Hetta och åska

25 Maj

Hafen11

Från hamnen i Hamburg

Det är 28 grader här i Düsseldorf, och solen den skiner. Kan inte begripa hur jag kan vara så dum att ge mig till att dammsuga hela huset idag. Jag kunde ju väntat till i morgon då regn och åska aviseras, men neeeeeej då.

Helgen i Hamburg var härlig, visserligen var det rikligt med rejäla åskskurar, men vad gör väl det. Vi hann med Hagenbecks djurpark, båttur i hamnen, äventyrslekplatsen som dottern älskar och en fantastisk konsert med vattenljusorgeln Planten un Blomen. Samt, inte minst, trevlig samvaro med moster och kusin.

I Mumbai hasar maken som vanligt omkring och kollar in lägenheter. Han skickade mig en ny laddning foton igår,  och bland dessa fanns en del som helt klart var intressanta. Får väl se om det kan bli något. I helgen var han förresten på avskedsfest hos ”Mumbais enda svenska barnfamilj”, och där träffade han många andra utstationerade, varav rätt så många hade både ett och annat att förtälja om lägenhetsjakt i denna illustra stad. Hyresvärdar som ändrar sig i sista minuten verkar vara ett vanligt fenomen. Trist, men skönt att veta att det inte bara är vi som råkat ut för strul.

Nu är dotterns och mina biljetter till Mumbai bokade till den 7 augusti. Vi flyger med Turkish Airlines, minsann. Undrar om det är en höjdare eller en väntande mardröm? Jag får väl luska runt lite.

14 svar to “Hetta och åska”

  1. Brysselkakan måndag, 25 maj , 2009 den 3:58 e m #

    Googlar runt lite men ditt Turkish Airlines förkommer inte på några ”bästa-flygbolags-listor”…
    Du kan kolla här: http://www.worldairlineawards.com/
    Hmmm… den här ska du kanske inte läsa: http://www.expressen.se/resor/fragares/1.1139685/flera-olyckor-med-turkish-airlines

    Men de är säkert inte sämre än någon annan!

  2. Brysselkakan måndag, 25 maj , 2009 den 4:49 e m #

    Googlade lite undersökningar ang flygbolag och ditt bolag verkar inte utmärka sig när det gäller positiva saker… http://www.expressen.se/resor/fragares/1.1139685/flera-olyckor-med-turkish-airlines
    Men de är säkert inte sämre än andra!

  3. anne måndag, 25 maj , 2009 den 5:03 e m #

    Så du menar att ni fortfarande inte har klart med lägenhet!!! Vilket skit! När vet man då att man faktiskt har en lägenhet om värdarna kan ändra sig hur länge som helst? Gäller ens skrivna kontrakt?

    Sv. Nog är det säkert den genetiska makeupen som orsakade Paulúns infarkt. Av samma anledning är det en del som lever hur eländigt som helst som klarar sig utan vidare konsekvenser.

  4. annieverse måndag, 25 maj , 2009 den 5:22 e m #

    Anne: äsch, det är ingen brådska med lägenheten egentligen. Vi kommer ju inte dit förrän i augusti. Och i värsta fall får väl företaget sätta oss på hotell första tiden…dessutom har ju alla de med ”lägenhetshistorierna” (som min man träffade på partyt) trots allt fått bostad till slut, så det ska väl vi med! Och skrivna kontrakt verkar faktiskt gälla😉

  5. annieverse måndag, 25 maj , 2009 den 5:26 e m #

    Brysselkakan: men de är högt rankade på service, entertainment och mat! Så om vi inte störtar (ta i trä) blir det nog en najs flajt..

    • Brysselkakan måndag, 25 maj , 2009 den 5:32 e m #

      Låter ju toppen och precis som du säger: bara ni är kvar i luften blir det ju toppen! Klart de är bra, men namnet har nog lite dålig klang och ännu mer här där jag bor…

      • annieverse måndag, 25 maj , 2009 den 8:06 e m #

        Mhmmm…jag kan tänka mig att det ryktet florerar just där du bor😉

  6. brownie måndag, 25 maj , 2009 den 5:59 e m #

    Jag flög med Turkish till Istanbul, helt ok. Min väska var lite lätt blöt när vi anlände till Istanbul men jag fick rätt så bra ersättning när jag kom hem typ runt 2000:-

    Ja just det, vi kände en lite lätt röklukt under färden, min kompis och jag misstänkte att flygvärdinnorna tog sig ett litet snabbbloss bakom garinderna (ej bekräftat).

  7. Monica måndag, 25 maj , 2009 den 8:00 e m #

    Vem vet du blir kanske ”bonusflygare” och får en massa flashiga gratisbilgetter till udda platser!
    De är säkert lika bra som andra bolag. Tror inte att det världsomspännande luftfartsverket hade tillåtit att det flaxade ikring en massa trasiga konservburkar i luftrummet🙂

  8. annieverse måndag, 25 maj , 2009 den 8:08 e m #

    brownie: jaaa du, inte ens flygvärdinnor är ju mer än människor ibland, hrmmm…
    En positiv sak med det bolaget är att man får ta med sig hela 30 kg i ekonomiklass, de flesta andra bolag har ju en gräns på 20 kg.

  9. annieverse måndag, 25 maj , 2009 den 8:10 e m #

    Monica: Jag har läst mig till att TA har en fräsch och modern flygplansflotta (vilket man inte till 100 % kan säga om t.ex. SAS – jisses vilka gistna skorvar jag flugit med där…). Dock har en av de nya flygplanstyperna ett specifikt fel som orsakade senaste kraschen, men det är ju inte huvudsakligen flygbolagets fel. Tillverkaren har sedermera gått ut och påpekat felrisken, och bett bolagen vara observanta.

  10. allatalarsvenska tisdag, 26 maj , 2009 den 2:57 e m #

    På bilsemestrarna med mina föräldrar var Tyskland landet man stressande igenom på väg någon annan stans. Möjligen stannade man och kissade på en toalett helt inklädd i rostfritt. Det är först på senare år jag insett att man faktiskt kan turista _i_ Tyskland, men än har det inte blivit av.

  11. Cicci onsdag, 27 maj , 2009 den 5:42 f m #

    I sommar ska vi göra Moseldalen och göra avstickare till Belgien, Luxemburg (ett av få europeiska länder jag ej besökt) och Holland. Vi får ha minimal packning för 10 dgr för att få plats med alla klirrande intryck vi hittar! Barnen tycker det ska bli spännande med en bilsemester på ”nära” håll.

  12. annieverse torsdag, 4 juni , 2009 den 8:50 e m #

    allatalarsvenska: jodå, Tyskland har ju rykte om sig som ”genomreseland”. Lite synd tycker jag som upplevt diverse delar av detta land – det finns mycket spännande, kul och fint att se här.

    Cicci: Moseldalen är ljuuuuuvlig. Och Luxemburg är såååå charmig!

Kommentera

