Vi får väl se vad det blir av mig

24 Jul

Om två veckor går flyget till Mumbai, och nu sitter jag och arbetar på vad som kommer att bli mitt sista jobbuppdrag innan vi far iväg.

Nu är det som så att jag under sommaren funderat lite över vad jag ska pyssla med framöver. Och kommit fram till att jag ska ta ledigt från jobbet en tid. En månad, eller flera. Eller kanske ett år. Eller flera. Och göra något annat. Jag har en del idéer, men har inte bestämt något än. Det finns mycket jag skulle kunna tänka mig, och jag tror att jag kommer att upptäcka ännu mer möjliga projekt när vi är på plats i Indien.

När jag yppat mina funderingar för diverse vänner och bekanta får jag två vitt skilda reaktioner. Den ena är ”men vad härligt, det gör du rätt i, ta chansen!”. Den andra är ”Sluta jobba? Jaha, ska du bli hemmafru då? Men vad ska du GÖRA hela dagarna?!?”

Jag kan inte låta bli att tycka synd om de som kommer med uttalanden av den sistnämnda kategorin. Som tycker att om man inte har ett avlönat arbete så har man inget liv. Enligt mig tyder det på en sorgesam brist på fantasi och visioner.

Jaja, det kan ju hända att jag blir jättesugen på att återuppta mitt jobb om några månader. Kanske. Eller kanske inte. Men det vet jag inte om jag inte tar mig tid att testa något annat. När jag har chansen. Och alla möjliga, och omöjliga möjligheter.

11 svar to “Vi får väl se vad det blir av mig”

  1. Elisabeth fredag, 24 juli , 2009 den 11:37 f m #

    Klart att du ska ta chansen att göra något annat när du VILL göra så och har chansen! Dessutom har du ju ett jobb att återuppta om/när du känner att du vill det, så det är knappast så att du sitter i sjön om/när du tröttnar på att göra något annat.

  2. Monica fredag, 24 juli , 2009 den 12:10 e m #

    Som sagt ta chansen – men döda inte bolaget, just in case… Själv väntar jag fortfarande på boken om den där gamla pillimariska tanten…🙂

  3. carina fredag, 24 juli , 2009 den 2:49 e m #

    Att ha en möjlighet att bestämma över sitt liv måste vara en fantastisk förmån som du bara måste ta.
    Att vara ett med flödet, och bara se vad framtiden hittar på för oss är något som många skulle behöva ta till sig.
    Lycka till det ska bli fantastiskt att få följa dig vid sidan av.

  4. anne fredag, 24 juli , 2009 den 4:09 e m #

    Synd om dem, det är vad det är! Tänk vilka möjligheter, hela oceaner av dem som öppnar sig när man kan ta sig tid att fundera över saker och ting. Eller bara låta det komma till en, det som vill komma. Jag avundas dig!

    Sv. Catweasel var, vad jag minns, en stenåldersgubbe som på något konstigt vis förflyttades till modern (nåja, 70-talet) tid. Han var både kul och läskig!

  5. kusin Annika fredag, 24 juli , 2009 den 8:00 e m #

    Klart du ska ta chansen! Ska bli jättespännade att höra vad du hittar på!

  6. Cicci fredag, 24 juli , 2009 den 8:46 e m #

    Bry dig inte om tråkmånsarna som egentligen bara är avundsjuka och gör bara vad DU KÄNNER för (låt firman ta en välbehövlig semester den också)!

    Ibland är det viktigt att rå om sig själv och bara ta en dag i sänder och sen har du ju massor av nya fantastiska upptäckter som du kan (eller måste) göra i ditt nya hemland – när du känner för det.

  7. Haydee lördag, 25 juli , 2009 den 7:59 f m #

    Åh vad spännande! Nu blev jag jättenyfiken på dina projektidéer! Men som du skrev så kommer du antagligen att få flera till när du väl är framme i Indien.

    Och oj vad jag ser fram emot att få se bilder därifrån!!

  8. annieverse lördag, 25 juli , 2009 den 10:23 f m #

    Elisabeth: precis, jag kan alltid börja igen om jag vill. Kanske jag får jaga nya kunder då, men den dagen den sorgen.

    Monica: tanten is alive and kicking, med två nya kapitel😉

    carina: precis så tänker jag! Tack för det🙂

    anne: ja just det, det finns ju oceaner av möjligheter!!
    Ah, just det, Catweasel var någon slags stenåldersgubbe! Visst var han både kul och läskig!

    kusin Annika: jag lär meddela vad som är i görningen!

    Cicci: kanske vissa är avundsjuka medan andra faktiskt inte KAN föreställa sig något än standardformulär 1A för livet, liksom.

    Haydee: ja, det lär snurra runt i huvudet rejält när jag är på plats, med alla nya intryck och all inspiration!

  9. Brysselkakan söndag, 26 juli , 2009 den 5:13 f m #

    Jo, jag känner igen reaktionerna… har man ingetjobb är man ingen! Men njut av möjligheten att göra det du vill och sedan vet jag av egna erfarenheter att det tar tid att få en familj att fungera oxå och det är underbart att ha den tiden!

  10. Brigitta söndag, 26 juli , 2009 den 10:19 f m #

    Låter jättespännande!
    Jag har själv en fundering på att ta kanske en månad ledigt under hösten fiall det blir så att det är för lite uppdrag. Ägna mig åt akvareller och keramik i så fall….kanske kanske…
    Om jag var du… skulle jag …. skriva !
    Ta upp dina talanger från tiden i Wermland🙂
    Skulle gärna läsa nåt om ett år eller så🙂

  11. allatalarsvenska måndag, 27 juli , 2009 den 3:03 e m #

    Vad spännande det låter!
    Jag skulle mer än gärna vara ledig ett par månader nu. Fixa med huset, läsa böcker och sånt. Däremot höll jag på att bli tokig efter 3 veckor när jag var ”ledig” pga arbetslöshet. Jobbsökning var inget kul projekt, man fick bara dåligt samvete.

Kommentera

