”Weightloss, Madam?”

9 Okt

När man hamnar i trafikstockningar här i Mumbai, något jag gör nästan varje dag, dyker det oftast upp försäljare mitt i röran, knackar på rutan och visar fram alla möjliga grejer de försöker prångla ut. Allt från leksaker till dammvippor till böcker.

Igår kom det fram en yngling till min bil, knackade på rutan och sa ”Weightloss, Madam?” Och så visade han fram någon bok som hette något i stil med ”The Fabolous Diet Plan for a New You”.

Amen va FASEN! Här tränar man och har sig och försöker hålla sig i form – och vad får man för det? Näsvisa gliringar! Humpfff!

Jag funderade ett tag på att slänga upp bildörren, vråla några väl valda ord och jaga honom dit pepparn växer. Men med tanke på att det nog inte är så jäkla jättesmart att kasta sig ut och springa efter folk folk mitt i trafikkaoset lät jag bli. Och tröstade mig med att han nog bara sett mitt ansikte genom bilrutan, konstaterat att jag var kvinna och därför antagit att jag, i likhet med hur många andra kvinnor som helst, är rysligt intresserad av Weightloss och Fabulous Diet Plans.

I övrigt är det dock hyfsat lätt att bli av med försäljarna, visar man att man inte är intresserad så ger de sig nästan med en gång. De som tigger pengar (finns massor av dem ute i trafiken med) brukar vara envetna. Inte sällan är det folk som hoppar runt med kryckor. Enligt farbror R är det lurendrejeri alltihop och kanske är han inte alldeles fel ute. I veckan såg jag t.ex. två killar som vigt skuttade ur en auto-rickshaw med varsitt par kryckor under armen. Sen gick de (utan kryckor) bort till motsatt sida av vägkorsningen, väntade någon minut – och linkade sedan ut med kryckorna och började tigga. Men hallå! Sen finns det också en tonårstjej som brukar frekventera en annan gatukorsning, hon varierar sig lite från vecka till vecka. Ena veckan kör hon med kryckor, andra veckan är det bandage om huvudet och ena ögat.

Tiggeri är big business i Mumbai. Det har väl inte undgått någon som har sett Slumdog Millionaire att det finns maffialigor som rövar bort barn, lemlästar dem på ena eller andra sättet och sedan skickar ut dem för att tigga. För att ta till med en hederlig gammal sliten klyscha: vad är det för värld vi lever i?

17 svar to “”Weightloss, Madam?””

  1. Monica fredag, 9 oktober , 2009 den 8:53 f m #

    Haha jo jag misstänker att karlskrället förutsatte att ALLA kvinnor vill gå ner i vikt.:o)

    Usch för tiggeribåget. Obehgligt om barn rövas bort och lemlästas!
    På sitt sätt lite småkomiskt med de unga viga herrarna som skuttar i väg till arbetet som krymplingar…

  2. Brysselkakan fredag, 9 oktober , 2009 den 2:10 e m #

    Jo, tiggare finns nog överallt i alla större städer i världen, tyvärr. Men det är synd att det ska utnyttjas, de som verkligen behöver tigga har det antagligeninte så lätt. Här i Bryssel är det gott om dem oxå. Just idag vid tunnelbana stod en man med ett barn i famnen, som skulle se ut att sova, och tiggde. Det var bara det att barnet i famnen var typ 7 år! Inte bär man på ett så stort barn! Eller för någon vecka sedan på Rue Neuve: en mor som tigger med ett mindre banr, fast modern ser ut att var typ 12 och kanske var stora syster… i alla fall så ser jag henne senare komma ut från en leksaksaffär med en leksak från Ficherprice… finns kanske billigare leksaker eller kanske mat istället att köpa!

  3. Selma fredag, 9 oktober , 2009 den 2:31 e m #

    Det är bra många barn som får fara alldeles för mycket illa här i världen.

  4. anne fredag, 9 oktober , 2009 den 5:59 e m #

    Inte tänkte weightlossförsäljargrabben att DU behövde boken, han tänkte nog att du skulle köpa den för att ge bort den till någon som behövde den på riktigt!!!

    I New Delhi dök en mager gammal man plötsligt upp utanför taxifönstret och jag blev så rädd av hans anblick att jag bara skrek till. Just då blev det grönt och taxin körde. Efteråt sa de andra, mikrobiologerna, att han helt säkert var angripen av mask. Fortfarande vet jag inte vad de grundade detta på, men jag har funderat på det. Och på det fktum att jag inte var snabbare och stack till honom några sedlar, han såg riktigt eländig ut.

  5. carina fredag, 9 oktober , 2009 den 7:01 e m #

    Även om vi vet att det finns otroligt många ”fuskare” så känns det i magtrakten när folk tigger och framför allt barn.
    Usch jag är för blödig när det gäller sånt!

  6. Cicci fredag, 9 oktober , 2009 den 8:21 e m #

    Idag såg jag i Malmö en kvinna med huckle som satt på S. Förstadsgatan med en liten plastask. Hon försökte se ynklig och lidande ut och minen blev allt ledsnare när samtliga förbipasserande gav en slant till den som stod bredvid henne och samlade in till Världens barn… Det gäller att välja rätt gathörn!

  7. Karpstryparn's Weblog lördag, 10 oktober , 2009 den 12:17 f m #

    Hehe, nu när jag ser ordet Mubai någonstans så tänker jag direkt på den där engelska komediserien med en massa indier i rollerna (det stämmer ju inte så bra, engelsmän är ju engelsmän och indier är ju indier).

    //Karpstryparn

  8. annieverse lördag, 10 oktober , 2009 den 2:36 e m #

    Monica: jo, det var nog så han tänkte 😉
    Visst är det hemskt med den här businessen…

    Brysselkakan: påminner lite om det jag har sett här. Ibland skickas småtjejer och tonåringar ut med bebisar för att tigga. Även de bebisarna kan vara bortrövade, för övrigt.

    Selma: ja, ibland orkar man knappt tänkta på det, så förskräckligt är det.

    anne: så förfärligt! Förstår att du blev chockad. Jag har bara sett två tiggare som såg riktig eländiga ut här, konstigt nog.

    Carina: jomen visst känns det i magtrakten!!! Men jag har tagit beslutet att inte ge något, om det inte är någon som verkligen ser eländig ut. De barnen som står ute och tigger och som ser välnärda ut får ändå inte behålla pengarna. Bättre att satsa på att ge pengar till någon välgörande verksamhet här. Finns massor av det slaget.

    Cicci: påminner lite om ynglingarna på kryckorna jag såg…

    Karpstryparn: men vet du vad, ibland är indierna mer brittiska än britterna med allt tedrickande, cricketspelande och diverse annat 😉

  9. Karpstryparn's Weblog lördag, 10 oktober , 2009 den 5:08 e m #

    Svar till annieverse: Ja, i enstaka fall kan det nog vara så, även om det inte går ihop riktigt. Indier dricker ju t ex inte alkohol vad jag vet.

    //Karpstryparn

  10. annieverse lördag, 10 oktober , 2009 den 5:27 e m #

    Karpstryparn: indier som är rättrogna hinduer eller muslimer dricker inte alkohol. Med betoning på ordet ”rättrogna”! Förra helgen var vi ute och åt med några trevliga hinduer som drack gin och tonic före maten (är inte det lite brittiskt, förresten, hihi?) och vin till huvudrätten. Även om indier i stort är mer ”religiösa” än vad vi svenskar är så finns det både en och annan som bara är hindu/muslim/kristen till namnet.

  11. Lotta söndag, 11 oktober , 2009 den 11:17 f m #

    Ja, när man läser det här förstår man att tiggeriet ligger på en annan nivå i Sverige. För ett år sedan ungefär satt en ung man med östeuropeiskt utseende utanför ICA Malmborgs i Lund och tiggde. Det var kallt ute och jag gick in på ICA och köpte kaffe och smörgås till mannen. Tror du att han blev glad?? Icke. Han väste åt mig och pekade på muggen med pengar. Sedan läste jag i tidningen om hur speciella ligor opererade i Skåne, och det var liknande som du beskrev här. Människor blev avsläppta på morgonen och hämtade på kvällarna, ofta av någon i tjusig bil. Nu var det länge sedan jag såg något liknande här i alla fall.
    Hälsningar Lotta

  12. Karpstryparn's Weblog söndag, 11 oktober , 2009 den 4:10 e m #

    Svar till annieverse: Aaah, okej, då förstår jag.

    //Karpstryparn

  13. Bim HD måndag, 12 oktober , 2009 den 10:32 f m #

    Hm, vad säger man??? Behövs ord ibland? Här var du rätt klockren inom flera områden 😉
    Må så grankott…

  14. Bim HD måndag, 12 oktober , 2009 den 10:38 f m #

    Angående vad Karpstryparen skrev… Muslimer dricker inte alkohol de heller egentligen… I Tunisien gör visa dock det och man kan köpa alkohol i butik – turist eller ej. Men, bara vissa butiker HAR rättigheter! Dock finns det väl en stilla önskan om att man inte handlar just alkoholen på en fredag – för den som vet vad det är för dag… ungefär som här, gör inte det eller det på en söndag… men, ibland måste man?
    Må så grankott..
    Jag som SKULLE bli fåordig – klarar det jö inte som synes – och kommer tom i repris, hihihi…

  15. Cicci lördag, 17 oktober , 2009 den 5:17 f m #

    Apropå tiggare… I Barcelona såg jag en blond kille sitta på marken utanför en kyrka och tigga med 2 skyltar bredvid sig ”Euro for beer” stod det på den ena och på den andra stod det ”euro for marihuana” – han var iaf ärlig om vad han skulle göra för pengarna.

    • Karpstryparn's Weblog lördag, 17 oktober , 2009 den 9:21 f m #

      Svar till Cicci: Ja, det kan man lugnt säga att han var, samtidigt måste han ha varit en riktig idiot, inte bara för att han uppenbarligen brukar röka mariuana, utan för att han satt med en sådant skylt.
      För det kan man lugnt säga är provocerande, han bad ju i princip om att åka på stryk.
      Tänk om en före detta knarkare hade sett den där typen t ex.

      • Cicci lördag, 17 oktober , 2009 den 5:10 e m #

        Karpstryparn: Jag håller med dig, men det var bättre än att tigga om pengar till mat som sedan slösas på annat… När jag stod i kö till tunnelbanan kom en gammal gråhårig tant med en mugg och en bild på 2 st pojkar i 3-5 årsåldern och tiggde om pengar till sina barn – alla såg att det var en tidningsbild…

Kommentera

