag är nog inte särskilt miljövänlig heller…hade jag kunnat byta den åtta timmar långa tågresan mot en timmes flyg hade jag gjort det! Fast, å andra sidan….då hade jag ju inte kunnat lyckliggöra omvärlden med detta filmiska mästerverk😉

  4. Elisabeth söndag, 24 oktober , 2010 den 4:26 e m #

    En stor fråga kvarstår😉 : Drack du upp den där gröna drycken som står i fönstret?

    • annieverse måndag, 25 oktober , 2010 den 12:56 e m #

      Jahadå! Och om du undrar vad det var, så var det grönt te!

  5. frunatmaken söndag, 24 oktober , 2010 den 6:03 e m #

    Nu ska jag sätta mig och titta på film.

    • annieverse måndag, 25 oktober , 2010 den 12:57 e m #

      Gör det😉

  6. Monica måndag, 25 oktober , 2010 den 7:40 f m #

    Kan i viss mån förstå ert val…😉

Kommentera

