Första skoldagen

20 Aug

Vid femtiden i morse väcktes vi av ett hejdundrade åskväder, måste ha varit ett blixtnedslag väldigt nära, för vi hoppade högt i våra sängar! Nåväl, så kom det ett rejält regnväder också, och det är ju bra för grödan och vattenreserverna.

Två timmar senare, lite drygt, stod dottern och jag nere vid porten till vårt hus och väntade på skolbussen. Idag är det ju äntligen den första riktiga (och försenade) skoldagen. Vi lämnade in en intresseanmälan om skolbusstransportg i förra veckan, och igår ringde de och sa att det gick bra, och att dottern kunde bli upphämtad vid porten till vårt hem. Inte illa! Tja, vi hade inte hunnit vänta mer än en minut, så anlände det en minibus, och ur den klev en uniformsprydd herre som noggrant prickade av dottern på en lista. Jag undrade lite försynt när hon kunde tänkas anlända hem igen efter skolan, och fick svaret att det kan man aldrig så noga veta, det beror på trafiken, och den är som den är på eftermiddagarna, men de ringer några minuter innan bussen anländer.

När jag vinkade av dottern sa hon ”du mamma, i morgon behöver du väl inte gå ända fram till bussen – tänk om det är någon i min klass där, det ser liksom lite…fånigt ut då, om du ska vara precis bredvid mig hela tiden, jag vill att det ska synas att jag fixar det själv”. Milde tid, har hon blivit tonåring vid 10 års ålder?!?

Det kändes allt lite märkligt att ta hissen upp till lägenheten ensam sedan. Åkte till klubben för att träna lite, tänkte att det kunde skingra tankarna. Kanske var jag nervösare än hon i morse? Hoppas i alla fall att det blir en bra första skoldag.

13 svar to “Första skoldagen”

  1. Cicci torsdag, 20 augusti , 2009 den 7:12 f m #

    Huset är tyst nu när barnen gått till skolan och för första gången kunde vi gå/cykla till skolan då båda efter två år på skilda platser äntligen ska gå i samma byggnad igen.

    När jag lämnade sonen i F-klassen med helt nya kompisar, stod alla de andra barnens föräldrar fint uppklädda och ville vara med på första ”skoldagen”. Min son sa resolut ”Gå, Mamma, hämta mig halv 2”, varpå jag gick.

  2. Monica torsdag, 20 augusti , 2009 den 8:38 f m #

    Haha vilken självständig dotter du har! Sug på karamellen! Fast… du kanskse hade velat känna dig lite behövd någon liten tid till??? ;)Klard du är lite orolig för henne!
    Skingrades tankarna av träningen?

  3. Brysselkakan torsdag, 20 augusti , 2009 den 8:45 f m #

    Jo, de fixar mer än vad man tror och blir mer ”vuxna” innan man själv riktigt vill att de ska bli det! I morgon ska jag köra min son till skolan och sedan ska han ta sig hem själv via Tram och buss… vi provåkte igår men jag vet inte om min 16-årige son var helt uppmärksam hela vägen… ja, ja han löser nog det för jag är på utflykt med vänninan och inte ens i Bryssel!

  4. Lena torsdag, 20 augusti , 2009 den 9:33 f m #

    Jaaa… Min lilla har ju börjat 4:an nu. Ibland måste man försöka erinra sig hur det var när man själv var 9-10…. Visst var man STOR när man började mellanstadiet? 🙂

    • Monica torsdag, 20 augusti , 2009 den 10:21 f m #

      Oh yes! När allt kom omkring började man ju MELLANSTADIET!!! 🙂

      • annieverse söndag, 23 augusti , 2009 den 10:33 f m #

        Lena och Monica: visst var vi i princip vuxna då?!?

  5. Tanten torsdag, 20 augusti , 2009 den 12:30 e m #

    Ja, du det går fort för dem att växa upp, hiskeligt fort.

  6. Ingrid torsdag, 20 augusti , 2009 den 2:46 e m #

    Härligt! Det betyder att du har en trygg lite tjej som fixar det mesta! Och vilken service med hämtning och lämning direkt vid dörren!

  7. Tanten söndag, 23 augusti , 2009 den 6:39 f m #

    Jag har en utmaning till dig på min blogg. Kanske när statusen ändrats från Immodium Plus till lite mindre upptagen.

  8. TT söndag, 23 augusti , 2009 den 9:17 f m #

    Oh, ja jag minns när ena dottern bytte skola till fyran. Den låg nere i centrum och hon skulle minsann åka buss själv, jag fick INTE följa med utan vandra hemma som en äggsjuk höna! :o)
    Tjejer är framåt.

  9. annieverse söndag, 23 augusti , 2009 den 10:30 f m #

    Cicci: hoppas att det har gått riktigt bra med skolstarten!

    Monica: ja, tankarna skingrades för några timmar åtminstone…

    Tanten: huuuu ja vad får det går! Jag ska ta mig an utmaningen snart 😉

    Ingrid: ja, det är verkligen bra service med skolbussarna!!

    TT: haha, äggsjuk höna, jag känner verkligen igen det 😉
    Jodå, småbrudar kan vara väldigt morska av sig!

    • Cicci söndag, 23 augusti , 2009 den 6:28 e m #

      Jodå, sonen trivdes som fisken i vattnet – han hade ju fördelen mot flera andra i klassen att han kände lärarna. Nu har blivit så modig att han cyklar iväg och raggar killkompisar (går ej i hans klass då det bara är tjejklassisar som bor i närheten) på parallellgatorna. Detta efter bara 2 dagar i skolan.

  10. annieverse söndag, 23 augusti , 2009 den 10:34 f m #

    Brysselkakan: hoppas du fick en fin dag i Bryssel och att det gick bra för sonen!

Kommentera

