Det finns trots allt gränser…

19 Nov

Jahapp, då har det varit ännu en dag med elektronikshopping. Med farbror R i släptåg, givetvis. Eller ska vi säga att det var farbror R som hade mig i släptåg 😉

Grejen är den att vår mikrovågsugn har pajat. Trist, men inte helt oväntat. Den hade nästan 20 år på nacken. Igår begav jag mig på egen hand iväg till en närbelägen butik för vitvaror, men där hittade jag ingen mikro som motsvarade mina krav.

”Inga problem.  Jag vet en gata med flera bra butiker. Jag kör dig dit i morgon”, sa farbror R.

Sagt och gjort. Vi begav oss till en för mig helt okänd stadsdel, och någonstans där girade farbror R in till trottoarkanten för ännu en av sina halsbrytande, ur svensk synpunkt totalt mardrömslika och fullständigt oacceptabla parkeringar. Jag klev ur  och begav mig in i butiken som befann sig mitt framför näsan på mig. Farbror R följde givetvis med som min trogna skugga.

Väl inne i butiken letar vi oss fram till mikro-avdelningen, och där fanns riktigt mycket att välja på. En trevlig försäljare kommer och frågar vad jag är ute efter. Jag jag förklarar vad för slags mikro jag är ute efter. Och precis som i den första butiken (där jag var på egen hand) rekommenderar denne herre en mikro av ett indiskt märke. ”Very, very good quality”, säger han.

Nu är det så att jag vet noll och nada om kvaliteten på indiska vitvaror. De kanske är jättebra.

Men.

JAG KAN BARA INTE KÖPA EN APPARAT AV ETT MÄRKE MED NAMNET ”BAJAJ”!

Förlåt, men det GÅR bara inte.

Så det blev en Samsung. Även denna gång 😉

(Som en ren kuriositet har jag upptäckt att man här i Indien kan köpa diverse ”småel”-produkter av märket Koryo, vilket faktiskt är ett nordkoreanskt märke! Första gången jag har sett något sådant! Och jag må vara fördomsfull, men jag undrar verkligen hur hög kvalitet det kan vara på nordkoreanska produkter av den här typen. Nej, där går faktiskt gränsen till och med för min ohöljda Korea-patriotism…)

10 svar to “Det finns trots allt gränser…”

  1. Elisabeth torsdag, 19 november , 2009 den 3:43 e m #

    Det där påminde mig om den japanska bilmodellen som fått namn efter… hm, ett mindre fint namn på det kvinnliga könsorganet. De bytte namn på den omgående, förståligt nog.

  2. Brysselkakan torsdag, 19 november , 2009 den 5:06 e m #

    Nä, inte kan man ha en micro som heter Bajaj! Till slut säger man väl att man ska bajja istället för micra!

  3. allatalarsvenska torsdag, 19 november , 2009 den 6:48 e m #

    Haha!! Brysselkakans kommentar säger allt.

  4. Selma torsdag, 19 november , 2009 den 8:11 e m #

    Jag bara håller med. Bajaj, näe det går inte.

  5. Wanda söndag, 22 november , 2009 den 10:12 f m #

    Hahahaha! Underbart! ”Bajaj” 🙂
    Kör på Samsung du. Det känns tryggt. 😉

    /W

  6. Britta måndag, 23 november , 2009 den 5:52 f m #

    Har faktiskt en gammal vespa av märket Bajaj och den har hållt i evigheter (känns dock inte riktigt som europeisk kvalitet). Vet inte om det är samma kvalitet på deras microvågsugnar =). Undrar vad Bajaj har mer för produkter egentligen, för de verkar ha en stor spännvidd.

  7. Per måndag, 23 november , 2009 den 6:59 f m #

    Haha, BAJAJ, det blir ju JAJAB baklänges,, inte illa…

  8. anne måndag, 23 november , 2009 den 8:11 e m #

    Mikro som heter Bajaj…Jag förstår att du avstod, det hade jag också gjort. Jag hade inte ens köpt en toalettstol med det namnet…

  9. Cicci tisdag, 24 november , 2009 den 6:57 f m #

    Häller med Anne om att det måste göra ont att sitta på en BAJ-AJ…

  10. annieverse onsdag, 25 november , 2009 den 11:58 f m #

    Elisabeth: hahaha, så fel det kan bli!

    Brysselkakan: ja du milde, som det skulle kunna te sig!

    Selma: eller hur?

    Wanda: ja, lite tryggare i alla fall…

    Britta: ser man på, vad häftigt! Vad jag kan se har Bajaj det mesta inom vitvaror i alla fall…

    Per: 😉

    anne: *asg*

    Cicci: precis vad jag tänkte…

Kommentera

