Helt underbart!

5 Maj

”Mamma, varför ser inte Mumbai ut som Munnar?” sa dottern och suckade när vi tog en promenad längs slingrande bergsvägar, omgärdade av hisnande vacker, frodigt grön natur den första kvällen efter ankomsten till Kerala.

Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Omgivningarna runt den lilla staden Munnar i östra Kerala är nog något av det vackraste jag sett. Blånande berg, intensivt blå himmel, tropisk grönska, illgröna teodlingar som klättrar upp längs bergen – man tror nästan man ser i syne. Det är som om Gud mixtrat med färginställningarna på något sätt.

Delstaten Kerala är speciell på många sätt. Som turist kan man välja mellan bergssemester med besök på te- och kryddplantager, avslappnat beachliv och lazy days på någon husbåt i vattensystemet Backwaters. Här finns något för alla (milde tid, jag låter som värsta turistbroschyren!!). Men sedan är Kerala också intressant politiskt sett. Delstaten styrs av ett kommunistparti (har varit vid makten i omgångar sedan 50-talet) som skapat någon typ av välfärdssamhälle, åtminstone med indiska mått mätt. Sjukvården håller hög klass, läskunnigheten är den högsta i Indien (90 %), barnadödligheten är betydligt lägre än i andra delstater och den gränslösa fattigdom man konfronteras med dagligdags i t.ex. Mumbai syns inte här.

Det trevliga med Kerala tycker jag också att det är lagom laid-back. Allt går i ett långsammare tempo, även i halvmiljonstaden Kochi. Folk verkar mer avslappnade och nöjdare med tillvaron. Och Kerala är ännu så länge betydligt mindre exploaterat och turistifierat än t.ex. Goa.

Jag måste säga att det både trevligt och nyttigt att få se att Indien inte bara är grått, skitigt, dammigt och genomkorrumperat – att det faktiskt finns indiska politiker som inte bara tänker på att berika sig på folkets bekostnad. Till Kerala åker jag väldigt gärna igen.

På dagsutflykt i bergen kring Munnar…

Kan det bli vackrare?!?

Änglatrumpeter i form av enorma buskar…

Elefant on duty…

Spanande apor…

Klassisk indisk glassbil…

Från en vacker blomsterpark…

Efter åskvädret….

Välkänd nuna i Kerala.

11 svar to “Helt underbart!”

  1. Monica onsdag, 5 maj , 2010 den 7:31 f m #

    Åhhh så vackert där är!

  2. frunatmaken onsdag, 5 maj , 2010 den 11:25 f m #

    Men du så vackert. Dit vill jag!

  3. Brysselkakan onsdag, 5 maj , 2010 den 12:04 e m #

    Hit vill jag! Kan någon packa upp mina flyttlådor så jag kan åka??!!

  4. Elisabeth onsdag, 5 maj , 2010 den 8:06 e m #

    Å så vackert! Jag dras till bergslandskap på något sätt. Visst tycker jag att det är fint med tropiska (och andra) stränder, men berg är måååånga gånger bättre. Blomsterbilden var helt underbar.

  5. Cicci torsdag, 6 maj , 2010 den 5:26 f m #

    Tjusigt värre och vilka vackra blommor.

  6. Wanda fredag, 7 maj , 2010 den 3:23 f m #

    Wow, vad häftigt! Tack för en fin reseskildring!:)

    /Wanda

  7. Ia fredag, 7 maj , 2010 den 8:27 e m #

    Det ser ut som Lenin.

  8. annieverse lördag, 8 maj , 2010 den 10:22 f m #

    Monica: det är det verkligen!!

    frunatmaken: dit tycker jag du ska bege dig någon gång.

    Brysselkakan: haha, tänk vad flyttlådor kan ställa till det…

    Elisabeth: ja, du verkar vara lilte bergstypen! Blomsterbilden är numera min skrivbordsbakgrund på datorn!

    Cicci: ja, en fantastisk flora är det i Kerala.

    Wanda: vassego 🙂

    Ia: eller hur?!?! Det tyckte jag också.

  9. anne söndag, 9 maj , 2010 den 7:32 e m #

    Så fantastiskt vackert!

    Var någonstans ligger Kerala (frågar hon som är för lat för att kolla upp)? Himalaya?

  10. allatalarsvenska måndag, 10 maj , 2010 den 1:05 e m #

    Vilka färger!
    I Oslo var det fint väder i helgen och jag började tro på att våren faktiskt är här, men i morse var det snöblandat regn IGEN. Blörrrk!! Man får drömma sig bort till varmare breddgrader i väntan på att vädret här tar sig samman.

  11. Haydee torsdag, 13 maj , 2010 den 5:13 e m #

    Riktigt fina bilder på vackra landskap!

    Du förresten, du har inte skrivit om din dotter på ett bra tag. Alltså hur hon trivs och så. Är skolan bra? 🙂

Kommentera

