”Du vet korsningen med kossorna som inte vet var de ska ta vägen…”

26 Aug

Uppdatering om hemmamannen dårå. Han kom ju hit redan i våras med familjen, men de första månaderna hade han inte särskilt mycket tid över alls, för yngsta dottern gick bara halvdag i kindergarten, så när hon väl kom vid lunchtid var han fullt sysselsatt.

Men nu går även denna tösabit hela dagen i skolan, så nu har hennes fader hela dagarna för sig själv. Igår frågade jag vad han pysslade med, och då sa han att han faktiskt inte gjorde så mycket alls än så länge, ”except enjoying my free time”.

Fast jag har märkt att han traskar runt mycket i närområdet. För varje dag när vi möts för att hämta eller lämna barn vid porten kommer han med piffiga tips om små hål-i-väggen-butiker och spännande caféer som han har upptäckt. Allt från gränslöst billiga glödlampor till fryshus med kött och butiker med factory outlet-kläder. Åtföljda av vägbeskrivningar av typen ”jomen det är bara att gå till vänster här om hörnet, sen traskar du väl fyra kvarter, då kommer du till den där korsningen med en refug där det alltid står en massa kor som inte riktigt vet var de ska ta vägen, då tar du till vänster vid den där jättestora marmorporten och sen är det bara att….”

Ehhhh, jahaja. Det lär nog dröja ett tag innan jag hittar alla dessa fyndställen. Fortfarande känns det lite läskigt att traska runt till fots här, får jag erkänna. Det är inte alltid det finns trottoarer, så man är prisgiven åt att fordon (varav alla kommer i ursinnig fart) ska väja när de ser en (om de ser en i tid). Och det läbbigaste är korsningarna, jag vet aldrig åt vilket håll jag ska titta när jag ska över gatan, det är förvirrande med vänstertrafiken, och sen kan man aldrig vara riktigt säker på att folk kör på rätt sida på gatan heller,  helst ska man väl titta både åt höger och vänster samtidigt, men det går ju inte. Så jag brukar vänta tills det kommer någon indier som också ska över, och så hänger jag på så nära bakom som jag bara kan.

I övrigt har jag snokat reda på och träffat två trevliga svenskor här i stan. Vi är verkligen inte många svenskar här, men det är kul att det finns en och annan som man kan prata svenska med ibland!

9 svar to “”Du vet korsningen med kossorna som inte vet var de ska ta vägen…””

  1. Tanten onsdag, 26 augusti , 2009 den 5:20 f m #

    Det låter som en spännande tillvaro.

  2. Monica onsdag, 26 augusti , 2009 den 5:48 f m #

    Haha vägbeskrivningarna låter som på Öaterlen; sväng till höger vid olaols… Ja han som la om taket i förrfjol…?????
    Du lär dig säkert hitta lika bra som hemma mannen! Wait and see.
    Trafiken låter skrämmande!
    Trevligt att du hittat två svenskor! Hur lyckades du med det???🙂

  3. Brysselkakan onsdag, 26 augusti , 2009 den 6:29 f m #

    Jag tror vi svenskar är vana vid att bilister ser oss! Tyvärr är det inte så i resten av världen tydligen och jag kan lätt inse att Indien inte ligger på topp på den listan😉
    I Bryssel är det lite så där, man får vara rätt bestämd om man ska korsa där det inte är trafikljus fast det jag retar mig mest på är hur dåliga de som går är på att väjja för andra som går! Kommer jag på en trottoar och möter två som går i bredd så tar de inte ett enda steg åt sidan när vi möts, jag får flytta på mig. Funderar skarp på att börja gå in i folk med ett glatt ”excuse-moi”

  4. Cicci onsdag, 26 augusti , 2009 den 7:36 f m #

    Du kommer väl ihåg klassresan till Rom där vår latinlärare bara gick ut i gatan för att gå över…

  5. allatalarsvenska onsdag, 26 augusti , 2009 den 7:48 f m #

    Klockrena vägbeskrivningar!

    Jag är sämst i världen på att komma ihåg gatunamn så sådär låter det alltid när jag ska förklara var nåt ligger. Eftersom jag är uppvuxen på landet kan till och med kossor ingå emellanåt.🙂

  6. Wanda onsdag, 26 augusti , 2009 den 9:18 f m #

    Vad spännande med allt detta nya! Kul att du redan har börjat hitta en och annan att ”hänga” med.🙂
    Det är alltid lika roligt att läsa hur du studerar din omgivning och funderar.

    /Wanda

  7. Elisabeth onsdag, 26 augusti , 2009 den 6:05 e m #

    Kor som står i korsningar och inte vet vart de ska ta vägen – det är verkligen Indien för mig. Hur vanligt är det med kossor som spankulerar runt på gatorna förresten? Är det olika mycket i olika stadsdelar, eller är det samma över hela stan?

  8. annieverse torsdag, 27 augusti , 2009 den 3:06 f m #

    Tanten: oh ja.

    Monica: jodå, jag ska nog lära mig hitta jag med!

    Brysselkakan: på något sätt retar jag mig mer när människor i ”utvecklade” länder bryter mot trafikregler. Där borde man liksom veta bättre.

    Cicci: haha, jodå!

    allatalarsvenska: haha, där ser man, kossor vore inte någon överraskning för dig!

    Wanda: tack🙂

    Elisabeth: nu har jag ju inte varit runt överallt i stan, men det verkar vara frekvent med kossor både här och där.

  9. Ia lördag, 29 augusti , 2009 den 10:47 e m #

    Haha, vilken smart strategi. Men inte visste jag att de hade vänstertrafik i Indien.

Kommentera

