Snyggare med sytråd

9 Apr

På allmän begäran (av Haydee) kör vi nu en liten chaufförsuppdatering.

Någon pudding blev det inte (tack och lov, jag vill inte sitta i baksätet och rodna ihjäl mig varje gång jag ska iväg någonstans…), det blev en farbror på 50-nånting som knappt hittar någonstans. Jag misstänker att han aldrig har kört i ”min” del av staden tidigare. Och jag själv är ju inte till någon hjälp, eftersom jag har noll orienteringsförmåga och knappt kan skilja på vänster och höger. (Vissa dagar vet jag knappt vad som är fram och bak på mig själv, om jag ska vara ärlig…)

Men. Farbrorn i fråga är så hjärtinnerligt snäll och rar och tjänstvillig och FULLKOMLIGT LIVRÄDD för att jag ska bli arg på honom. Vilket naturligtvis gör att jag inte kan bli arg på honom. Möjligtvis lite uppgivet irriterad…men nu har jag bestämt mig för att sätta mig över sådana simpla känslor. Jag har ju redan märkt att när han väl hittat till destination X en gång så har han inga problem med att hitta dit nästa gång. Så det är bara att bita ihop och beta av de adresser jag plägar frekventera, one by one, i lagom tempo, så att vare sig jag eller min nya farbror får migrän på kuppen.

Raskt över till något annat. Nu ska Annieverse bjuda er alla på mitt all-time-favorite indiska skönhetstips, nämligen threading. Nu snackar vi seriös hårborttagning i ansiktsregionen. Threading används sedan urminnes (?) tider i Indien men också i Mellanöstern. Man kan säga att det är en slags epilatorteknik medelst vanlig sytråd. Själv tycker jag att metoden är långt mer effektiv än både vax och pincett – även de minsta, svagaste fjun ryker obarmhärtigt all världens väg. Kolla in den här youtube-snutten, så får ni se vad det går ut på. I detta inslag sägs det att metoden är helt smärtfri, men det är ren bullshit. Till en början gör det ont som faaaaeeeeen, men efter ett tag blir huden liksom bedövad, och då känns det nästan inte alls.

Jag har googlat lite på threading och upptäckt att vissa skönhetssalonger i Sverige faktiskt erbjuder denna tjänst. Så ni som bor i närheten av en sådan salong (finns företrädelsevis i områden där det bor många från Mellanöstern) är bara att gratulera. Man kan till och med ”tråda” sig själv med lite övning och tålamod – gör en sökning på youtube så ser ni hur det går till.

16 svar to “Snyggare med sytråd”

  1. Monica fredag, 9 april , 2010 den 1:50 e m #

    Det talas om metoden här då och då… att det gick att få behandling på salong kände jag till… men att göra det själv???

    Vilken tur att farbrorn var snäll… ja så slipper du släpa med hantlarna på shoppingturerna😉

  2. Brysselkakan fredag, 9 april , 2010 den 2:26 e m #

    Hua! Jag som tycker det gör ont att plocka ögonbrynen…

  3. annieverse fredag, 9 april , 2010 den 2:28 e m #

    Monica: vill man så kan man, åtnstone om man tränar ihärdigt…fast jag föredrar att gå på salong😉
    Näää….hantlarna sparar jag nog till PT, om han vilr alltför rälig😉

  4. annieverse fredag, 9 april , 2010 den 2:31 e m #

    Brysselkakan: det är faktiskt inte värre än att plocka manuellt. Det är typ samma smärta men ett betydligt mer effektiv resultat!

  5. frunatmaken fredag, 9 april , 2010 den 3:32 e m #

    Det har jag hört talas om. Dottern höll på och sa ett tag att hon skulle ta och lära sig sytrådsmetoden. Hon säger att det är enklare att forma ögonbryn om man kan det. Vad vet jag men lite smärta får man tåla, man vill ju ställa upp för kidsen. Själv ser jag knappt vad jag gör och insåg så sent som idag att mina ögonbryn åter ser ut som lerstänk i halva ansiktet.

    Tack för din synpunkt på mitt inlägg. Jag har inte som ambition att späda på den typen av fördomar eller främlingsrädsla. Tvärtom tror jag att det just för att människan är sig så lik var än hon kommer finns hopp om att kvinnlig omskärelse borde gå att stoppa inom överskådlig tid. Jag tror rätt benhårt på att det finns en hel del att vinna på det både för män och kvinnor.

  6. anne fredag, 9 april , 2010 den 4:01 e m #

    Min mamma har ”utsats” för metoden hos sin frissa i Skutskär (eller vilken Gästrikisk/Norduppländsk håla det var) och hon var nöjd. Jag hörde en kommentar på America´s Next Top Model (dotter tittar, INTE jag😉 om en av tjejerna trådat brynen för att de var så raka.

    Inte vet jag, men det verkar fungera utmärkt!

  7. Elisabeth fredag, 9 april , 2010 den 4:42 e m #

    Jag har också noll orienteringsförmåga! Eller, det går bra om jag får använda en karta, men mitt lokalsinne är lika med noll. För att inte tala om hur dålig jag är på att beskriva vägen för folk. Jag kan veta var något ligger, och ändå stå där och fundera länge och väl hur det går till att gå/åka till gatan/platsen.

  8. Ia fredag, 9 april , 2010 den 8:57 e m #

    Aldrig hört talas om denna sytrådsmetod.

  9. Haydee lördag, 10 april , 2010 den 9:38 e m #

    Åh!! Den ”allmänna begäran” tackar!!🙂
    Och det blir nog bra med chaffisen! Annars får vi ju läsa om en ny igen..😉

  10. Mie letar guldkanter tisdag, 13 april , 2010 den 3:18 e m #

    Huuuu nej, ser verkligen allt annat än smärtfritt ut! Och lycka till med nya chaffisen:)

  11. anne tisdag, 13 april , 2010 den 8:01 e m #

    Jag tog och förärade dig med en glad-award! När du inte är allvarlig, så är dina inlägg något av det roligaste man (eler jag) kan läsa! Tack för dem! Och tack för de allvarliga, de är utomordentligt bra också!!!

  12. annieverse torsdag, 15 april , 2010 den 3:52 f m #

    Frunatmaken: precis, vad gör man inte för kidsen?!?!

    Nej, att du skulle ha ambitioner att späda på fördomar har jag verkligen aldrig trott.

    anne: TUSEN TACK för denna award och för ditt beröm – jag blev SÅ glad =)

    Elisabeth: haha, det känner jag igen, stackars de personer som frågar mig om vägen och sedan försöker hitta rätt..

    Ia: men nu så är den kunskapsluckan väck.

    Haydee: ja, när det gäller chaufförer för min del verkar intet vara för evigt…

    Mie: inte lika hemskt som att vaxa, dock!

  13. Lotta lördag, 17 april , 2010 den 9:10 f m #

    Hihi! Ja, alla sätt är ju bra och jag har hört om sytrådsmetoden förut. Däremot tänker jag INTE försöka mig på den själv.

  14. Lotta lördag, 17 april , 2010 den 9:11 f m #

    Förtydligande: Jag tänker alltså inte själv snurra sytråd och ta bort mina egna hår. Någon annan får gärna göra det på mig!🙂

  15. annieverse fredag, 23 april , 2010 den 4:33 e m #

    Lotta: haha, nej skulle jag försöka på mig själv skulle det väl sluta med att jag inte hade några ögonbryn kvar….eller väldigt konstigt formade bryn…😉

  16. Charlotte onsdag, 14 mars , 2012 den 6:59 e m #

    Nu kan alla göra threading hemma lätt, kolla gärna in denna sidan så får ni veta mer. http://www.thepinkchili.com/harborttagning/

Kommentera

