Back from Berlin

13 Maj

Då var vi tillbaka från Berlin. Kom dit utan problem på måndagskvällen, åt en mycket god middag på hotellet, knoppade in, vaknade och åt en härligt frukostbuffé (jag älskar hotellfrukostar!!) och knatade iväg till ambassaden. Enda problemet var att vi inte hade tänkt på att min man borde ha fyllt i och skickat en bilaga till passansökan för underårig, det är obligatoriskt. Men till slut fick jag beskedet att det går bra att han faxar den, jämte en passkopia, till ambassaden. Pust! Nu är det bara att vänta på de nya passen. Tar cirka två veckor innan jag kan hämta ut dem på honorärkonsulatet här i Düsseldorf.

Resten av dagen tillbringade vi på Berlins zoo, det var jättefint. Tåget hem gick vid fyratiden, vi var framme lagom till Eurovisionsschlager-semifinalen. Jag gillar egentligen inte alls Sveriges bidrag, men jag gillar Malena, hon verkar vara en kul tjej. Och inget annat av bidragen under gårdagen framfördes med en så fantastisk röst. Så jag hejade lite på Sverige i alla fall.

Idag har jag roat mig att läsa lite kommentarer i diverse nättidningar om spektaklet, och det finns en typ som gör mig ganska irriterad över hur många ignoranta svenskar det verkar finnas. Att kritisera de ryska programledarna för att de var allmänt störiga och hysteriska och fjantiga är väl en sak, där kan jag bara hålla med. Men kommentarer av typen ”kan de inte hitta några programledare som kan ordentlig engelska”, det gör mig upprörd. Likaledes när svenska programledare/kommentatorer anmärker på att vissa deltagare sjunger på engelska med stark brytning. Men snälla nån, vad i hela friden är riktig engelska? Är det när man pratar engelska med brittisk, amerikansk eller (helst!!) skandinavisk accent? Nu har jag ju flaxat runt lite i världen och hört en himla massa accenter, brytningar och uttal. En engelsktalande indier har lika svårt att förstå min brytning som jag har att förstå hennes/hans, till exempel. Sen skulle jag också vilja veta hur många svenskar som egenlitgen pratar mer grammatikaliskt korrekt engelska än ryssarna i fråga – eller som har ett större ordförråd.

Nej, nu ska jag överföra lite Berlinbilder till datorn. Köpte en ny kamera innan resan (eftersom den gamla låg i handväskan som blev stulen). Ska bli kul att se hur jag lyckats hantera den.

15 svar to “Back from Berlin”

  1. Bim HD onsdag, 13 maj , 2009 den 9:59 f m #

    Hm, ngn som håller med mig – inte gillar vårt bidrag…😛 Och jag tänker inte kolla på det eländet heller när det är, osv. Ujujuj, vad jag är trist och tråkig😉
    Må så grankott…

  2. Haydee onsdag, 13 maj , 2009 den 10:17 f m #

    Välkommen tillbaka och skönt att det löste sig med allt där!🙂

  3. Elisabeth onsdag, 13 maj , 2009 den 10:32 f m #

    Men du vet väl att svenskar pratar BÄTTRE engelska än alla som har engelska som modersmål till och med? (Observera ironin!)

    Jag tyckte förvisso att det var dåligt av den kvinnliga programledaren att staka sig när hon skulle säga något på franska, men det handlade i mitt tycke inte om språket/uttalet, utan om dåligt inövat manus. Och det tycker jag är dåligt! Visst förstår jag att det är lätt att staka sig, men om man (som programledarna igår) inte är vana vid den situationen och därför inte kan rädda den på samma sätt som mer vana programledare kan är det väl bara att öva och öva och öva tills manuset sitter där. SPECIELLT när det gäller något så grundläggande som röstningsproceduren. Ungefär som att en professor i tyska en gång sa till oss att vi skulle kunna vilka prepositioner som styr ackusativ, dativ och ackusativ/dativ om så någon väckte oss mitt i natten… Fast som sagt, kommentarer om andras dåliga uttal stör mig också, speciellt när det kommer från folk som jag VET inte är speciellt duktiga på engelska för egen del heller.

  4. Elisabeth onsdag, 13 maj , 2009 den 10:37 f m #

    Nu ser jag att det på sista meningen ser ut som att jag menar att programledarna pratade dålig engelska, men så var det inte menat. Det var mer än kommentar tills folks kommentarande om andras (i deras tycke) dåliga uttal i allmänhet.

  5. annieverse onsdag, 13 maj , 2009 den 10:50 f m #

    Bim: åh, och jag som verkligen ser fram emot spektaklet på lördag, hihi!

    Haydee: tack🙂

    Elisabeth: jag var nog för trött i går kväll, för pinsamheterna med franskan gick mig förbi. Håller dock med dig, om man har tackat ja till denna uppgift och inte bemästrar vissa delar ska man verkligen se till att lära sig så mycket som möjligt av eländet utantill! Det här uppdraget kräver ju en viss touch av professionalitet, trots allt…
    Precis, den här sortens språkliga besserwissrar tenderar inte direkt att ha ett über-wunderbart uttal själva!

  6. SweFlo onsdag, 13 maj , 2009 den 12:19 e m #

    Har inte haft koll alls på melodifestivalen i år, ska nog kolla in den lite. Vad skönt att allt har gått så pass smidigt med att fixa fram ersättningar till det som stals (förutom det koreanska körkortet då).

  7. Monica onsdag, 13 maj , 2009 den 1:14 e m #

    Hoppas nu att allt löst sig till slut.
    Ha det!

  8. anne onsdag, 13 maj , 2009 den 2:05 e m #

    Bra rutet!!!

    Kanske ska vi ta oss en funderar på också när Karin Falck var Sveriges programledare för ESC, inte var det särskilt imponerande inte…

    Inte vet jag, men man undrar nästan om vi svenskar på något vis vill tro att vi har ensamrätt på engelskan. Många är bra, men lika ofta är det svengelska man pratar.

    Hoppas nu att passen kommer och är i det skick det ska vara i.

  9. Brysselkakan onsdag, 13 maj , 2009 den 5:44 e m #

    Det där med engelskan är lite kul! Alla har sina brytningar och jag tampas mest med de som bryter på franska! Det vi kallar svengelska finns i Belgien oxå, fast då blir det… frengelska!!! Vår relocation-dam skriver den mest underbara blandning av engelska och franska och ibland får jag ta hjälp av min son, som läst franska i fyra år, för att förstå henne!

    Skönt att nya pass är på väg!

  10. Tanten onsdag, 13 maj , 2009 den 6:04 e m #

    Skönt att det ordnar sig med passen.

  11. Peter Harold onsdag, 13 maj , 2009 den 6:53 e m #

    -> Annie

    Det finns nog ingen riktig engelska. Själv gillar jag mest den lite arrogantiska accenten, den som John Cleese’ signum.🙂

  12. Mie letar guldkanter torsdag, 14 maj , 2009 den 7:07 f m #

    Tycker överhuvudtaget att det är ganska lustigt att en melodifestival kan röra upp så mycket känslor… så är det allltid här hemma. Då är det väl bättre att göra som jag, läsa en bok i stället;)

    Hoppas att allt ordnar sig för er med pass o allt annat o att ni slipper fler såna obehagliga upplevelser!
    Kram!

  13. allatalarsvenska torsdag, 14 maj , 2009 den 11:05 f m #

    Kommentatorerna till ESC borde hålla tyst om språkkunskaper. ”Diiiiiiise are thö Swiiiiiidish votes” är inte precis standardengelska.

  14. Wanda torsdag, 14 maj , 2009 den 1:39 e m #

    Älskar också hotellfrukostar. Massor med gott bröd, gott pålägg, olika sorters juicer, frukt, ägg, nybryggt kaffe….
    *dreglar*

  15. annieverse torsdag, 14 maj , 2009 den 1:55 e m #

    SweFlo: den ÄR ju en happening, ESC-tävlingen! Speciellt i år med alla mutanklagelser och annan kul dramatik😉

    Monica: ja, om jag finge ansökningshandlingarna om nytt körkort nån gång också…men det verkar vara komplicerat att skicka dem till Tyskland, suck…

    Brysselkakan: haha, frengelska, det måste vara charmigt!

    Tanten: ja!

    Peter: precis vad jag menar. Någon ”riktig” engelska finns det ej.

    Mie: här i Tyskland är det inte alls samma upphetsade stämning över ESC-tävlingen, verkar inte vara många som bryr sig alls faktiskt…lustigt att vi svenskar tar det på så stort allvar!

    allatalarsvenska: preciiiiis!!

    Wanda: oh ja, det är förgården till Nirvana🙂

Kommentera

