Fynd i mataffären

19 Aug

green_juice

Indian_bregott

Det här är två av mina fynd från Hypercity: indiskt smör som smakar som Bregott Extrasaltat fast godare, samt en illgrön frukt- grönsaksjuice som bl.a. innehåller spenat, gurka, apelsin, mango och äpple. Sistnämnda kräver viss tillvänjning, smaken är liiiiite udda, men i stort sett ganska lik de multivitaminjuicer man kan köpa i Sverige. Och så känner jag mig larvigt hälsosamt när jag dricker något som är så här grönt!

Smöret passar perfekt till det tyska flerkornsbröd jag svängde ihop i helgen, medelst min trogna gamla hushållsassistent och ett av de MÅNGA brödmixer som jag köpte i Tyskland inför flytten. Förvisso är det traditionella indiska brödet jättegott, men när indier ska försöka sig på att baka västerländskt bröd blir det bara grejer som påminner om långfranska – ganska smaklöst och inte särskilt näringsrikt, med andra ord är det läge att baka själv. Jag upptäckte förresten också en del spännande mjölsorter på Hypercity, så när de tyska brödmixerna är slut kan jag nog experimentera mig fram till andra varianter.

13 svar to “Fynd i mataffären”

  1. Monica onsdag, 19 augusti , 2009 den 7:12 f m #

    Josen är onekligen en smula grön… En smula VÄLDIGT grön… Men men den kan vara god för det. Gott smör på gott bröd = dromgott!
    Vem vet du kanske blir bagare i Indien 🙂
    Kramis

  2. Tanten onsdag, 19 augusti , 2009 den 7:13 f m #

    Den juicen såg närmast giftig ut.

  3. zada onsdag, 19 augusti , 2009 den 10:06 f m #

    Det låter bra och jag beundrar din vilja att baka själv. Så gjorde jag första åren i Sverige. Vi hade svårt att äta söckrat bröd.

  4. SweFlo onsdag, 19 augusti , 2009 den 12:03 e m #

    Vad spännande det måste vara att flytta runt till så olika kulturer och uppleva vad de har att erbjuda!

  5. allatalarsvenska onsdag, 19 augusti , 2009 den 12:52 e m #

    Uuuh, den juicen skulle jag inte dricka. 🙂

    Står det på engelska på alla matvaror så man vet vad det är man köper?

  6. Elisabeth onsdag, 19 augusti , 2009 den 4:55 e m #

    Huuh, vilken grön juice. Å andra sidan har jag svårt för att dricka ”färgade” drycker i allmänhet (inklusive mjölk – det är odrickbart), så det förklarar väl saken.

    Tyska brödmixer är super!

  7. anne onsdag, 19 augusti , 2009 den 6:26 e m #

    Jag är inte helt övertygad om att jag skulle ge mig på det gröna drickat, oavsett hur nyttigt det än kan tänkas vara.

  8. Brysselkakan onsdag, 19 augusti , 2009 den 8:24 e m #

    Smör som smakar Bregott!! Lyllos dig… här har jag inte lyckats hitta något än som är gott att ha på mackan men svärmor tipsade om att man kan ta smör och mixa med rapsolja (det är vad bregott är gjort av tydligen). Men som tur är har vi kvar ännu av vårt nedfrusna Bregott som vi hade med från Sverige i kylväskan ihop med laktosfria produkter till J.

  9. annieverse torsdag, 20 augusti , 2009 den 7:00 f m #

    Monica: nog är den GRÖN alltid 😉

    Tanten: lite åt det hållet ja. Men smaken är faktiskt helt OK.

    Zada: jag kan tänka mig att det var svårt med det svenska sötade brödet!! Jag gillar det fortfarande inte…

    SweFlo: ja, det blir inte långtråkigt i alla fall 😉

    allatalarsvenska: till skillnad från Korea står nästan allt på engelska här 🙂

    Elisabeth: ja, verkligen suubi 😉

    anne: ibland får man ta ett djupt andetag och vara lite wild and crazy 😉

    Brysselkakan: vill minnas att det var en del svenskar i Korea som ”tillverkade” sitt Bregott på samma sätt, det stämmer att Bregott är gjort av smör och rapsolja!

  10. Herta onsdag, 4 november , 2009 den 12:25 e m #

    Du bor alltså i Indien…jag har läst vidare. Spännande, vad gör Du där?

  11. annieverse onsdag, 4 november , 2009 den 12:30 e m #

    Herta: jag är här pga att min man blivit utlandsstationerad här. Jag jobbade tidigare som frilansöversättare, men nu har jag tagit ”time out” på obestämd tid. När jag nu har möjlighet att ”bara vara” en tid och lulla runt i denna märkliga stad vore det dumt att låta bli 😉

  12. Herta onsdag, 4 november , 2009 den 1:59 e m #

    Vad spännande det låter. Befinner DU Dej i Indien nu. Det är ett land som jag har hört talas mycket om. MIna föräldrar hade en stående inbjduan att åka dit, vilket de aldrig nappade på, min moster och morbror arbetade där i många år. Jag har hört så mycketom Indien under min uppväxt.

  13. annieverse onsdag, 4 november , 2009 den 2:06 e m #

    Herta: jodå, jag är på plats i Indien precis nu 😉
    Synd att dina föräldrar aldrig nappade på den stående inbjudan!! Jag har inte hunnit se något av Indien utanför Mumbai än, men jag har förstått att det finns hur mycket som helst att upptäcka. T.ex. är Mumbai och Delhi två helt olika städer på många sätt. Och utanför storstadskaoset finns det magnifikt vacker natur…

Kommentera

