Självklart har jag kundkort på de rätta ställena….

13 Sep

Igår flamsade jag runt på stan med K, som lustigt nog är från samma akademiska bondby in Sweden som jag. K, som bara ska bara vara här i ett år, har en märklig förmåga att alltid komma ihåg sin kamera, vilket bl.a. resulterat i bilderna nedan från våra senaste eskapader….

Grill_sandwich

Här hade vi varit i södra delen av staden, på något möte med ett gäng brittiska expat-kvinnor (vi ska med liv och lust gå med i deras pysselgrupp, tänkte vi. Why not?!?!).  Sedan shoppade vi runt i närområdet tills det var dags att åka hemåt. Men först fick det bli en snabblunch från gatuköket. Jag min lilla idiot tyckte att det kunde vara lagom med att beställa ”en liten macka” (se bilden). Hahaha!!! Jag åt inget mer den dagen… Observera också hur jag har positionerat mig (skylten!). Inte en fnurra rätt den dagen, liksom….

Grill_sandwich2

Denna bild är tagen några dagar senare. Vis av erfarenheten väljer jag denna gång att dela en ”grilled sandwich” med K när vi ska fika på stan. Det är väl därför jag ser så glad ut på den här bilden – lättad över att jag slipper äta ännu en bauta-macka själv, burrrp…. Drycken på bilden är för övrigt färskpressad limejuice. Går att köpa överallt i Mumbai och rent förbannat god.

Shopping1

Med en rejäl grilled sandwich-halva i lilla maggen är det inga problem att gå ut hårt på shoppingfronten! Till och med håret står på ända av lycka och förväntan!!!

Shopping2

Och så här otroligt nöjd ser jag ut vid shoppingdagens slut, återbördad till hemmet (vilket befinner sig bakom den exkvisita porten). Vad det fanns i påsarna? Tja…bland annat…

Kuddar

…en stor mängd jättefina prydnadskuddar, och…

Tunika

…denna piffiga tunika som kostade omräknat typ 55 svenska riksdaler på rea…

I övrigt börjar jag nästan känna mig som en riktig öfvre-medelklass-indier. Iklädd skitsnygga tunikor, capribyxor och flashiga flipflops blir jag minst en gång i veckan av min chaufför körd till något härligt luftkonditionerat shoppingcenter där jag NATURLIGTVIS har skaffat kundkort hos den stora varuhuskedjan Shoppers stop, samt hos landets största bokhandelskedja Crosswords (för min intellektuella utstrålnings skull). Nu ska jag bara få in rätta knycken med de karakterististiska indiska huvudskakningarna också, sen är väl saken i stort sett biff. (Jaja, det går lika bra med något vegetariskt alternativ. Aber bitte mit Garam Masala, så klart).

11 svar to “Självklart har jag kundkort på de rätta ställena….”

  1. Monica söndag, 13 september , 2009 den 11:36 f m #

    Hihi huvudsaken är att man kan shoppa! :o)
    Den därade mackan går inte av för hackor…
    Kram

  2. frunatmaken söndag, 13 september , 2009 den 1:31 e m #

    Det låter rätt behagligt det där. Stora små mackor och en massa shopping.

  3. Wanda söndag, 13 september , 2009 den 1:45 e m #

    Det ser ut som att du har det väldigt bra! 🙂

    /Wanda

  4. Elisabeth söndag, 13 september , 2009 den 3:16 e m #

    Jag trodde att allt var större i USA, men den där indiska mackan (och palmerna som fanns på någon annan bild) får mig att börja tro att allt är större i Indien också. ;D

  5. Ia söndag, 13 september , 2009 den 9:23 e m #

    Du påminner lite om dockan på julafton, du vet hon med det krulliga håret… *kärleksfullt sagt* När du nu själv påstår att håret står på ända. Jag min stackare har aldrig haft den minsta lilla tendens till krull, och nu har det börjat tunnas ut också, jag får nog genomgå dyra behandlingar… Det är ett mor(mor)sarv. Skallen lyser igenom.

    Det ser så trevligt ut att gå omkring där i kortärmat. Vi har kalla mornar nu. Det gör mig dyster. En föraning om vintern.

  6. annieverse måndag, 14 september , 2009 den 5:06 f m #

    Monica: oh ja, shoppingen är VIKTIG 😉

    frunatmaken: ja, tillvaron kunde ha varit så oändligt mycket värre.

    Elisabeth: hahaha! Jodå, indierna kan ta i de också!

    Ia: det var sött sagt 🙂
    Kanske kan jag hitta något lämpligt ayurvediskt hårtonikum härifrån och skicka till dig?!?!
    Visst är det trevligt med kortärmat, man det går inte en dag utan att jag saknar känslan av att frysa lite lagom svenskt sådär.

  7. allatalarsvenska måndag, 14 september , 2009 den 10:54 f m #

    Helst av allt skulle jag vilja ha en ”personal shopper” som handlar åt mig, men en chaufför som har koll på var de bästa butikerna är kunde också duga. 🙂

    Jag undrar en sak. Vad gör chauffören medan du handlar? Är han kvar och väntar, bestämmer ni tid eller ringer du när du vill hem? (Eller följer han alltid med och förhandlar pris? 🙂 )

  8. Ia måndag, 14 september , 2009 den 9:19 e m #

    Ayurvediskt hårtonikum låter som en sjukdom!

  9. annieverse tisdag, 15 september , 2009 den 4:14 f m #

    allatalarsvenska: oh ja, en personal shopper…DET vore något!!

    Vår chaufför gör allt möjligt när han inte kör. Ibland sover han middag….eller dricker te med sina kolleger (han brukar alltid hitta någon han känner på ”destinationsorten”), eller läser tidningen, eller gör något ärende för vår räkning – typ postar paket, köper glödlampor i udda storlekar (som vi själv inte lyckas hitta) och lite annat. Sen brukar vi bestämma en ungefärlig tid för hämtning, och så ringer jag när jag står på överenskommen plats.

    På stora shoppingcenter är det ju ”vanliga” butiker med fasta priser, så där brukar jag klara mig utan hans benägna hjälp 😉

    Ia: de ayurvediska produkterna jag pillat på luktar faktiskt rätt så giftigt.

  10. Brigitta tisdag, 15 september , 2009 den 5:31 e m #

    Härligt verkar det 🙂

    Och inte behöver ni använda sockar om en månad….. som vi måste….

    Jag gillar verkligen textilierna – jättefint!
    kram,

  11. annieverse fredag, 2 oktober , 2009 den 12:57 e m #

    Birgitta: finns hur mycket snygga tyger här som helst!!

Kommentera

