Avloppsvatten och smörgåsmargarin

13 Feb

Hmm, det var ett bra tag sedan jag gav något livstecken ifrån mig här, märker jag. Vad ska jag skylla på?

Jo, dels har vi haft besök hemifrån, så jag har lekt turistguide en hel del. Roligt! Sen – vilket är mindre roligt – har Internet legat nere i omgångar. Då känns det som att man är avskuren från civilisationen på något sätt.

Vad har hänt här i övrigt? Inte mycket. Några ”dagens u-landsproblem” kanske. Bland annat att…

….det för sjuttifjärde gången sedan vi flyttade in läcker in avloppsvatten i vattenkranarna. Känns inte helt fräscht. Det luktar urrk, går förvisso att duscha i, men tänderna borstar jag i dricksvatten (vi har en speciell kran i köket för dricksvatten, med någon slags reningsanläggning på balkongen)

….det igår tog mig en timme att få tag på en bytta smörgåsmargarin. Finns inte så många affärer som säljer sånt här. Först åkte jag till min hovleverantör, ett hål i väggen som säljer allt från tysk choklad och fullkornspasta till just smörgåsmargarin. Men där var det slut på sistnämnda. Så då fick jag åka till en annan butik som förvisso ligger i samma stadsdel, fast i andra änden. På väg dit hamnade vi i en igenkorkad korsning där ingen vek en tum från sin position, alla bara stod och väntade på att de andra fordonen skulle ge vika. Håhåjaja. Tog tjugo minuter att ta sig förbi den korsningen. Men fram kom jag till slut och smörgåsmargarin fick jag tag på. Tja, det är inte riktigt som att pipa in på närmaste Konsum, direkt.

Men annars är det väl okej. Förutom att vi har nya gäster på ingående som egentligen skulle ha kommit i natt, men de blev sittandes på flygplatsen i Frankfurt pga snö. Stackare! Förhoppningsvis kommer de fram hit ikväll.

12 svar to “Avloppsvatten och smörgåsmargarin”

  1. Elisabeth lördag, 13 februari , 2010 den 8:34 f m #

    Avloppsvatten i kranarna låter allt annat än trevligt. Huh!

  2. Haydee lördag, 13 februari , 2010 den 8:46 f m #

    Ja, det där med vattnet låter ju mindre trevligt. Men skönt med besök!! Bara de inte stannar för länge… 😉
    Hoppas att era nya gäster kommit fram vid det här laget!

  3. Wanda lördag, 13 februari , 2010 den 10:10 f m #

    Huvva! Avloppsvatten låter sisådärtrevligt! :/

  4. allatalarsvenska lördag, 13 februari , 2010 den 12:23 e m #

    Urk för avloppsvatten. Smart med en speciell kran för dricksvatten, så ni i alla fall slipper släpa hem massa flaskvatten.

  5. Cicci lördag, 13 februari , 2010 den 1:47 e m #

    Låter inte kul med brunt vatten – skönt att ni har separat dricksvattenledning.

  6. anne lördag, 13 februari , 2010 den 2:03 e m #

    Kanske tillhör sådana vattenövningar till vardagen i Indien? 🙂

  7. annieverse lördag, 13 februari , 2010 den 3:47 e m #

    Elisabeth: nu är det inga stora mängder avloppsvatten, men inte är det skojigt även när små mängder sipprar in.

    Haydee: haha, nej, de bästa gästerna är de som bara stannar ett par dagar…

    Wanda: hrmmm…just det!

    allatalarsvenska: ja, det är skönt att slippa släpa flaskvatten!!

    Cicci: det är inte en separat ledning. Samma ledning, men extra rening innan det går ut i dricksvattenkranen.

    anne: oh ja!!!

  8. Brysselkakan söndag, 14 februari , 2010 den 10:32 f m #

    Jag har svårt att hitta något som smakar som det vi är vana från Sverige att ha på mackan även här i Bryssel… så jag kan förstå att det är ännu värre i Indien! För att inte tala om du skulle behöva något för laktosintoleranta! Det är mitt problem här… men som tur är kommer det folk från Sverige rätt ofta till min mans jobb så vi löser det så!
    Lycka till med vattnet… Urk!

  9. frunatmaken söndag, 14 februari , 2010 den 1:25 e m #

    Det är lite skönt med rent vatten.

  10. Monica måndag, 15 februari , 2010 den 8:37 f m #

    Urk… det där vattenproblemet är jag glad att jag slpper! Låter otrevligt.
    Haha ja du alla har vi olika ideer om ”basvaror” :o)

  11. Kristoffer måndag, 15 februari , 2010 den 1:40 e m #

    Kan säkert vara frustrerande med U-landsproblem ibland. Men är det inte de som ger en del av skarmen också?

  12. annieverse måndag, 15 februari , 2010 den 4:51 e m #

    Brysselkakan: skönt att du får regelbundna leveranser hemifrån! Här har jag hittat något som smakar som ett mellanting mellan Lätta och Bregott, helt OK faktiskt. När jag får tag i det, det vill säga 😉

    Monica: jahadå, smaken är som baken 😉

    Kristoffer: du har helt rätt. Anledningen till att vi ”utsätter” oss för dagens U-landsproblem är ju att vi vill uppleva något väldigt annorlunda. En nyttig bieffekt är att man får en helt annan syn på hur himla bra man egentligen har det…vilket är svårt att inse (tror jag) om man bara vistas hemmavid och inte har något att jämföra med.

Kommentera

