Idag grunnar jag över….

20 Okt

…varför så många kinesiska mopedister har på sig sina jackor bak och fram när de är ute och kör

…varför så många kinesiskor uteslutande ”cyklar baklänges” i crosstrainern

…varför det betyder siffran åtta när man håller upp tummen och pekfingret (pekfingret och långfingret betyder dock, precis som man skulle kunna gissa, ”två”)

…hur i helvete kineser lyckas skala räkor med pinnar

…hur det kommer sig att det sitter parabolantenner på var och varannan fastighet i stan när det enligt kinesisk lag inte är tillåtet att installera parabolantenner…

…bland annat.

17 svar to “Idag grunnar jag över….”

  1. Selma onsdag, 20 oktober , 2010 den 8:27 f m #

    Djupa frågor allesammans? Att skala räkor med pinnar borde vara omöjligt, inte för att det fungerar med kniv och gaffel heller.

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:52 f m #

      Ja, visst borde det vara omöjligt?!?

  2. Brysselkakan onsdag, 20 oktober , 2010 den 8:56 f m #

    Haha! Det finns mycket att fundera över i ett nytt land! Att skala räkor med pinnar… ja du, jag får inte ens i mig ris med pinnar, eller faktisk ingen mat alls!

    En sak som jag funderade över i Beijing: varför ska alla kineser göra V-tecken när de ska bli fotograferade? Vuxna som barn.

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:53 f m #

      Det är inte bara kineser….koreaner gör likadant, och japaner också, tror jag. Men jag har ingen aning om varför.

  3. Monica onsdag, 20 oktober , 2010 den 11:03 f m #

    1) De vill ha jackan öppen i värmen men fryser om magen:)
    2) fråga. Kan hända det påverkar musklerna jätte positivt men S glömde att berätta det 🙂
    3) tja alla har vi våra ideer 🙂
    4) övning och åter övning 🙂
    5) Kanske vill de reta inspektörerna??? Eller verka olydiga? Om Parabolerna är dyra kanske de är bra att visa upp? 🙂

    Fast vad vet jag… Du får gärna berätta när du vet!

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:54 f m #

      Måste nog mejla S och fråga varför han aldrig kommenderade mig till baklängesgång i crosstrainern 😉

  4. Elisabeth onsdag, 20 oktober , 2010 den 5:33 e m #

    Mina mycket seriösa (nåja… 😉 ) svar:

    1. Tror också på frysa om magen-anledningen.
    2. För att det går lättare då. De kan säga att de cykla si och så långt, utan att det varit så jobbigt som det egentligen skulle varit.
    3. Det har säkert någon förklaring i att orden för tumme + pekfinger låter ungefär som siffran åtta på kinesiska.
    4. Säger som Monica: långårig övning. Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli…
    5. Antingen är de rebelliska eller så har de mutat någon för att få ha parabolen.

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:58 f m #

      Men det är ju över 20 grader fortfarande! Då kan man väl ändå inte frysa om magen?

  5. allatalarsvenska torsdag, 21 oktober , 2010 den 3:34 e m #

    Jag tror att kinesiskorna tror att det tränar rumpan mer om man går bakåt. Det har jag hört någon annanstans att det skulle göra. Ingen aning om ifall det är sant eller inte.

    Angående siffervisning med fingrarna: finns det inte något superkomplicerat system i stil med kulram för hur man visar olika tal? Jag har ett luddigt minne av någon lärare i lågstadiet som försökte lära oss, men snart gav upp.

    Själv undrar jag vem som har bestämt att normal bh-storlek är 70A-85C och att folk som vågar ha större kupstorlek än så måste vara tjocka dessutom. 🙂

    • Brysselkakan fredag, 22 oktober , 2010 den 8:53 e m #

      Ja du, och de som har A måste oxå ha 70-75…

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:55 f m #

      Det där med kupstorleken kan man verkligen undra över!

  6. Haydee torsdag, 21 oktober , 2010 den 7:58 e m #

    Bra frågor allihopa! 😀

    Crosstrainern.. där har jag också teorin om att träna rumpan mer. Om det är sant eller inte vet jag inte. Har ju knappt användet maskinen åt den riktiga riktningen de senaste månaderna, för att inte ens prata om att köra åt andra riktningen..

    Fingrarna.. jag minns ockås att jag hört om ett system att räkna till tio med ena handens fingrar, men hur det var minns jag inte längre. Sorry! 🙂

    Pinnarna.. jag äter med pinnar men problemfritt och rätt är det inte, det hur jag gör. Men att skala räkor lämnar jag för kineser.. 😉

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:56 f m #

      Jag börjar också tro att det är något med rumpan. Kineser är lite mer ”plattrumpade” än vi västerlänningar.

  7. Lena fredag, 22 oktober , 2010 den 1:24 e m #

    Finger-siffer-frågan är inte så svår att hitta en förklaring till, i alla fall enligt mitt sinne för tillkrånglad logik: 10 (tumme) + 1 (pekfinger) = 11. Tre nedåtböjda fingrar =-3. 11-3=8! (Funkar visserligen bara för just siffran 8, men det kanske inte gör något… 😉 )

    • annieverse söndag, 24 oktober , 2010 den 4:56 f m #

      Haha Lena, det var i alla fall ett bra försök!

  8. Brigitta söndag, 24 oktober , 2010 den 6:15 e m #

    En del går baklänges i trappor för att skona knäna, vid knäproblem alltså. Men det med rumpträning låter mera troligt :o)

    Teckenspråket ? det måste ju finns tecken man kan säga 1- 100 eller så med hjälp av händerna o fingrar ? Not ?

    Varför skalar de med pinnarna ? Lättare med fingrarna , eller ?

    Annars säger jag bara som någon på amerikans tv: we wanna know !

    (för dessa är viktiga frågor ) :o)

    • annieverse måndag, 25 oktober , 2010 den 1:01 e m #

      Jag tror de tycker det är slibbigt och äckligt att peta med fingrarna när de ska göra processen kort med räkorna…

Kommentera

