Fast i den indiska färgkakafonin

26 Jun

Jomen hörni. Så har man då landat i Sverige. Och begivit sig till Ikea, för att införskaffa halogenlampor och annat livsnödvändigt småkrafs. Och därest brutalt konfronterats med det Skandinaviskt Stilrena – efter att ha tillbringat elva månader i den indiska färgexplosionen. Snacka om att det finstämt matchade krockar med den totalanarkistiska indiska regnbågen.

Hoppsan.

Men. Jag tror att jag håller fast vid det indiska i detta hänseende. Can’t help it – jag gillar färger. Gärna starka färger, och ännu hellre många starka färger på en gång. Både vad gäller heminredning och min personliga exteriör.

När vi skulle lämna Mumbai packade jag bland annat ner XX antal extremt färgstarka gardiner, inköpta hos ”hovleverantören” Fabindia. Vid det här laget har jag lyckats pilla upp nästan 90 procent av dem i mina svenska radhusfönster.

Speciellt stolt är jag över vardagsrumsfönstren. Här samsas (eller hur man väljer att se på saken…) inte mindre än tre aparta färger. Ja, ni ser ju själva på bilden ovan.

Mellanmölkens förlovade land må förlåta, men beige, vitt och svart är inte riktigt min stil. Jag är tacksam om jag får vistas här ändå – emellanåt.

12 svar to “Fast i den indiska färgkakafonin”

  1. frunatmaken söndag, 27 juni , 2010 den 3:51 f m #

    Tjusigt! Jag har alldeles för lätt att fega ur. Fast i senaste tapetvalet bestämde jag mig för att hellre satsa på tapeter jag verkligen gillar just nu med risk att få byta än att ta diskreta som jag garanterat inte kommer att ”tröttna på” men heller aldrig att tycka om på samma sätt.

  2. Brysselkakan söndag, 27 juni , 2010 den 10:15 f m #

    Man ska ta det man gillar, inte vad andra gillar! Så gå på färg om det passar dig och jag kan mycket väl förstå att Sverige känns ”blekt” jämfört med Indien!

    BTW vad fin du var i din midsommarkrans!

  3. Haydee söndag, 27 juni , 2010 den 5:35 e m #

    Jag brukar köra den Stilrena varianten, vilket ju är hur tråkigt som helst, i synnerhet eftersom jag också gillar färger. Snyggt ser det ut hos dig nu! Go Indien!🙂

  4. Monica söndag, 27 juni , 2010 den 6:31 e m #

    Fint. Gillar att de är så skira. Personligen har jag svårast för fodrade sammetsgardiner och liknande som inte släpper igenom ljus.

  5. allatalarsvenska måndag, 28 juni , 2010 den 12:07 e m #

    Oooooh vad fina saker de hade på Fabindia.
    När vi letade hus i Oslo med omnejd hamnade vi på åtskilliga visningar där allt var vitt-vitt-vitt från golv till tak. Hur man kan bo så utan att bli snöblind övergår mitt förstånd. Mer färg åt folket!

  6. Wanda måndag, 28 juni , 2010 den 8:22 e m #

    Våga färger! Heja, heja, heja!🙂
    *gillar*

    /W

  7. Brigitta fredag, 2 juli , 2010 den 3:55 e m #

    Fint ! Somrigt !

  8. Brigitta söndag, 4 juli , 2010 den 5:13 e m #

    Lite glass-inspirerat…vanilj – jordgubbe-päron :o)

  9. annieverse måndag, 5 juli , 2010 den 10:16 f m #

    frunatmaken: det låter klokt att satsa på det du VERKLIGEN gillar än något lagom halvfeset praktiskt alternativ!

    Brysselkakan: tack🙂

    Haydee: du kan ju börja i det lilla formatet med din färgglädje….behöver ju inte vara stora gardiner!

    Monica: nä, sådana där ogenomsläppliga gillar jag inte heller.

    Allatalarsvenska: haha, snöblindhet, ja ibland känns det som om risken finns!

    W: tack för peppningen!

    Birgitta: ja, jag tänker på isglass, faktiskt!

  10. Kusin Annika måndag, 5 juli , 2010 den 8:11 e m #

    Jättehärliga färger! Vitt, svart och grått som är så modernt nu är bara TRÅKIGT!!

  11. Cicci onsdag, 7 juli , 2010 den 6:50 e m #

    I like it!

  12. Cicci fredag, 9 juli , 2010 den 10:19 e m #

    Härligt med färg!

Kommentera

