Väldigt vackra Vilnius

12 Jul

Vad ska vi säga om Vilnius då? Jo, att det är ett alldeles för okänt turistmål. Kanske borde stan marknadsföra sig med typ ”Lite som Prag, fast billigare”? Här finns vacker arkitektur – inte minst de otaliga undersköna barockkyrkorna – mysiga caféer, en egen bohemisk konstnärsrepublik med president och stadgar, bra shopping – you name it. Och trevliga människor.. Oj, nu höll jag på att glömma den goda litauiska maten!

Kanske är det fortfarande så att folk drar sig för att turista i Baltikum för att man förknippar det med fattigdom och elände, grå öststatsbetong, maffia, väpnade rån på motorvägarna och annat elände. Synd i så fall. Själv skulle jag kunna tänka mig en tur till Riga nästa sommar. Klaipeda och Kaunas lockar också.

Här följer ett litet bildreportage från Vilnius. Om några dagar blir det ett kollage från den litauiska landsbygden.

[rockyou id=140405581&w=500&h=375]

8 svar to “Väldigt vackra Vilnius”

  1. Tanten söndag, 12 juli , 2009 den 11:44 f m #

    Åh, vad vackert! Riga och Tallin har jag besökt men jag tror det får bli Vilnius nästa Baltiska utflykt.

  2. annieverse söndag, 12 juli , 2009 den 11:58 f m #

    Tanten: kul att någon mer gillar Baltikum! Vad tyckte du om Riga och Tallinn?

  3. Monica söndag, 12 juli , 2009 den 12:44 e m #

    Jo, Vilnius är en jätte vacker stad som inte har det ryckte den förtjänar. Minns också alla vackra kyrkor och byggnader, och den fantastiska maten.

  4. Elisabeth söndag, 12 juli , 2009 den 1:01 e m #

    Svampsoppa i surbröd?! Det var en annorlunda kombination! Vilnius ser vackert ut, påminner lite om Graz i Österrike faktiskt. Baltikum är annars en totalt vit fläck på min karta; inte ens i Tallinn har jag varit.

  5. Wanda söndag, 12 juli , 2009 den 5:39 e m #

    Jättefina kort! 🙂
    ”Som Prag fast billigare” låter som en superbra marknadsföring, tycker jag! 😉

  6. annieverse lördag, 18 juli , 2009 den 9:19 e m #

    Monica: en Vilnius-vän till – trevligt!

    Elisabeth: annorlunda men mycket smakligt! Ja, det finns klara likheter med Graz!

    Wanda: kanske skulle anmäla mig som jobbsökande hos litauiska turistbyrån ;.)

  7. anne söndag, 19 juli , 2009 den 12:37 e m #

    ”Som Prag fast billigare”, kanske skulle man åka vid tillfälle…Har hört om många som åkt till just Riga i år.

    Skojar du om att lägga bud på ett hus?

  8. Brigitta söndag, 26 juli , 2009 den 10:00 f m #

    Hej!
    Mmmm ja, M och jag var ju där för ???? Kanske 10 år sedan och det är verkligen en stad att upleva som turist ! Mycket vackra byggnader och mycket kultur.

Kommentera

