Besiktigad på 35 minuter

26 Aug

Idag blev det minsann ingen trevlig hotellfrukost. Jag hade stränga order att inte frukostera, emedan jag skulle befinna mig på hälsoundersökning klockan tio. Denna undersökning är ett krav för att bli insläppt i landet. Om man ska bo här, alltså.

Jag anlände punktligt till kliniken, som redan var full av utlänningar som sprang som små tättingar mellan undersökningsrummet, handledda av unga pigga sjuksköterskor i ljusrosa uniformer (snyggt!). Nog gick det effektivt till väga, alltid. Och mycket hanns med på kort tid. En läkare gjorde synundersökning och sa ”säg aaaaaaa”, en sjuksköterska tog blodprov, i ett annat rum blev jag röntgad, i ett tredje blev blodtrycket taget, i ett fjärde blev det EKG och i ett femte var det ultraljud. Snippsnappsnut, sen var sagan slut – på 35 minuter, typ.

Nu sitter jag här och är SKITNERVÖS för att det är något allvarligt fel på mig. Jag hatar hälsoundersökningar, tror alltid att de ska hitta någon dödlig sjukdom i nästsista eller sista stadiet. Jo, faktiskt. Sån är jag. Det har bara blivit värre sen min kärnsunda mamma fick cancer och dog. Sedan dess är jag så hypokondrisk och undergångsfixerad som man bara kan bli.

Annars är det väl bra. I eftermiddags var dottern och jag på ett shoppingcenter några minuters bilfärd från hotellet. Där finns den populära stormarknadskedjan Carrefour (jo, den är fransk) som man hittar överallt här i stan. Tänk Coop Forum. Plus en sportattiraljkedja som heter Decathlon. De säljer mest sina egna märken, allt från cyklar till campingutrustning. Jag shoppade två träningslinnen i härlig kvalitet för 49 pengar styck. Det blir ungefär 49 kronor.

På Carrefour blev det lite hygienprodukter och kex. När vi gick genom gångarna frågade dottern ”men vad är det som luktar så….annorlunda här?”. Jag svarade ”kinesiska livsmedel.” ”Jahaja”, sa dottern.

När det blev min tur i kassan och jag slängt upp varorna på bandet råkar jag se en skylt ovanför mig vid kassan. ”Only for employees” står det. Tja, den snälla kassörskan ler så vänligt och låter mig betala där ändå. På väg ut tänker jag att de borde ändra skylten till ”Only for employees and clueless foreigners”.

Ha en fortsatt trevlig torsdag, alla!

8 svar to “Besiktigad på 35 minuter”

  1. frunatmaken torsdag, 26 augusti , 2010 den 11:22 f m #

    Det måste ta ett tag att liksom bo in sig tänker jag.

  2. Brysselkakan torsdag, 26 augusti , 2010 den 12:05 e m #

    Både Decathlon och finns i Belgien också. Det förstnämnda är superbra, stort utbud och bra priser. Det sistnämnda är som alla andra matbutiker i Belgien… kasst och för tankarna till 80-talets Sverige… Men man vänjer sig! Nu vet jag att Carrefour i Frankrike är superbra och hoppas de i Kina liknar de franska och inte de belgiska!
    Inte är du sjuk! Men jobbigt att vara så nojig antar jag…

    • Brysselkakan torsdag, 26 augusti , 2010 den 12:44 e m #

      ”Både Decathlon och Carrefour” menar jag givetvis 😉

  3. Peter Harold torsdag, 26 augusti , 2010 den 1:40 e m #

    För min egen del har sommaren ur ett fysiskt perspektiv varit ”guld” eftersom jag haft möjlighet att vara ute och gå mycket. Men i måndags när jag skulle gå till jobbet knäppte det till i mitt knä när jag gick nerför trappan (ja, jag haaaaaatar måndagar) och efter det känns det konstigt så fort jag går i kraftiga utförsbackar. Jag vet inte vad det är för fel, men det lilla jag lyckats hitta på nätet talar om operationer med risk för blodpropp i benen, etc etc…

    Så med ens känns tillvaron väldigt mörk nu ur hälsoperspektivet. Hoppas att du däremot klarar besiktningen med betyget ”Väl godkänt – access approved”

    😉

  4. Monica torsdag, 26 augusti , 2010 den 1:43 e m #

    Du är inte ensam om att hata hälsoundersökningar. Katastroftankarna härjar. ”negativ positivism”? Vänta dig det värsta så blir du inte chockad/besviken.
    Håller tummarna.
    Hur omfattande var tex röntgen och ultra ljudet?

    Kramis

  5. Elisabeth torsdag, 26 augusti , 2010 den 4:34 e m #

    Jag hatar också hälsoundersökningar! Ja, inte för att jag varit med om någon på en lång tid, men jag tänker precis likadant om dem.

    Haha, ”Only for employees and clueless foreigners”, den var bra. 😀 Påminner mig om Ikea i Tyskland, när jag ställde mig i kön för ”nur Kartenzahlung”, utan att tänka på att det var ”nur EC-Karte” de syftade på… Eller egentligen tänkte jag att det KUNDE vara så, men sedan tänkte jag att Ikea trots allt är ett svenskt företag, och att det därför borde gått att använda Visa där. 😉 Men icke. Så en Ikea-anställd fick ta med mig och alla grejer (de var inte så mycket som tur var!) till en kontantkassa och låta mig betala där. (Sedan skaffade jag bankkonto inklusive EC-Karte. Det gjorde onekligen livet en smula lättare.)

  6. anne torsdag, 26 augusti , 2010 den 6:06 e m #

    Det var värst. När jag kom till Imigration på JFK med alla mina fina hälsoundersökningar och lungplåtar från Sophiahemmet så var det ingen som ville ha dem. Skumt.

    Men ultraljud? Hjärtat eller vad? Livmodern?

    • Brysselkakan torsdag, 26 augusti , 2010 den 6:53 e m #

      Här i Belgien behövde vi alla våra undersökningar för våra försäkringar. Inte för att bo här, till det var det en massa andra papper dock…

Kommentera

