Nu försvinner jag ett tag

22 Aug

Jaha, hörni. Denna söndag blir den sista hela dagen för mig i Sverige den här gången. I morgon förmiddag åker vi till flygplatsen.

Som vanligt är det en massa jag inte har hunnit med denna sommar, och folk jag inte har hunnit träffa. Trist, men jag kan inte slå knut på mig själv. Och ibland behöver jag faktiskt bara gå omkring och vara också.  Annars börjar Sverigevistelsen kännas som ett av många andra ”måsten” här i livet, och så vill jag inte ha det.

Denna gång flyger vi med Finnair, det ska bli intressant att uppleva ännu ett flygbolag. Efter sju års utlandsboende har jag nästan börjat samla på flygbolag, känns det som. Har hunnit beta av ett antal stora välkända och små udda varianter. Intresseklubben kan anteckna att jag tycker minst om SAS (usel service och ofta ofräscha plan) samt bäst om Asiana, Korean Air och Singapore Airlines (jättebra service och fräscha plan). Absolut godaste maten får man förresten på Turkish Airlines.

Det kan hända att det dröjer ett tag innan jag hör av mig igen. Min destination befinner sig ju, som ni vet, bakom The Great Firewall. Kan ta ett tag för mig att pyssla ihop en lösning på den problematiken.

På tal om något helt annat. En liten uppdatering av det jag skrev igår. När jag gick in i grovköket igår kväll för att köra ännu en maskin tvätt, då var det någon som hade flyttat på tvättmedelspaketen, sköljmedlet och fläckborttagningsflaskan. De står på ett litet bord mittemot tvättmaskinen, vanligtvis huller om buller. Nu stod de däremot prydligt uppradade. Jag frågade dottern om det var hon som hade varit där och pysslat. Det var det inte. Och själv har jag aldrig någonsin gjort minsta ansats till att skapa ordning på detta bord.

Jag börjar verkligen undra.

Hursomhelst. Må gott tills vi hörs igen, alla!

13 svar to “Nu försvinner jag ett tag”

  1. frunatmaken söndag, 22 augusti , 2010 den 7:29 f m #

    Ska det ”spöka” är det bättre att det är åt det hållet.

    • annieverse måndag, 23 augusti , 2010 den 5:46 f m #

      Eller hur.

  2. jenny söndag, 22 augusti , 2010 den 9:13 f m #

    Kan VARMT rekommendera Finnair, deras kabinpersonal har förvisso skogshuggarens milda ton, men de är trevliga o effektiva. På Seoul flighten har de f ö en del koreanska kabinpersonal som är lika fina o service minded som på Asiana och Korean ( även jag hyser en välgrundad avsky för SAS och hoppas att de kunde göra plågan kort för såvöl personal som resenärer och bara äntligen gå i KK). Lycka till med flytten, du kommer väl över till oss alltsomoftast nu kan jag tro!

    • annieverse måndag, 23 augusti , 2010 den 5:47 f m #

      ”Skogshuggarens milda ton”…den var FIN, Jenny 🙂
      Det blir nog ett eller annat besök i Seoul, ja….och du är välkommen till SH!

  3. Cicci söndag, 22 augusti , 2010 den 10:05 f m #

    SAS är verkligen ett av de sämsta bolagen… blev en gång av med allt bagage på hemväg från USA med Brittish Airways och vi bytte till SAS i england, när vi anmälde försvunna väskor på kastrup så ryckte sastjänstemannen på axlarna och mumlade ungefär ”de sk***r väl jag i”… En annan gång hade vi vänner på besök från norra Sverige och de skulle flyga hem en söndageftermiddag. När vi kom till sturup i god tid före avgång var planet inställt och enligt sas hade de kontaktat våra vänner… men ingen hade ringt… och saskillen kunde bara boka dem till stockholm, men jag läste tidtabellen och sa att det visst fanns en avgång som gick hela vägen norrut. Jag har sagt det förr och jag säger det igen att SAS står för ”Skit i passagerarna Aero Systems”.

    Vi hörs när vi hörs

    • annieverse måndag, 23 augusti , 2010 den 5:48 f m #

      Vilka mardrömshistorier…

  4. Monica söndag, 22 augusti , 2010 den 3:07 e m #

    Trevlig resa och hoppas du kan ta dig förbi ”the great wall” 🙂

  5. Brysselkakan söndag, 22 augusti , 2010 den 4:23 e m #

    Kan rekommendera kinesiska Hainan airlines! Superservice fast jag flög ju buisness så kanske inte ekonomi var lika bra…

    Vi fick hitta lite udda lösningar för att surfa på nätet i Kina… som tur är så kan min son sånt så Youtube, Facebook mm som man inte når gick att kolla via hans lösning! Man får lura dem lite! Hör av dig om du behöver hjälp!

  6. Elisabeth söndag, 22 augusti , 2010 den 5:53 e m #

    Lycklig resa! Lycka till med nätlösningarna där borta i Kina.

    Sämsta flygbolaget jag åkt med är förresten FlyMe. Inte konstigt att de gick i konkurs som de höll på. Först ställde de in vårt flyg så att vi var tvungna att boka om det och sedan ändrade de avgångstiden på den nya avgångstiden.

    • annieverse måndag, 23 augusti , 2010 den 5:48 f m #

      Har aldrig hört talas om det bolaget – är det svenskt?

      • Elisabeth onsdag, 25 augusti , 2010 den 3:40 f m #

        Ja, det var svenskt, baserat i Göteborg, om jag inte minns helt fel. Fast de gick i konkurs för flera år sedan. Inte konstigt alls, med den servicen och planeringen!

  7. Mie måndag, 23 augusti , 2010 den 7:00 f m #

    Jag ser fram emot att höra av dig igen så snart du kan. Sköt om dig och trevlig resa!

  8. annieverse tisdag, 24 augusti , 2010 den 9:42 f m #

    Mie: tack 🙂

Kommentera

