Man kan frysa både här och där

12 Apr

I natt vaknade jag vid fyratiden bara för att grunna på en problematik som jag absolut inte kan göra något åt. Fråga mig inte varför, men där låg jag och lyssnade på det vårystra fågelkvittrandet och funderade på hur jag ska göra med vinterkläder åt dottern i Indien. Ja, inte för att hon behöver dunjackor och fodrade stövlar där alltså, men vi kommer ju att åka hem till Sverige för att fira jul, och vid det laget har hon med alll säkerhet växt ur de varma stövlar och den varma jacka hon sprang omkring i i vintras.

När jag berättade detta för dottern i morse sa hon ”men herreguuuuuud mamma, vi kan ju handla vinterkläder i Sverige!”

Varpå jag påpekade att när vi landar på Kastrup kommer det att vara kallt redan då. Vintern väntar inte på att vi har köpt en varm jacka till henne.

”Men herreguuuuuuuud mamma, då får jag väl frysa lite på Kastrup då”, blev svaret.

Hrmmmm. Jag fattar inte varför jag ska vara så extremt förutseende. För det första kan jag inte göra något åt saken nu, för det andra tycker föremålet för mina omsorger att jag är lite smålarvig. Jahaja.

Och medan vi har suttit och proppat i oss ägg och sill och chokladägg och Janssons frestelse allt sedan långfredagen ligger inte maken på latsidan i Mumbai; han har kollat på 12 lägenheter på två dagar. Några har varit absolut tänkbara, för att inte säga önskvärda, andra har bara varit märkliga. Som den där det finns en terrass MITT I lägenheten. Utan dörrar mellan terrassen och övriga lägenheten. Det är med andra ord fritt blås. Hyresvärden sa till min man att ”nä men dörrar behövs ju inte, som du har märkt är det väldigt varmt här i Mumbai”. Det är i och för sig med sanningen överensstämmande en stor del av året, men temperaturen KAN faktiskt gå ner mot 10 grader vintertid. Och hur smart är det att inte ha dörrar när det är monsuntid, med tanke på att det då så att säga regnar på tvären?!? Jaja, det kanske inte blir just den lägenheten vi väljer, om man säger så.

Fortsatt God och Glad Påsk tillönskar jag er alla!

12 svar to “Man kan frysa både här och där”

  1. Gunilla söndag, 12 april , 2009 den 9:48 f m #

    Hmm, ta med en tjock tröja ”för säkerhets skull” och sen tittar ni på tjocka härliga indiska kläder. Det finns faktiskt snö i trakterna också!*S* Nepal tex.. Himalaja… Tillräckligt tjocka att klara sig mellan flygterminalen och taxin ialla fall!

  2. Perra söndag, 12 april , 2009 den 10:09 f m #

    Haha, verkar va en härlig lya det där..det skall som sagt bli enormt spännande att följa livet i Indien. Jag längtar vid tillfälle dit, men just nu verkar båtarna mest gå till Nippon..

    Skall genomlida 25 dagar utan fru och Alex, det är tuffa dagar men samtidigt ger det mig tillfälle att vara ledig kanske 3 månader och istället för att gå och oroa mig för nästa uppdrag. Hoppas du vill följa äventyren i Japan och kan komma med några uppmuntrande ord ..till nån slags proxy gräsänka..

    Hur fixar ni tiden när ni inte ses?

  3. Brigitta söndag, 12 april , 2009 den 1:06 e m #

    Tjingeling!
    Ja, fast någonstans i India, kanske i shop nära flygplatsen kan man väl köpa eventuellt dyra varmare kläder. Hur gör de Indier som vill åka till Europa eller USA på vintern? För det måste finnas indier som vill och gör detta. Med tanke på hur många de är! Annars är tipset fleecejacka + allväders stövlar i lite för stor storlek just nu under sommaren 🙂 som kanske passar i december?
    Coolt att dottern är så cool 🙂
    Åkt på påskförkylning så roar mig med datorn och tv idag 😉

  4. Cicci söndag, 12 april , 2009 den 4:30 e m #

    När vi var i Sydamerika någonstans vid Titicacasjön – en plats som ligger mellan ekvatorn och södra vändkretsen – i november/december (deras sommar) kom det en isande vind som gick rakt genom ben och märg – vi var där för att handla tröjor mm av alpackaull. Resultat: vi tog på oss alla våra inköp (4 tjocka tröjor var, täckjacka, mössor, vantar och ett antal ponchos) och resten av dagen vaggade vi fram som Michelingubbar. Vi såg roliga ut men vi frös inte! Nästa dag gick vi i shorts och T-shirt!

  5. anonyma A söndag, 12 april , 2009 den 8:48 e m #

    Ja just det ja!!! Vinterkläder… 🙂
    Vilken cool dotter du har!!!!
    Du skulle inte ana vad jag har hittat häromdagen i Seoul.

  6. annieverse söndag, 12 april , 2009 den 9:43 e m #

    Gunilla: bra tips. Någon tjock tröja som fortfarande passar torde kunna uppbringas 😉

    Perra: åhå, flytt till Nippon på G? Vet du vad, det är det land i Asien dit jag helst skulle vilja flytta, för jag skulle så gärna vilja jämföra det med Korea…mycket är väldigt likt, mycket otroligt olikt…det tycker jag är spännande!
    Hur vi fixar tiden fram tills ”återföreningen”…tja, egentligen är det en enda lång astrist transportsträcka, men jag ser till att hålla mig och dottern otroligt sysselsatta, det är nog enda tipset jag kan ge. Ett uppmuntrande tillrop till gräsänkan är nog att tiden faktiskt går fortare än man tror!

    Birgitta: lysande tips! Fleecejacka finnes, i kombination med varm tröja kan det nog gå vägen, och så gummistövlarna med dubbla sockor i, haha!
    Krya på dig!

    Cicci: man kan stå ut med att vara Michelingubbe om man bara slipper frysa 😉

    anonyma A: vad hittade du?!?! Tell me!!

  7. anne måndag, 13 april , 2009 den 7:05 f m #

    Slumdog milionaire var väldigt bra! Men tänk! Ska ni bo där?!?! Ser staden ut som i filmen i allmänhet? Jag har ju bara varit till New Delhi och kan ju bara konstatera att den diplomatic enclave vi bodde i var ordentligt fri från elände. Visst fanns det överallt, men inte i den utsträckning som i filmen, jag såg inga stora plåtskjulsfält, bara små.

  8. annieverse måndag, 13 april , 2009 den 7:18 f m #

    anne: Hela Mumbai ser naturligtvis inte ut som i filmen, men slummen du ser i filmen finns överallt i hela stan. Det finns ingen diplomatic enclave, däremot finns det lyxiga stadsdelalr, lyxiga kvarter och påkostade hus, men du kan ändå ha slummen ett stenkast bort och folk som bor på trottoaren 100 meter från ditt hem. Jag har inte varit i Delhi, men jag har förstått att den stan är mycket mer ”städad” än Mumbai.

  9. anne måndag, 13 april , 2009 den 7:51 f m #

    Jo, visst såg jag plåtskjulen från fönstret på lyxhotellet vi bodde på och människor levde på trottoarerna, men detta stora utspridda syntes inte där.

    Är Mumbai en ”farlig” stad? Något jag inte upplevde New Delhi vara.

  10. annieverse måndag, 13 april , 2009 den 8:01 f m #

    anne: Om du med farlig menar stor risk för överfall, rån och övergrepp ska Mumbai inte vara farlig. Sen får du så klart akta dig i den katastrofala trafiken, och tänka på att det finns ficktjuvar. Men på tal om slummen (åtminstone dagtid) har jag läst att det är säkrare att vistas där än vad det är i centrala Chicago…

  11. Daniel måndag, 13 april , 2009 den 9:56 f m #

    Ullsockorna på!

  12. annieverse måndag, 13 april , 2009 den 12:25 e m #

    Daniel: ja, kanske bäst att packa med ullsockorna till Indien så man kan pilla på dem när man landar i Högan Nord 😉

Kommentera

