Horn OK Please

7 Mar

 Såhär färglada och fint dekorerade är de flesta lastbilar i Mumbai. Texten ”Horn OK please” betyder att man ska tuta om man vill köra om. Jag vet inte riktigt vad det är för mening med det egentligen, med tanke på att alla tutar hela tiden, även när de inte vill köra om.  För att uppmärksamma folk på att man vill fram på vägen (vem vill inte det?!?!) kan man även köra med ljusblinkers. Det gör farbror R rätt ofta. Även i fullt dagsljus. Jag undrar om det kan ha någon effekt, speciellt i dagsljus? Äsch, nu får jag väl ändå lägga av med mina trista, petimeteraktiga, strikt logikbaserade västerländska grubblerier. Det är nog bättre att bara att go with the flow. Kör så det ryker, ellet nåt.

Den första bilden är förresten tagen inifrån ”vår” bil. Som ni ser har farbror R en liten Ganesha på instrumentpanelen. Det känns ju tryggt. Hrmmmmm.

hornok1

hornok2

11 svar to “Horn OK Please”

  1. Elisabeth lördag, 7 mars , 2009 den 10:23 f m #

    Att tuta och använda ljusblinkers kanske har någon slags trafik-placeboeffekt? Alla TROR att de kommer fram snabbare när du tutar/använder blinkers i dagsljus, och gör därför så även om det egentligen inte lönar sig.

  2. annieverse lördag, 7 mars , 2009 den 11:50 f m #

    Elisabeth: ja, jag tror också det är någon typ av placebo 😉

  3. Tanten lördag, 7 mars , 2009 den 12:40 e m #

    Trist det där att man ska lida av så mycket logik…

  4. annieverse lördag, 7 mars , 2009 den 12:52 e m #

    Tanten: ja, ibland känns det lite andefattigt faktiskt.

  5. h lördag, 7 mars , 2009 den 8:11 e m #

    Jag försökte diskutera om tutandet med en chaufför och det jag förstod av hans förklaring var att man skulle visa att man fanns.
    När jag försökte förklara för honom att man kunde bli av med körkortet i Sverige om man tutade på det viset, ohämmat, hela tiden, tittade han oförstående på mig ”not here, madam”…

  6. anne lördag, 7 mars , 2009 den 8:39 e m #

    En av guiderna vi hade i New Delhi förklarade tutandets konst så här:

    En tutning: här är jag och jag ser att du är där!

    Två tutningar: Nu kör jag om dig!

    Flera tutningar: Flytta på dig du odugliga bilförare #€%&@£!!!!!

    Det lät som en rimlig förklaring! Fast nattetid var väl tutandet otillåtet.

    Hur går det med lägenheten? 🙂

  7. vesna söndag, 8 mars , 2009 den 12:54 f m #

    Vilka fina bilder … En blogg i min smak !!!

  8. Peter Harold söndag, 8 mars , 2009 den 2:32 e m #

    Även här i Sverige fanns det en tradition att man blinkade med ljustutan innan man gjorde en omkörning. Numera dundrar de bara förbi som jehun.

  9. annieverse söndag, 8 mars , 2009 den 3:29 e m #

    h: haha, det svaret var klockrent!

    anne: åh, vilken pedagogisk förklaring! Men jag undrar fortfarande….hur urskiljer man om samma förare tutat två gånger eller om det är två olika bilar som tutar, ifall de har samma tutljud? Jaja, jag ska väl inte lägga mig i 😉

    vesna: tusen tack! 🙂

    Peter: Ja, det är lika illa om de dundrar förbi som jehun (oftast med pytteliten marginal dessutom). Jag tycker ”vi” borde veta bättre.

  10. vesna söndag, 8 mars , 2009 den 3:43 e m #

    tofifee e sjukt goda..

    hoppas han kommer me ngt anyway 🙂

  11. Wanda måndag, 9 mars , 2009 den 10:31 e m #

    Usch, vad jobbigt med allt detta tutande! Värsta ”morsetutningarna” ju! :O

    /W

Kommentera

