En vecka kvar

15 Aug

Attans vad sommaren har gått fort. När jag kom hit i början av juni kändes det som att vi skulle vara här hur läääääänge som helst.

Och nu. Är det bara en vecka kvar innan dottern och jag lämnar Sverige för Shanghai. Vi åker den 23:e augusti.

Som vanligt känns det lite sorgligt att lämna mitt kära lilla hus igen. Men. Det brukar ju stå kvar tills nästa gång jag kommer.

Och jag ser fram emot Shanghai. Det ska bli spännande att lära känna denna stad. Besöket där i våras gav verkligen mersmak.

En viktig sak återstår att göra innan jag lämnar Sverige. Och det är naturligtvis att skicka in mitt romanmanus till några förlag. Just nu ligger ett antal bastanta högar med manusexemplar på skrivbordet. 260 sidor (dvs ett manus) blir rätt mycket i utskrivet skick, duger nästan att styrketräna med faktiskt 😉

Sitter just nu och finslipar följebreven som ska med buntarna. Och sen måste jag ut och leta vadderade kuvert som är stora nog. 

”Men varför mejlar du inte in manuset istället?”, kanske någon undrar. Svaret är att förlagen inte tar emot manus per e-post. Jag vet inte varför. Men kan gissa att de vill spara på sina utskriftskostnader, och det kan jag i och för sig förstå. De får ju in drivor med obeställda manus (likt mitt…hrmmm….) och vem gitter sitta och läsa alla dem på skärm? För jag tror faktiskt att de manus som kommer in faktiskt läses, även om jag inte tror att alla läses från början till slut.

Nåväl. På den vägen är det.

20 svar to “En vecka kvar”

  1. anne söndag, 15 augusti , 2010 den 9:18 f m #

    Spännande med manuset! Jag hoppas att du får det antaget och utgivet, jag bara KÄNNER på mig att du måste ha så mycket att lägga in i en roman!!!

    Spännande med Shanghai också, jag ser fram emot rapporterna därifrån.

  2. annieverse söndag, 15 augusti , 2010 den 9:22 f m #

    anne: åh, tack för de orden 🙂
    Och det ska bli spännande att få rapportera från Shanghai!

  3. maria söndag, 15 augusti , 2010 den 9:24 f m #

    Shanghai låter spännande 🙂
    Hur länger kommer ni att stanna där ?

    Ha en go dag !
    Kramen

  4. annieverse söndag, 15 augusti , 2010 den 9:29 f m #

    Maria: tre år till en början är det meningen, fast vi hoppas att det blir längre 🙂
    Ha en riktigt bra dag själv!

  5. Monica söndag, 15 augusti , 2010 den 10:40 f m #

    God middag,

    ja efter pippi-fadäsen hos ett onämnt förlag så läses nog ALLA manus, även om du nog har rätt i att alla inte läses från början till slut.
    Och om alla manus kom in per mail så skulle nog förlagen behöva tämligen väl tilltagna servrar – och drabbas av merkostnader för utskrifter…

    Vi håller tummarna för att huset står kvar. Om inte annat är huset en liten garanti för att ni återvänder! 🙂

    Kramis

  6. Haydee söndag, 15 augusti , 2010 den 11:01 f m #

    Vad spännande med manuset! Kul att du kommit så långt nu! Ser fram emot att höra hur mottagningen blir! 🙂
    Men hur söker man förlag? Hur vet man vilka som kan vara aktuella? Hur hittar man även de mindre förlagen som inte alla känner till? Lycka till säger jag i vilket fall som helst! Well done, kan man ju redan nu lugnt säga!

  7. annieverse söndag, 15 augusti , 2010 den 11:17 f m #

    Monica: tja, fast det har ju skett fler fadäser efter Pippi…
    Vi lär nog återvända som vanligt 😉

    Haydee: jag har googlat på ”bokförlag”, nästan alla har information om vilken typ av manus de tar emot.
    Tack, jag är också rätt nöjd med att ha kommit så här långt 🙂

  8. Monica söndag, 15 augusti , 2010 den 11:42 f m #

    Tihi ja det får jag hålla med om. Ingen är fullkomlig, inte ens förlagen 🙂
    Då ser vi fram emot att se er här igen!

  9. frunatmaken söndag, 15 augusti , 2010 den 3:02 e m #

    Spännande, spännande med både manus och flytt.

  10. Haydee söndag, 15 augusti , 2010 den 4:01 e m #

    Oj, här har det hunnit hända saker under de timmarna jag var borta! 🙂

    Ah! Coolt, visste inte det! Men ok, det underlättar då en hel del skulle jag gissa. Hur skulle du då beskriva manuset? Du ville inte skriva lite att följebrevet här, vad..? 🙂

  11. Elisabeth söndag, 15 augusti , 2010 den 4:26 e m #

    Spännande med manuset. Du måste hålla oss uppdaterade om hur det går med det. Spännande med Shanghai också, såklart.

    Vad rosa och snyggt det blivit här inne förresten!

  12. annieverse söndag, 15 augusti , 2010 den 6:31 e m #

    frunatmaken: japp, jag slipper långtråkighet på ett tag 🙂
    Haydee: manuset är en roman med olika teman…t.ex. ”man lär så länge man lever”, ”ålder är bara en siffra”, ”olika men ändå så lika” – handlar om allt från kulturkrockar till att man kan bli lite lagom tokförälskad även när man fyllt 70 😉

  13. annieverse söndag, 15 augusti , 2010 den 6:32 e m #

    Elisabeth: ja, jag kände för att göra om lite här inför hösten 🙂
    Uppdateringar om både det ena och det andra utlovas härmed!

  14. Brysselkakan måndag, 16 augusti , 2010 den 1:59 e m #

    Sparar en tidning vi fick på hotellet här i Beijing, den var om just Shanghai. Den har bla annat tips om bokaffärer med engelsk litteratur i just Shanghai. Om du vill så scannar jag den till dig och annat i den som kan vara kul för dig!

    Jag hoppas verkligen att Shanghai blir bra för er!

    PS Lycka till med manuset! Spännande!

    • annieverse tisdag, 17 augusti , 2010 den 6:52 f m #

      Brysselkakan: ja, om du vill göra dig det besväret, det vore jättekul att läsa!

      • Brysselkakan torsdag, 19 augusti , 2010 den 3:40 f m #

        Jag fixar! Fast först måste jag hem från Kina och maken måste hem från Kina för det är han som har scanner på jobbet men så småningom dyker det upp i din e-brevlåda!

  15. allatalarsvenska tisdag, 17 augusti , 2010 den 6:30 f m #

    Oooh, spännande med manuset!

    • annieverse tisdag, 17 augusti , 2010 den 6:53 f m #

      allatalarsvenska: tycker jag med 🙂

  16. Brigitta tisdag, 17 augusti , 2010 den 4:34 e m #

    sehr spännande!
    Ny layout ser jag :o) färgglatt!
    Good luck with the manus !

  17. Haydee tisdag, 17 augusti , 2010 den 6:59 e m #

    Åh, det låter intressant! Och roligt?! Eller har jag fel? Jag måste beställa en kopia när du bestämt dig för vilket förlag du ger din bok.. 😉

Kommentera

