Det här är bara SÅ Mumbai!

4 Nov

Här kommer lite bilder från den guidade turen runt Crawford Market och de närbelägna basarområdena; de ligger i den södra, äldre delen av Mumbai. Här kan man köpa allt från frukt och grönt till sällskapsdjur, färsk (?!?!) kyckling, kosmetika, tyger, guldsmycken, religiösa statyer och lite annat smått och gott.

Jag har bland annat plockat ut några bilder som symboliserar min bild av Mumbai: människomyller in absurdum, hus som är så slitna att man inte begriper varför de inte har trillat ihop för länge sedan, bilar överallt, tjocka fågelbon av elledningar mellan husen. Det som inte kan förmedlas via bild är lukterna och ljuden; allt tjoande och tutande och musik som vrålar ur högtalare, lukten av bensinångor, av damm, smuts, färska frukter, rökelse och blommor.

Ibland blir jag bara så full i skratt av det här kaoset.

CrawfordMarket3

Crawford Market

CrawfordMarket4

Intressant bebyggelse mittemot Crawford Market

MadhavBaug1

Åh! Vill ha allt!!

MangaldasBazaar6

Gytter utanför Mumba Devi-templet, som staden Mumbai är uppkallad efter

MangaldasBazaar8

Blommor kan man köpa kilovis (används till religiösa ceremonier)

MangaldasBazaar10

Tomater och lime – jag är förresten så förtjust i salt ”lime soda”!

MangaldasBazaar5

Lite mer gytter…

9 svar to “Det här är bara SÅ Mumbai!”

  1. Herta onsdag, 4 november , 2009 den 12:21 e m #

    Vilka härliga bilder? Är Du på semester eller bor Du där Du är ? Måte läsa vidare.

  2. annieverse onsdag, 4 november , 2009 den 12:27 e m #

    Herta: vad kul att du gillar mina bilder =)
    Jag har bott här sedan augusti i år. (Bodde tidigare 2 år i Tyskland och innan dess 4 år i Sydkorea)

  3. carina onsdag, 4 november , 2009 den 5:54 e m #

    Jösse vilken upplevelse du förmedlar, om vi bara kunde ha dofterna också.
    Nästa ggr jag går in här ska jag förse mig med mina indiska kryddor först.
    Snacka om skillnad i levnads miljö!
    Nu vill vi snart se en ny lite youtub som du gör, alltid kul att följa dig på dina åkturer med kameran.

  4. anne onsdag, 4 november , 2009 den 6:40 e m #

    Mmmm…Det ser härligt ut! Är det tagetes som säljs kilovis?

  5. brownie onsdag, 4 november , 2009 den 6:42 e m #

    Vilka fantastiska bilder 🙂

  6. Selma torsdag, 5 november , 2009 den 5:37 f m #

    Härliga bilder. Kontrasten med ett gråkallt Sundsvall känns extra stor.

  7. Peter Harold torsdag, 5 november , 2009 den 3:03 e m #

    Jag gillar det där hörnhuset som har gatuutsikt i tre riktningar. Tänk, det finns inte en chans att något rum i den lägeheten är bullerfri!

    Och så får jag medge att till och med jag som somnar av leda när jag går in i en H&M-butik också känner köpbegär när jag såg tygproverna! 🙂

  8. Lotta torsdag, 5 november , 2009 den 4:54 e m #

    Jag kan riktigt tänka mig hur det låter och doftar genom att titta på dina bilder! Så levande, myllrande, kaosigt, härligt och spännande! Vilket äventyr du och din familj får vara med om! Går det att smälta in i detta nya och anamma kultur och levnadsstil lite grann i alla fall??
    Hälsningar Lotta

  9. annieverse måndag, 9 november , 2009 den 4:23 e m #

    carina: ha kryddpåsen i beredskap! När som helst kanske jag drämmer till med ännu en urusel videosnutt från Mumbais city life 😉

    anne: jodå! Tagetes!

    brownie. tack 🙂

    Selma: ja, det finns ju en och annan skillnad mellan Mumbai och Sundsvall, det har du rätt i 😉

    Peter: visst är det ett alldeles underbart hus?!?! Men det är nog en god idé att medbringa öronproppar om man väljer att bosätta sig där!

    Lotta: smälta in…jag vet inte riktigt…men man vänjer sig i alla fall. Lite, åtminstone 😉

Kommentera

