Flyttförberedelser

19 Maj

Känner mig ganska nöjd med att jag kommit igång med lite flyttförberedelser, äntligen. Har sorterat ut kläder och skor som har gått till bättre behövande. Har rensat i diverse köksskåp och slängt diverse grejer med ålderstiget utgångsdatum. Har sorterat ut en del grejer som nog kan lämpas av på återvinningsstationen. Har gett bort pocketböcker jag inte längre vill ha till kompisar. Och har varit och köpt diverse mjöler och gryner och brödmixer och torrjäst som ska gå i containern till Indien. Jag tvivlar inte alls på att jag kommer att tugga indisk mat med största förtjusning, men deras version av västerländskt bröd är inte någon direkt hit. Och eftersom jag plus familjen gillar grovt bröd får vi nog baka själva.

Idag på Ring P1 diskuterades bland annat att synskadade med ledarhundar ibland inte släpps in på restauranger eftersom restaurangägaren hellre värnar om de gäster som ev. är allergiska mot hundar. Kan inte låta bli att tänka på hur det är här i Tyskland, där hundar släpps in precis överallt, inte minst på restauranger (där kommer förresten personalen ofta med en skål vatten till vovven). Jag säger inte att det ena eller andra är rätt eller fel, jag bara reflekterar över hur olika det kan vara.

Eftersom jag inte känt mig sådär sprudlande glad den senaste tiden har jag tillgripit min universal-uppiggare, nämligen det häringa förtjusande halsbandet med den pigga lilla mangagubben. Man kan inte annat än att bli på lite gladare humör när man bär det.

Mangahalsband

23 svar to “Flyttförberedelser”

  1. Brysselkakan tisdag, 19 maj , 2009 den 12:25 e m #

    Du packar! Är det klart med nya bostaden då? Själva så lever vi oxå i denna rensa, sortera och fixa värld. När går ert flyttlass? Ska visa min Manga-tokiga son ditt halsband. Han jobbar extra åt Mangamedia och sätter texter i just Mangaböcker så du kan tänka dig hur många hyllmeter böcker som han ska ha med till Bryssel!!!

  2. annieverse tisdag, 19 maj , 2009 den 12:33 e m #

    Brysselkakan: nej, packar gör jag inte, det får flyttfirman göra! De kommer 15 juni. Sen tar det ju ett tag innan bohaget tagit sig till Indien och dessutom kommit igenom tullen…någon bostad har vi inte, nej, i värsta fall får vi väl bo på hotell första tiden. Det löser sig. F och jag ska ju inte dit förrän början av augusti.

    Haha, fråga gärna sonen om han känner igen figuren på halsbandet!

    • Brysselkakan tisdag, 19 maj , 2009 den 2:03 e m #

      J säger att den liknar Keroro men har fel färg (han är grön) men kanske ur den serien!

      • annieverse tisdag, 19 maj , 2009 den 2:18 e m #

        Jamen J har ju verkligen koll! Jag har faktiskt ett armband med Keroro =) Förmodligen är detta som han säger ur samma serie…

  3. Elisabeth tisdag, 19 maj , 2009 den 12:34 e m #

    Det där med Sverige och hundar irriterar mig alltid lika mycket! 😮 Visst, jag VET att det finns människor som är allergiska, jag VET att det finns de som är super-duper-jätte-allergiska (hade en klasskompis som var just så allergisk, fast i hennes fall var nog pollen värst), men samtidigt är inte direkt hundar/pälsdjur den enda allergin här i världen… Vad blir nästa steg liksom, att personer med mycket parfym inte släpps in på restauranger, eftersom ägarna hellre värnar om dem som inte tål parfymer? Slutsats: jag föredrar helt klart den tyska synen på det där med hundar på restaurang/i affärer.

    Mangagubben var verkligen söt!

  4. annieverse tisdag, 19 maj , 2009 den 12:44 e m #

    Elisabeth: den synskadade tjejen som ringde in till programmet sa att de allra flesta hundallergiker som är så känsliga att de skulle påverkas av en hunds närvaro på samma restaurang allra oftast är sådana som redan medicinerar mot allergin. Och att det finns typ 260 ledarhundar i Sverige – man ska ha otur om man som hundallergiker stöter på en av dem på restaurang.

    Fast ibland undrar jag om hundallergiker här i Tyskland någonsin går på restaurang…

  5. Cicci tisdag, 19 maj , 2009 den 2:20 e m #

    Man måste väl visa hänsyn till icke-allergiker oxå?!?

    I åk 2 på dotterns skola finns en allergiker som har sina kläder etc i ett skåp och kapprummet ska tömmas på skor och kläder varje fredag för att det ska saneras. Det finns ockå regler att hundägande elever inte får ha kläder på sig som varit två meter från hunden när de går till skolan. På Malmö högskola råder jordnötsförbud då en student är så känsligt mot jordnötsdoften att det råder fara för hennes liv. De två caféerna i just de lokalerna säljer fortfarande ”Snickers” och jordnötscookies. Jag har funderat på att skaffa ett läkarintyg som säger att jag måste ha 50g jordnötter om dagen för att min ämnesomsättning ska fungera…

  6. annieverse tisdag, 19 maj , 2009 den 2:31 e m #

    Cicci: om man ska vara konsekvent – och det kanske man ska, vad vet jag – så borde man förbjuda allt som folk kan vara allergiska mot i ”offentliga” inomhuslokaler. Parfym, som Elisabeth nämner, hårspray, pälsdjur, växter, listan kan göras lång. Väldigt lång.

  7. Monica tisdag, 19 maj , 2009 den 2:52 e m #

    Precis som i Belgien. Vovvar mm välkomna – fast jag har aldrig sett en boaorm!? Diskriminering? Vill jag sitta berdvid ”omar orm”? Tja om det är till priset av att alla andra husdjur har tillträde så ja!
    Hur skulle det gå om vi skulle ta hänsyn till allas allergier? Allas sjukdomar? Det är jättesvårt! Hur man än gör kommer någon i kläm. Det r som i stan. Blinda behöver trottoarkanter, rullstolsburna vill inte ha dem – svårforcerade. Vem har mest rätt till stan?

    Lycka till med bunkringen inför flytten!

  8. Wanda tisdag, 19 maj , 2009 den 2:56 e m #

    Håller med. Vi bannlyser all allergi! 😀

  9. annieverse tisdag, 19 maj , 2009 den 3:14 e m #

    Monica: exakt, alltid är det någon som kommer i kläm. Och vad kan man göra åt det? Inte mycket. För gör man något är det rätt så säkert att någon annan kommer i kläm…

    Wanda: Lyyyyyysande! Vi förbjuder helt enkelt alla allergier, sen är det problemet löst, jajamänsan 😉

  10. Tanten tisdag, 19 maj , 2009 den 3:50 e m #

    Jag är också mer för hundar än allergier. Även om jag trots min stora entusiasm för djuren i fråga inte kan bli helt överens med tanken på att ha dem på restauranger. Men jösses vad jag skulle vilja ha en gosig en under skrivbordet på jobbet.

  11. Haydee tisdag, 19 maj , 2009 den 4:14 e m #

    Senast idag tänkte jag på det där med hundar här i Tyskland. För de finns som sagt överallt. På T-banan finns det minst en hund varje gång jag åker, på alla skolorna jag varit på finns det en hund och som sagt, restauranger, mataffärer, kontorerer, överallt tar ägarna sina hundar med. Vad jag funderat på är om det inte finns så många allergiska människor här, eller om de bara håller sig borta från ställen med hundar i?

    Lycka till med allt grejande inför flytten!

  12. annieverse tisdag, 19 maj , 2009 den 4:28 e m #

    Tanten: jag har inget emot när svärföräldrarnas vovve ligger och trynar på mina fötter under matbordet, men en främmande vovve…nä, jag vet inte…fast det har aldrig varit någon tysk vovve som trynat på mina fossingar när vi varit på restaurang, de brukar ligga hos husse/matte.

    Haydee: det undrar jag med! Verkligen! Det måste ju finnas hundallergiker här med! Medicinerar de konstant, kanske?

  13. Monica tisdag, 19 maj , 2009 den 5:12 e m #

    Tror bestämt att jag skall köpa en sådandär amerikansk husdjursvagn (vanlig barnvagn där man kan täcka de öppna ytorna med ett textilt nät) och så skall jag köra runt mina två katter i den med en fin filt över vagnen. För ingen restaurang/mataffär kan väl neka mig att ta in en ”vagn”???? Förvisso kan ljudet när vi passerar en fiskdisk vara lite oroväckande…:)
    Fast vad gör ägaren till Bamse, en 90 kilos St Bernard????:)

  14. anne tisdag, 19 maj , 2009 den 6:14 e m #

    Ja, I Zürich hände det att hundar på restaurang norpade en tugga eller två från buffé-bordet, på finare restauranger tom. Ingen höjdare, men rätt kul att iaktta.

    Packa på du. Fast du har väl vana på det som det verkar! 🙂

  15. Ia tisdag, 19 maj , 2009 den 9:16 e m #

    Du är så kreativ! Du får komma ur den här pissiga perioden snart.

  16. annieverse torsdag, 21 maj , 2009 den 7:11 f m #

    anne: men usch! Hundar som norpar från bord, det är inte min grej!
    Ja, jag börjar bli ganska van vid att sortera och ha mig 😉

    Ia: Nu är det inte jag som har gjort just det här fantastiskt piffiga halsbandet, men jag har blivit inspirerad till andra ”storverk” av det 😉

  17. annieverse torsdag, 21 maj , 2009 den 7:15 f m #

    Monica: hahaha!!! Skulle vilja se dig på stan med en sån vagn!!!

  18. Bim HD torsdag, 21 maj , 2009 den 9:32 f m #

    Hm… tror mig känna ett stort behov av just en sådan man…
    Må så grankott…

  19. Brigitta torsdag, 21 maj , 2009 den 9:49 f m #

    Ja fördelen med att flytta sådär ofta är ju att ni måste sortera och slänga……
    Jo det är så klart synd om synskadade som inte får gå på restaurang men som allergiker säger jag också att det är inget nöje att sitta och äta med rinnande röda ögon och nysningar för att det finns pälsdjur i närheten. Djur hör inte hemma vid ett matbord.
    Det borde va ok med ledarhundar på alla ute serveringar i alla fall.
    Att man är mera försiktiga vad gäller barn är väl inte så konstigt – det är de som är i riskzonen att utveckla allergier ju!
    Eller det är bara ett problem så länge ens egna barn inte är drabbade? För då kanske någon ovan skrivit annorlunda…..

  20. Herta söndag, 14 juni , 2009 den 5:19 e m #

    Vet inte hur jag kom in på denna bloggen men roligt att läsa är det. Jag var i Tyskland nyligen och jag såg också dessa vovvar överallt inne i butiker och annat. Inte en vovve satt ensam ute och hade det tråkigt(!).

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vi skall icke längre få röka i våra egna trädgårdar « Kvalitetsbloggen - torsdag, 4 juni , 2009

    […] att ingen katt får gå ut på egen tass. Det har länge diskuterats. Och hundarna! Som i Tyskland medföljer sina lika äckliga ägare överallt, vi måste förbjuda dem att vistas ens i närheten […]

Kommentera

