Skolan stängde innan den hann öppna på riktigt

12 Aug

Då kör vi en uppdatering från Mumbai då….ja milde tid, var ska jag BÖRJA?!?!?

Hmmm, vi tar flyttningen då. Vid det här laget har alla pinaler anlänt till vår lägenhet,  allt är uppackat, flyttgubbarna har tackat för sig.  Alla möbler står på rätt plats, men en himla massa pryttlar och böcker och kläder och annat befinner sig på platser där de definitivt inte ska vara, så det blir en hel del som jag måste bära än hit, än dit. Det tar nog en vecka innan lägenheten inte längre ser ut som en övergiven knarkarkvart, typ.

I tisdags lyckade dottern och jag bli registrerade vid Mumbai Foreign Registration Office. DET var en pärs. Indian bureaucracy at its finest!! Vi kom dit vid tiotiden och var inte klara förrän två. Tillbringade fyra timmar i ett knökfullt väntrum dör temperaturen låg på 30 grader plus, fyllt av frustrerade utlänningar och ännu mer frustrerade indiska tjänstemän. Vi hade med oss en gentleman från vårt relocation-företag som skulle hjälpa oss genom alla turer, stämplar, blanketter och könummer. På grund av H1N1-viruset, som har försatt stora delar av Mumbai i panik, kunde jag inte ta mig igenom alla procedurer själv, de släppte inte in utlänningar i själva registreringslokalerna, så relocation-grabben fick springa ut och in och hit och dit och mellanlanda hos mig emellanåt för att klargöra diverse grejer. Det var i och för sig skönt att slippa göra allt själv, men å andra sidan har jag på känn att det försenade proceduren med säkert två timmar. Nåväl. Till slut fick vi våra blåa registreringsböcker med fina stämplar på alla de rätta ställena…

I förmiddags var det dotterns första skoldag, en introduktionsdag för nya elever och deras föräldrar. Hon fick träffa sin nya fröken och andra nya klasskompisar medan vi (hennes föräldrar) fick en del inledande information, varpå vi fick fylla i otaliga formulär – allt från hälsodeklaration till intresseanmälan för skolbusstransport. När vi återförenades med dottern efter några timmar var hon riktigt entusiastisk. Nya fröken var jättesnäll och de andra nya eleverna i årskursen verkade trevliga. Hon såg faktiskt fram emot skolstarten, sa hon. Jätteskönt att höra, med tanke för att hon har gruvat sig för den väldeliga från och till under sommaren. Själv fick jag definitivt positiva vibbar av skolan. All personal jag träffat verkar väldigt rar och poängterar att de gör sitt bästa för att alla nya ungar ska finna sig tillrätta och trivas. Alla hejar på en när man irrar runt i korridorerna och undrar om de kan hjälpa en med något. Det kan nog bli bra det här.

När vi blev utsläppta åkte vi till klubben vi har gått med i. Med tanke på att möjligheterna till frisksportande utomhusaktiviteter och grönska är YTTERST begränsade i den här staden är de flesta som har råd med det (indier och utlänningar tillika) medlemmar i någon ”sports club” eller ”country club”. Vi har valt en som i och för sig är en av de dyrare, men som ligger närmast vår bostad. Med tanke på att trafiken här är som den är anser vi att det nog är värt att betala lite extra för ”lyxen” att faktiskt mäkta med att ta sig dit då och då utan att det tar halva dagen. Nåväl. Det är ett otroligt fint ställe med café, restaurang, bibliotek, alla möjliga sportfaciliteter, spa och en härlig stor pool. Med mera. Dottern och jag åt lunch där och badade oss sedan igenom större delen av eftermiddagen.

Sen de dåliga nyheterna då. När vi satt i bilen på väg hem från klubben ringde min make från jobbet och sa att skolan precis skickat ut ett e-postmeddelande om att den är tvungen att stänga i minst 7 dagar framöver. De lokala myndigheterna stängde alla statliga skolor för några dagar sedan, på grund av H1N1-viruset, och nu måste även de privata skolorna stänga. Dottern blev riktigt besviken. Nu, när hon äntligen fått lite hopp om att det nog kan bli bra på den nya skola,n och till och med är lite peppad – så får hon inte gå dit!

Så de närmaste dagarna får väl hon och jag väl fortsätta att röja i lägenheten, varvat med dopp i poolen på klubben. Jaja, det går ingen större nöd på oss.

10 svar to “Skolan stängde innan den hann öppna på riktigt”

  1. Elisabeth onsdag, 12 augusti , 2009 den 2:19 e m #

    Puh. Jag blev trött bara av att läsa om alla turerna. 😉 Trist med stängd skola! Hade det varit jag hade jag garanterat också blivit besviken, PLUS att jag garanterat lyckats börja gruva mig för skolstarten igen, trots att det verkat bra.

  2. Monica onsdag, 12 augusti , 2009 den 2:24 e m #

    Ujuj vilken start.Du lär inte vara sysslolös!
    Så slitsamt med det därade viruset. Det verkar vara rena paniken. Är det så svårt eller är det försiktighetsåtgärder?
    Men så trevligt med ”klubben”. Låter som ett bra ställe. Och så skoj att både Fanny och du fått så positiva vibbar på skolan!

  3. eastcoastmom onsdag, 12 augusti , 2009 den 3:56 e m #

    Låter lite som Sao Paulo, Brasilien, där är många med i olika sportklubbar. Vi var med i en golfklubb med bra pool, som iofs låg lite utanför stan, men med mindre luftföroreningar och på vår sida stan, så det var inte så långt att åka.

    Likaså att man har hjälp av någon för att klara sig genom all byråkrati.

    Hälsningar från Connecticut,

    eastcoastmom

  4. anne onsdag, 12 augusti , 2009 den 6:31 e m #

    Ja, byråkratin var väl knappast någon överraskning för dig, eller? Synd för dottern med skolan, men å andra sidan är ju alla ”utestängda” från skolan, så de andra nya lär nog inte para ihop sig i kompiskonstellationer utan henne.

    Härligt med klubben, klart ni ska välja den som fungerar bäst för er.

    Kommer du att laga mat i fortsättningen eller har ni någon som ”förestår” ert kök? Jag menar, det verkar bli så för en del, vare sig de vill det eller inte.

  5. Haydee onsdag, 12 augusti , 2009 den 6:51 e m #

    Ni är redan där!! Då räknas det ju inte som I-landsproblem, eller?? 😉

    Nej men skönt att läsa att en del av de första svårigheterna i det nya landet är över (okej, då ska jag nog inte längre klaga på hur jobbigt det är att anmäla sig i Tyskland..), men synd att skolan blev stängt! Hoppas att de öppnar snart!

    Lycka till med allt!! 🙂

  6. Gunilla onsdag, 12 augusti , 2009 den 8:37 e m #

    Rörigt! Men kanske ett gudasänt tillfälle att ”vänta på era själar” som hänger nånstans i luften mellan Sverige, Tyskland och Indien?
    Dessutom hinner ni få ordning hemma och strosa runt lite i området.
    Jag tror det blir en kanonvecka för dig och dottern!

  7. Cicci torsdag, 13 augusti , 2009 den 6:37 f m #

    Struligt. Jag hoppas att dottern och du får en fin vecka att acklimatisera er på och att skolan verkligen öppnar om en vecka som det var sagt. Jag håller tummarna!

  8. allatalarsvenska torsdag, 13 augusti , 2009 den 2:58 e m #

    Jag såg framför mig hur du satt i skuggan utanför klubben och smuttade Gin & Tonic, iförd vita, luftiga kläder och en piffig solhatt. Men ska dottern med får du kanske nöja dig med lemonad. 😀

  9. Cicci torsdag, 13 augusti , 2009 den 3:44 e m #

    Är det inte GIMLET man ska smutta på under den enorma solhatten och så står den någon bakom som viftar med en jättesolfjäder (jfr ”Juvelen i Kronan”)?

  10. annieverse torsdag, 13 augusti , 2009 den 5:26 e m #

    Elisabeth: ja, det var ingen höjdare. Får väl försöka uthärda…

    Monica: tror det är åtgärder för att sakta ner smittspridningen.

    eastcoastmom: trevligt att se dig här igen 🙂 Finns nog en del likheter mellan Mumbai och Sao Paolo…

    anne: nä, jag kan inte säga att jag blev överraskad…vilket inte gjorde hela grejen roligare, dock!
    Vår maid kommer nog att få laga en del mat åt oss. Vi har ”testat” henne några gånger och det blev alldeles utmärkta rätter 🙂

    Haydee: hahaha, nä du har rätt, inte är det några i-landsproblem 😉

    Gunilla: det var mycket vist skrivet 🙂

    Cicci: på ett sätt är det faktiskt skönt att ta det lite lugnt så här i början. Fast det är mer jag än dottern som tycker det 😉

    allatalarsvenska: hahaha! Nästan rätt! Jag hade luftiga vita shorts på mig idag samt vit t-shirt när jag satt vid poolen, dock konsumerade jag inget starkare än minderalvatten 😉

    Cicci: nej, nu måste jag nog gå till klubbledningen och klaga….VAR håller folket med solfjädrarna hus?!?!

Kommentera

