Då kör vi lite gnäll…

27 Jun

Hur trevligt det än är att vanka omkring här hemma i gamla Schweden känner jag att jag måste gnälla lite…annars blir det FÖR idylliskt, och det är i långa loppet nog inte helt hälsosamt….då riskerar jag väl att sluta som ett fånleende litet lallande mähä med lyckorusig blick som ger intrycket av att vara hög på något medikament. Så kan vi inte ha det! Here goes mina dagsaktuella i-landsproblem:

VARFÖR har vi ingen vettig brödkultur i det här landet? Ska det vara så j-a svårt för bagerierna att baka och kränga goda Brötchens fyllda med groddar ochkärnor och sånt, och att få till den där frasiga brödskorpan? Sirapslimpa går bara fetbort för min del. Uschuschusch.

VARFÖR måste mer till åren komna cyklister i Lund till död och pina ta efter alla kamikaze-inspirerade studentcyklister och framhärda i att ALDRIG NÅGONSIN se sig för i korsningar och istället skjuta fram som höghastighetsprojektiler bakom buskage så att man måste panikbromsa – trots att man kanske håller hastighetsbegränsningen på en 30-gata?

VARFÖR är det så förbannat svårt för svenska bilister att använda sina blinkers? De tyska kan det ju. Jag kan bara icke tro att det härvidlag finns några genetiska skillnader mellan tyskar och svenskar.

VARFÖR är det så omöjligt att slänga skräp i papperskorgar? Kom inte och gnäll om att det är kommunens sak att hålla rent i stan. Extra renhållningsinsatser går på din skatt, ditt pucko!

Tja, det var väl det för idag. Men har ni lust får ni gärna läsa Ola Wongs krönika här – betraktelser från Shanghai och Skåne. Måste säga att jag delvis känner igen vissa funderingar jag hade under åren vi bodde i Seoul och var på besök i Sverige.

20 svar to “Då kör vi lite gnäll…”

  1. Monica lördag, 27 juni , 2009 den 11:14 f m #

    Varför???? Elementärt min vän! Då skulle vi behöva ändra på oss! Det är faktiskt jobbigt!Varför förstår inte tyskarna att sirapslimpa faktiskt gynnar tandläkarverksamheten? Vi gynnar varandra, minsann! :o) Och om inte cyklisterna förolyckas och bilarna repas så vad skall sjukvården och försäkringsbolagen göra? Om vi inte slänger skräp så har inte markentreprenad eller vad de heter något att göra. Nej här håller vi varandra sysselsatta, minsann! Tom du fick något att skriva om hihi :o):o)

  2. Monica lördag, 27 juni , 2009 den 11:14 f m #

    Ojoj :o) skall vara 🙂

  3. Elisabeth lördag, 27 juni , 2009 den 11:50 f m #

    1) Avsaknaden av brödkulturen undrar jag fortfarande över! Svenskt bröd är så TRÅKIGT. ALLT smakar likadant, och det så kallade ”grova” brödet verkar någon bara ha färgat med något medel för att det ska SE grovt ut. Trist, trist, trist. Jag har nästan slutat köpa mjukt bröd faktiskt, för det är ändå inte gott. Och jag blir alltid smått förundrad när andra pratar om ”det goda svenska brödet”. Vilket goda svenska bröd då?

    2) Skräpet ja. Du förstår väl att folk i allmänhet inte fått någon information om var skräpet ska slängas?! Jag menar, det är faktiskt INTE lätt att räkna ut att de där föremålen som kallas papperskorgar faktiskt är till för skräp. (Seriöst så hörde jag faktiskt en sådan kommentar en gång; en tjej i 20-årsåldern uttalade sig, och tyckte att informationen borde vara tydligare. Suck! Inte heller i Göteborg kan folk slänga skräp i papperskorgar, speciellt inte när de varit i någon park och grillat. Och vissa i huset jag bor i tycker att det är för jobbigt att slänga soppåsen i soprummet, så istället ställer de den utanför.)

  4. Tanten lördag, 27 juni , 2009 den 8:38 e m #

    Jaa, fast efter Argentina måste jag säga att svenskt bröd definitivt har mer variation och smak. Det hindrar nog inte att det skulle gå att få bättre.

  5. Brysselkakan söndag, 28 juni , 2009 den 11:22 f m #

    Jag kommer dock sakna mitt svenska bröd men då har jag fördelen av att, i alla fall 25 dagar till, bo i Järna och kan köpa bröd från Saltå kvarn på mitt lokala ICA och Coop. Deras Fruktbröd är min klara favorit! Deras bröd är kravmärkt och lite mer av hembakad sort.
    Ang bilkörning och blinkers så så är det helt hopplöst i Södertäljeområdet… på sin höjd blinkar folk till precis när de svänger! Och på E4an gör folk filbyten utan att blinka eller kolla i speglar… livsfarligt!
    Så nu får jag se hur det blir med bröd och bilkörning i Bryssel! Men i ett land där detfram till mitten av 80-talet räckte med att äga en bil för att få köra bådar det inget gott…

  6. Cicci söndag, 28 juni , 2009 den 4:09 e m #

    Jag håller med dig om trafiken – men här i Skåne får man ju räkna med att man tar trafikreglerna på en höft med alla kulturer och körtraditioner som finns här.
    Nu ska jag klaga på hemtjänsten som hävdar att de är utryckningsfordon och alltid blockerar min garageuppfart vid besök hos min vårdtagande granne som har en tom p-plats på sin tomt… och så finns det en gästparkering 50 m bort… Jag försöker ge dem en vink om att göra körkortsteorin igen så de lär sig något.

  7. Carina måndag, 29 juni , 2009 den 5:01 f m #

    varför inte göra av med ”gnäll energin” på att baka själv?
    Men trafiken den är nog svårare att göra något eget åt.
    Klart att sitta inne så man slipper se eller vara i den är ett alternativ.

  8. anne måndag, 29 juni , 2009 den 10:24 f m #

    Kanske en reflektion över den amerikanska sk brödkulturen vore på sin plats? Brödförpackningarna som ser ut att rinna och smälta, när brödet hänger utanför hyllan?

    Visst kan man baka själv, men om man nu skulle välja att betala för sin brödtjänst, så finns det inte så mycket att välja på, det är sant. Här i Nyköping kan vi köpa riktigt bra, stenugnsgräddat bröd från två ställen, men så får man också betala för det. Och det gör vi, tiden räcker inte till för bakning även om jag skulle önska det.

    Gnäll på du bara! Jag tycker du kan ta i litet till, jag tycker det är ganska befriande att ta sig en riktig gnällstund emellanåt. Det gäller bara att det finns någon som lyssnar. 🙂

  9. anonyma a måndag, 29 juni , 2009 den 12:34 e m #

    hehehehe Min Gnäll!!!
    1. Jag har slutat äta de äckliga koreanska bröd. Uschusch. Dessutom är de dyra också!!!!!!!!! Fundera på baka egen limpor och bullar fast bakningen inte tillhör mig.
    2. Den här regereningens LowCarbon GreenGrowth plan inkluderar mera cyckel i Seoul. De vill ha folker mer döda på gatorna. Om man har sett hur bilister beter sig i Seoul måste ni hålla med mig
    3. Som i detta land, ta bort alla papperskorg på gatorna. Så slipper vi undra varför folk kastar skräp på gator…
    4. Läst Ola. Vilken kille!!! HAn verkar snyggt också. hahahahahah

  10. annieverse måndag, 29 juni , 2009 den 12:34 e m #

    Elisabeth: hahaha, självklart måste man INFORMERA om vad papperskorgar är till för…not.

    Tanten: nu när jag tänker efter så är faktiskt det svenska brödet att föredra framför det koreanska. Med hästlängder.

    Cicci: oftast har jag svårast för den ”äktsvenska” körtraditionen som äktsvenska gubbs i Volvobilar omhuldar så mycket. De som har så många fler rättigheter i trafiken än oss andra….typ.

    Brysselkakan: mums för det brödet! Kanske du får börja baka själv i Bryssel?

    Carina: jag ställer mig icke och bakar själv i denna värme, det är mycket trevligare att gnälla 😉

    anne: ja du milde. Wonderbread eller vad det heter. Man kan undra om det ÄR bröd eller vad det egentligen är för något. Stenugnsbakat = mums!
    Det kommer nog mer gnäll vad det lider, hihi…

  11. annieverse måndag, 29 juni , 2009 den 12:50 e m #

    anonyma a: jag bakade också själv i Seoul! Det går faktiskt att få tag på vettiga ingredienser om man letar lite.
    2: innan vi flyttade från stan minns jag att de gjorde cykelväg från vårt hus ner till Hannam-korset. Perfekt för folk som är trötta på livet!!
    3: En lysande lösning!
    4: ja, Ola är jättebra. Och stilig 🙂

  12. Caroline ♥ måndag, 29 juni , 2009 den 1:24 e m #

    Hej! fin blogg!!!
    ska vi följa varandra på bloglovin?

    För ny musik kolla också gärna in: http://coolwhateva.blogg.se/

  13. Wanda måndag, 29 juni , 2009 den 1:37 e m #

    Tycker nog att det finns riktigt gott bröd. I alla fall bland de nybakade – och därmed dyrare. Bland vanligt ”påsbröd” kan varmt rekomendera Kornelle (osötat bröd). 🙂

    Skräpslängningen, galna cyklister och dålig användning av blinkers i trafiken kan jag verkligen hålla med om!
    Ibland beter sig fölk som idioter. Har sett VUXNA människor slänga skräp som att de hade en personlig skräpplockare med sig. De borde skämmas!

    /W

  14. annieverse måndag, 29 juni , 2009 den 2:23 e m #

    Monica: haha, ja allt har ju sin förklaring – tyskarna är naturligtvis grymt mer osolidariska mot varandra!

    Wanda: ah, Kornella ska jag kika efter i affären, tack för tipset!
    Ja milde tid, om vuxet folk slänger skräp hursomhelst, hur ska då kidsen lära sig något vettigt?!?

  15. Lena måndag, 29 juni , 2009 den 10:44 e m #

    Ett tips till vad gäller bröd; gamla Bengtssons ost på Klostergatan har ju blivit stenungsbageri – har du testat det? Jag har ännu inte smakat det själv men det lär vara mycket gott!

  16. annieverse tisdag, 30 juni , 2009 den 8:09 f m #

    Lena: tack för tipset, ska testa Bengtssons!

  17. Ia onsdag, 1 juli , 2009 den 6:16 e m #

    Hahaha:

    –Han gjorde slut på så dåligt sätt. Han hade sex med mig och när vi ligger där nakna säger han det. Jag var helt heart broken jättelång tid, i en vecka!

  18. Brigitta torsdag, 2 juli , 2009 den 12:40 e m #

    Oj så många comments! Men jag ligger lite efter ju eftersom jag varit super upptagen av jobbet och sedan magsjuk!
    Så, ja efter några år i D-land så ser man nog på det så , men du kommer nog i så fall störa dig ännu mera på vissa saker i Indien som t ex bilkörning och trafik…. eller cyklar.. 🙂
    Vem säger att du måste handla bröd på Ica?? Finns flera brödbutiker! F.d. Bengtssons som redan nämnts.
    Nej och engelsmän kör inte på vänster sida pga av att de har andra gener heller ! Det vet du väl ? 🙂

    Ja Ola W är BRA!!
    Nedskräpning, vi har haft det för bra, för länge i Sverige och jag tror det är tyvärr ofta vanlig attityd…finns alltid någon som fixar så det gör inget om jag inte städar upp efter mig. En del människor har inte betalat kommunalskatt tillräckligt länge och fattar därför inte ! Puckon ja! Samma gäller klotter, ockupationer och massa annat!!!

  19. Brigitta torsdag, 2 juli , 2009 den 12:52 e m #

    Och nu måste jag skriva lite till för …

    Det allra värsta är medelålders män i dyrare bilar(silver metallic audi eller passat) som när de stannar vid rött lite nonchalant hissar ned fönstret och kastar iväg en tomburk….. varför ska de leta upp en papperskorg??
    Och så undrar jag verkligen över det där inlägget från Ia, 1 juli ??? hamnade det där av misstag eller (och var är resten av texten????????) 🙂

  20. annieverse torsdag, 2 juli , 2009 den 9:35 e m #

    Ia: en vecka kan vara LÅNG.

    Birgitta: ja, det känns ofta som om det är någon annans ansvar här hemma. Lite oklart dock vem denna någon är…
    Medelålders svenska män bakom ratten…ja hu!!!

Kommentera

