Efter kaos kommer kokt fisk

18 Sep

Det har varit lite…tja, hur ska jag säga….hrmmm, lite kaotiskt här de sista dagarna. Förutom att jag har ett bohag att bringa reda i, med ett beaktligt antal större och mindre pryttlar och grejer som hamnat på helt fel plats, har Unga Fröken Dotter behagat att åka på maginfluensa så det sjunger om det. Så jag har burit runt böcker och kastruller och torkat kräk och tvättat sängkläder huller om buller. Du milde. Det har INTE varit roligt.

Men nu så. Unga Fröken är bra i magen igen och kunde återvända till skolan idag efter tre dagars frånvaro. Jag verkar ha klarat mig utan att ha blivit smittad. Och. Sakta, sakta går det att skönja en antydan till ordning här. Vissa rum får fortfarande betecknas som rena katastrofområden, men vardagsrum, matrum och arbetsrum kan nu kallas någotsånär beboeliga. Det är nu det börjar lite roligt att plocka och dona. När jag ser att det här faktiskt kan bli…riktigt trevligt, när det väl är klart!

I går kväll stod jag i det stökiga köket och tillredde ett kvällsmål bestående av kokt fisk, potatis och sallad. Och jag vet inte hur jag ska förklara det, men jag blev så full i skratt. För timmarna innan hade jag rullat kundvagn på Carrefour, hittat någon slags vit fiskfilé (ingen aning vad det var för sort), potatis (vet inte heller vad det var för sort) och smör (något irländskt fabrikat jag råkade se i en kyldisk).  Och när vi satte oss till bords och började äta kunde jag bara konstatera att….det smakade precis som kokt fisk med potatis brukar göra hemma. Så himla bisarrt och kul på något sätt! Jag menar, här står man i sitt nya kök i en tämligen okänd omgivning far, far away from home och får till en svensk standardrätt sådär bara! Ha!!!

Fast….njaeeee förresten. Det var inte HELT sant. För den där fiskfilén, vaddennuvarförnågot, den var godare än någon fiskfilé jag någonsin ätit hemma. Den ska jag köpa fler gånger.

9 svar to “Efter kaos kommer kokt fisk”

  1. Brysselkakan lördag, 18 september , 2010 den 7:08 f m #

    Trots kräksjuka och flyttröra verkar ni ändå hittat lite vardag! Undrar dock vad det var för fisk som var så god… vore kul att veta!

    • annieverse lördag, 18 september , 2010 den 11:16 f m #

      Jodå, lite vardag börjar infinna sig!
      Ska se om jag kan få någon att översätta fiskpaketet….

  2. Haydee lördag, 18 september , 2010 den 8:31 f m #

    Hah, sista stycket fick mig att skratta högt!

    Skönt att dottern mår bättre igen och att ni börjat få ordning i hemmet!

    En trevlig helg önskar jag er!🙂

    • annieverse lördag, 18 september , 2010 den 11:17 f m #

      Trevlig helg själv🙂

  3. Monica lördag, 18 september , 2010 den 10:45 f m #

    Härligt med finfina råvaror!

    Önskar dottern fortsatt god hälsa och att du får rätsida på donandet och hemmet.

    • annieverse lördag, 18 september , 2010 den 11:19 f m #

      Jag tvivlar inte på att det finns en stor mängd superfina råvaror här – kruxet är bara att ta reda på VAD det egentligen är för råvaror man på vinst och förlust slänger ner i kundkorgen, hihi!

      • Monica söndag, 19 september , 2010 den 12:06 e m #

        Glöm inte att rita av de därade ”tecknena”… så att du kan köpa det igen!Se bara till att du ritar av rätt🙂

  4. anne lördag, 18 september , 2010 den 7:53 e m #

    Monkfish är nog den godaste fisken jag ätit. Orange roughy är nog det härligaste fisknamnet jag köpt.🙂

    • annieverse söndag, 19 september , 2010 den 3:25 e m #

      Åh, nu måste jag kolla om jag kan hitta Monkfish eller Orange roughy😉

Kommentera

