Republic Day kom och gick

27 Jan

Igår firade Indien sin nationaldag, Republic Day, för 60:e gången. Själv firade jag med att vara hemma och vara trött (sovit lite för lite på sistone) och att inte göra så mycket vettigt alls.

När jag var ute på stan idag satt det små indiska pappersflaggor mest överallt. Och så såg jag den här skönt pyntade cykeln.

För övrig härjar myggorna rätt friskt såhär mitt i vintern. Blev biten två gånger i morse när jag satt på balkongen och åt frukost. Lite annorlunda ”vinterplåga” jämfört med mina medmänniskor hemma i Skåne har att tampas med för tillfället…

7 svar to “Republic Day kom och gick”

  1. Viktoria onsdag, 27 januari , 2010 den 3:22 e m #

    Sv: Finns doktor här, men de förstår inte engelska så det är lite svårt. Vi har en tolk, men kineserna är så inne på sin naturmedicin och jag tål inte alla konstiga örter de vill stoppa i mej.. Får kolla upp öronen när jag är i Sverige i sommar istället..

    Hur länge har du bott i Asien? Det är en sån enorm skillnad från Sverige.. Hur gjorde du i början?

  2. annieverse onsdag, 27 januari , 2010 den 4:02 e m #

    Viktoria: jag har bott i Bombay ett halvt år. Innan dess bodde jag i Tyskland i två år, och innan dess i Seoul (Sydkorea) i fyra år. Det första halvåret i Seoul var jättejobbigt, men när jag väl acklimatiserat mig lite och alla praktiska vardagslivs-detaljer funkade så började jag tycka att det var riktigt kul. Jag kunde spänna av och ägna mig åt att upptäcka och utforska. Det finns nog ingen patentlösning. Mitt tips är att se till att vardagen fungerar, och att sedan ha i minnet att de flesta människor vill en väl. MEN att de kanske visar sin välvilja på ett sätt som är naturligt för dem, men jättekonstigt för dig. Vad vi här hemma tycker är ”god ton” kan vissa asiater tycka är rent åt helvete ouppfostrat och omänskligt.
    När det gäller människor som stirrar – man vänjer sig. Ju säkrare du känner dig på dig själv och på ditt nya liv i Kina, desto mindre kommer du att beröras av detta. Jag tror det har att göra med de ”vibbar” man sänder ut till sin omgivning – det kanske låter helflummigt, men det funkar faktiskt.

  3. Brigitta onsdag, 27 januari , 2010 den 5:58 e m #

    mmm same same but totally different!
    Här ser man ju på sin höjd en liten flagga, och så försöker väl konditorierna kränga någn sorts gulblå bakelse…..

    Mycket för att dekorera i Indien…eller kanske Asien över huvud taget.

    Snöstormen hörjar som bäst idag , vägen stängd över Hallandsåsen! Klass 1 varning längre inåt lander och såklart norrut!

  4. Elisabeth onsdag, 27 januari , 2010 den 8:05 e m #

    Myggor eller snöstorm – jämna plågor. 😉

    Och så måste jag – som vanligt, känns det som – protestera mot att det finns få flaggor i Sverige på Nationaldagen. Snarare finns de i stor mängd, tycker jag. Inte bara då för övrigt, utan i allmänhet. Flaggstång i trädgården eller flagga på balkongen, som enligt min ringa mening är vanligt förekommande i Sverige, är åtminstone knappast standard i ett genomsnittligt land i Europa.

  5. annieverse torsdag, 28 januari , 2010 den 2:06 f m #

    Birgitta: blågula bakelser…jag vet inte…det känns fel med annat än rosa och grönt (prinsesstårta!) tycker jag.
    Ja, vädret är ju helt ur led därhemma!

    Elisabeth: precis, jämna plågor!
    Ja, kanske märker man inte riktigt hur många som faktiskt flaggar!

  6. frunatmaken torsdag, 28 januari , 2010 den 8:44 f m #

    Myggor låter inget vidare, fast själv tar jag mig knappt utanför dörren idag så det kanske är som de säger – jämna plågor.

  7. annieverse fredag, 29 januari , 2010 den 2:41 f m #

    frunatmaken: ja, är det inte det ena så är det liksom det andra.

Kommentera

