Mental packning

17 Aug

Jag har börjat packa nu. I huvudet i alla fall. Och valet av kläder som ska med till Shanghai bereder mig ingen ro.

Nej, nu snackar vi inte problem med att få ihop färgkoordinerade stasser eller något annat hemskt ytligt. Nu gäller det kläder för alla väder.

När vi flyttade till Mumbai förra året – förvissade om att vi skulle bo där i flera år framöver – tyckte vi (läs: jag) det var jättesmart att skicka hem vinterkläderna till Sverige. Vad skulle de i den indiska hettan att göra?!?! Tänk så praktiskt att ha allt på plats i det kylslagna Nord när man anländer hem i juletid! Sagt och gjort.

Hrmmmm ja. Nu blev det ju inte en särskilt lång period i Mumbai trots allt. Och grejen med Shanghai är att det blir vinter där med.

Och jag får på inga vägars vis plats med alla stickade tröjor, dunjackor, vinterkängor och dylikt i resväskan.

Pratade med maken om saken igår (han är redan på plats i Kina). Jag sa ”förstår du hur jag har det, egentligen? Va?!?! Nu måste jag ju ut och shoppa en massa varma kläder i höst!!!”

Svaret jag fick var ett ”ja fy tusan” med ett tonfall som formligen dröp av ironi. Samt en diskret påminnelse om vem som förra året hade kläckt den briljanta idén om hemskick av vinterpersedlar.

Jojo.

Just nu sitter jag och tittar ut genom fönstret. Det småregnar, grannens enorma rönnbärsträd lyser rött. Det börjar bli höst. Och det ska bli så skönt att få leva med fyra årstider igen🙂

16 svar to “Mental packning”

  1. frunatmaken tisdag, 17 augusti , 2010 den 7:06 f m #

    Hmmm, det klart att man har hört talas om människor som reser just till Kina för att shoppa bland annat dunjackor.

  2. Monica tisdag, 17 augusti , 2010 den 7:08 f m #

    Haha en viss person kanske tror att du uppskattar shopping mer än du gör?🙂
    En ringa tröst i nöden är att du skall till ett ”civiliserat” område där du kan ”komplettera” garderoberna… Du vill ju inte se ut som kusinen från landet i stora S, eller?🙂
    Och om maken nu är ”dum” så får du skicka en smocka eller två eller så kan ju han packa nästa gång🙂

  3. annieverse tisdag, 17 augusti , 2010 den 7:13 f m #

    frunatmaken: Hehehe. Visst har man hört talas om det. Själv har jag för övrigt en dunkappa inköpt i Peking…

    Monica: tack för trösten! Väl på plats får jag väl inhandla ett par rejäla boxningshandskar att hota maken med ifall lusten att fälla giftiga kommentarer ånyo skulle falla över honom😉

  4. Monica tisdag, 17 augusti , 2010 den 7:19 f m #

    Rätta takter, kompis!:)

  5. allatalarsvenska tisdag, 17 augusti , 2010 den 8:06 f m #

    Du får köpa ett par Dimpa på IKEA och trycka ner kläderna i. Några varv packtejp flygsäkrar lasten.🙂 Kommer du se ut som en baglady? Ja! Men det ryms extremt mycket och verkar väl beprövat att döma av ett och annat bagageband jag sett i mina dar.😀

  6. Monica tisdag, 17 augusti , 2010 den 8:31 f m #

    Kan du inte vara fräck och helt sonika packa några lådor och sicka dem med Fedex/UPS och debitera makens jobb?😉
    De måste väl ha något konto för planeringsmissar🙂

  7. Anonym tisdag, 17 augusti , 2010 den 11:03 f m #

    Ni får klä på er några extra lager med tröjor och packa ned de svala kläderna istället. Kan visserligen bli lite varmt, men det är ett senare problem.😉 Fyra årstider är bra. Synd bara att de är felfördelade i Sverige.

  8. anne tisdag, 17 augusti , 2010 den 3:03 e m #

    Ja. Tänk. Jag tycker nu inte särskilt synd om dig…😉

    Shoppa nytt är inte smärtsamt. Om man säger så.

  9. Elisabeth tisdag, 17 augusti , 2010 den 4:52 e m #

    Ähm, det är jag om är Anonym här ovan. Glömde att jag visst var tvungen att fylla i namn när jag inte var vid min egen dator. Så kan det gå. ;D

  10. Brigitta tisdag, 17 augusti , 2010 den 5:43 e m #

    Ja, visst är det trevligt med årstider. Hur det än är just nu så vet man att det kommer något annat snart…. varmare, kallare, soligare, färgglada löv, snö…..

    Mmmm, Män ! liksom !

    Möjligen en dum fråga, kan man inte skicka de där vinterkläderna i andra riktningen nu, till S. ??
    (nej, dåligt förslag, du vill hellre shoppa nytt🙂 )

  11. Brigitta tisdag, 17 augusti , 2010 den 5:45 e m #

    Glömde fråga.. VAD är det längst upp ?
    Dockor ?
    Handdukar ?
    Kan hända jag inte kommer kunna sova p.g.a. grubblande över denna fråga!

  12. Taina tisdag, 17 augusti , 2010 den 6:55 e m #

    Låter spännande. Med flytten alltså. Shopping är ju också kul och bra priser bör ju inte vara något större problem där borta.

    Hälsningar från ett mycket varmt Connecticut, där vi, trots varma och långa somrar, har 4 fina årstider!

    Taina

  13. annieverse tisdag, 17 augusti , 2010 den 7:20 e m #

    Monica: haha, jag kan ju alltid försöka!

    Elisabeth: haha, vi kommer att se ut som Michelingubbar när vi anländer till flygplatsen!

    anne: Åh…inte?!?! Säkert?!?!😉

    Birgitta: hrmmm, skulle jag kunna göra, men jag fruktar att vi får betala det själva….jag får väl offra mig och shoppa istället…suck…hihi…
    Det är strumpor på bilden. Den är tagen i Korea, ett marknadsstånd med strumpor för ALLA smakriktningar!

    Taina: nej, priserna är det inga problem med dit jag ska – nice!
    Har aldrig varit i Conneticut (däremot i Montana, Utah och Kalifornien), men det verkar vara både vackert och trevligt!

    • Catrin onsdag, 18 augusti , 2010 den 6:17 e m #

      Men självklart reser du i din tjockaste dunjacka. Den får du ju ändå knö in i handbagage förvaringen🙂 dessutom tar du på dig de tyngsta och längsta vinterstövlarna eftersom du ändå ska ta av dig dem under flygturen :)))))) Lycka till!!
      KramKram
      Catrin

  14. Brysselkakan torsdag, 19 augusti , 2010 den 3:36 f m #

    Inser ditt problem… shopping är jobbigt. Punkt. Slut. Men det har inte de av manligt kön fattat riktigt, de tror vi alltid tycker det är kul…

    Men för att vara lite praktisk: Har du testat att köpa sådana där vakumpåsar i STORT format och suga ut luften ur era vinterkläder? Jag har med två sådana hit till Beijing och får på så sätt plats med mer i väskan än om jag skulle försöka få ner det med luft i. Väldigt smart! Så sådana både på Maxi och Biltema i Sverige nu i sommar.

    Sedan förstår jag att du saknat årstiderna! Fast eftersom jag just nu befinner mig i just Kina och det är sådär 35-40 grader på dagarna så känns det näst intill omöjligt att det skulle kunna bli vinter här!

  15. Anonym fredag, 20 augusti , 2010 den 9:44 f m #

    Men l[t oss d[ ses i Sha 🙂

Kommentera

