Det är mycket nu

7 Maj

Jaha. Då är allt förbannat trixande igång. Igår kom de nya kreditkorten, nu väntar jag bara på koderna. Får låna pengar av snälla vänner så länge. Alla lås i huset är utbytta, så vi kan väl känna oss säkra här hemma. Det riktigt stora projektet är att skaffa nya pass.  I Tyskland kan vi bara göra det på ambassaden i Berlin, så vi får väl åka dit. Men för passansökan krävs bl.a. personbevis från Sverige, jag väntar på att de ska dimpa ner i brevlådan. Dessutom krävs det intyg från de lokala myndigheterna här att vi är svenska medborgare och att vi bor på den adress där vi bor. Dessa papper fixade jag i tisdags.

Det riktigt trista är att jag två dagar innan vi åkte till Antwerpen hade lämnat in alla erforderliga handlingar för vår visumansökan till Indien. Nu får hela skiten göras om i och med att passen är borta…

Ja, och så är det ansökan om nytt körkort. Inte heller det är helt smidigt om man bor i utlandet.

Vad jag sörjer över, förutom att kameran med alla fina bilder från Antwerpen är borta, är att jag även förlorat mitt koreanska körkort. Inte för att jag hade någon användning för det, men det var roligt att ha.

Den lägenhet vi hade hoppats på att få i Mumbai verkar det inte bli något av. Maken skulle på slutförhandlingar i förra veckan, men sen drog sig hyresvärden ur. Skit också. Det var verkligen en trevlig lägenhet. Förresten så träffade maken en annan utländsk familj som precis landat i Mumbai. För dem var det faktiskt värre. De hade nämligen hittat sin drömlägenhet och betalat in depositionsavgiften. Jättepeppade och glada. Sen visade det sig att även denna hyresvärd kommit på andra tankar. Är det här någon klassisk indisk förhandlingsteknik, måntro? Nåväl, jag tycker mer synd om dem, de var ju verkligen säkra på att de hade fått sitt nya hem.

Jaja, det blir till att leta vidare. Vi har ju fortfarande tid på oss, och en hel del lär väl bli ledigt nu i maj. I värsta fall får vi väl häcka i en serviced apartment den första tiden, om vi inte har fått något ”riktigt” innan dottern och jag anländer i augusti.

I övrigt känner jag mig fortfarande väldigt ledsen, och tyvärr också rätt så ängslig. Vaknade mitt i natten och funderade över hur mycket skit som egentligen kan hända här i livet. Igår sa dottern att ”det var ju tur att tjuven inte skadade oss i alla fall”. Det har hon ju rätt i. Men det satte också igång en del tankar som jag inte kan släppa.

På ett sätt är jag rätt glad över att jag har rätt mycket jobbuppdrag nu som får mig på andra tankar. Å andra sidan är det lite stressande, med tanke på att jag kanske måste ta tag i en hel del annat de närmaste dagarna.

11 svar to “Det är mycket nu”

  1. Tanten torsdag, 7 maj , 2009 den 7:14 f m #

    Fy så mycket fixande och trixande. Jag kan förstå att det är svårt att släppa tankemalandet. Just när man är mitt uppe i eländet är det svårt att sluta älta.

  2. Monica torsdag, 7 maj , 2009 den 11:58 f m #

    Attan så bökigt det verkar vara att fixa allt som utlandssvensk. Förstår om du baxnar. Emellanåt kan det kännas övermäktigt.
    Det är inte lätt att landa efter en sådan upplevelse. Tjuvar och rånare stjäl inte bara saker. Det värsta är att de stjäl tryggheten. Den kommer tillbaka, var så säker. Men det tar lite tid.
    (ficktjuvad, lägenhetsinbrott och fånigt nog cykeltjuvad).
    Mitt i allt har du en förnuftig dotter… Ni lever! och kom helskinnade ur det hela.

    Vissa saker saknar man underligt nog mer än andra! Ibland nästan lite ologiskt.

    Ta väl hand om er!

  3. anonyma a torsdag, 7 maj , 2009 den 3:08 e m #

    What!!!!!! What are you saying?
    Ojojojoj…. so sad!!!
    Konsitgt nog att jag kom på KATZU historia du skrev om i ditt blog länge sedan. Konstigt nog att sån händer just där men inte här när ni bodde i denna delen av världen.
    Hoppass att allt blir mycket mycket bättre från och med NU!!!!!! Simsalabim!!! Bibidibabidoo!!!!

  4. Brysselkakan torsdag, 7 maj , 2009 den 4:06 e m #

    Usch! Allt extra pappersarbete kunde du ju sluppit… det är tillräckligt som det är när man flyttar mellan länder, jag vet!
    Försök hitta saker att se fram emot, bygg delmål, så kanske det kan kännas lite ljust i allt mörker!

  5. Haydee torsdag, 7 maj , 2009 den 4:26 e m #

    Inte så att jag kommer på något specifikt själv, men finns det något jag kan hjälpa med så säg till..
    Liebe Grüße från andra sidan bron!

  6. Elisabeth torsdag, 7 maj , 2009 den 5:32 e m #

    Å fy, jag blir stressad bara av att läsa om allt som du måste ordna!

  7. anne lördag, 9 maj , 2009 den 7:12 e m #

    Så otroligt drygt! Men du har en klok dotter, trots allt onödigt arbete så blev ni inte rånade! Ni blev inte skadade!

    Tur att ni har tid på er, det kommer att lösa sig ska du se. Hur eländigt det än känns.

  8. Cicci söndag, 10 maj , 2009 den 7:21 f m #

    Ta det lugnt – det ordnar sig alltid. Ni är välbehållna och det är ju det viktigaste.

    Min sons ”flickvän” – de är 5 resp 4 år – skulle få sitt hus fixat på grund av byggfusk och de hade magasinerat alla sina tillhörigheter och flyttat in i lånelägenheten med kläder för ca 6 veckor. En storbrand i möbelmagasinet förvandlande 12 familjers saker till aska… De saknar sina minnen (foton, familjeklenoder etc, möbler och saker går att skaffa på nytt (dyrt för byggbolaget!)) men är glada att de lever och det är ju som sagt var det viktigaste.

  9. Moböjs söndag, 10 maj , 2009 den 10:04 f m #

    Men fy, Annie… saker och ting går verkligen inte er väg just nu.

    Byråkrati och pappersblaj och väntan och osäkerhet i största allmänhet.

    Usch.

    =-/

    [Men nån världens sämsta mamma kan du fetglömma att du på nåt sätt skulle vara.]

  10. Brigitta tisdag, 12 maj , 2009 den 6:50 e m #

    Ja, det man saknar är ju oftast det som inte går att ersätta, men som kanske inte hade det största pengavärdet.
    Blev bestulen på plånbok i Spanien på semester resa och det jag fortfarande kan sakna är några personliga foton som inte kommer tillbaka. Pengarna….de försvann…. körkortet – finns ett nytt. Ja, ock så plånboken som ju var en julklapp.
    Med så mycket oflyt ……. soon things will go your way !
    kram,

  11. Wanda torsdag, 14 maj , 2009 den 1:37 e m #

    Bättre lycka med nästa lägenhet! 🙂
    *tummen upp*

Kommentera

