Kanske bostad på gång

5 Mar

Jaha, då har vi plötsligt…i bästa fall…tjing på en OTROLIGT trevlig lägenhet i stadsdelen Bandra. Bra läge, lämplig yta, rätt antal rum och välplanerad. Inte helt ny, vissa grejer behöver fräschas upp, men inga större brister. Plus….en helt OSANNOLIKT STOR OCH FIN terrass med utsikt över Arabiska havet.

I denna lägenhet bor, fram till sommaren, Mumbais enda svenska barnfamilj. I alla fall säger de själva att de är Mumbais enda svenska barnfamilj, och det är inte helt osannolikt. När jag började surfa runt efter info om Mumbai för några månader sedan råkade jag hitta en presentation av pappan i familjen, som jobbar för ett svenskt företag. Mejladress fanns, så jag mejlade glatt iväg en presentation av oss plus enormt många frågor om livet i Mumbai. Han svarade snällt och utförligt. Sen har min man varit och lunchat med honom, och när dottern och jag var i stan var vi hembjudna på middag och fick träffa hela familjen, dvs. även frun och de två tonårsbarnen. De har bott i Mumbai i tre år, kidsen går på samma skola som dottern ska börja på, och de verkar ha trivts fint, både med stan, skolan och med boendet. Jag är väldigt glad över att fått denna kontakt innan flytten, det är ju triljoner saker man undrar över och vill planera inför. Synd bara att de flyttar innan vi kommer, för de är verkligen trevliga. Det enda positiva är väl att vi eventuellt kan ta över deras mycket trevliga lägenhet, men den är egentligen lite för dyr, så vi får väl se om min man kan förhandla ner hyran lite. Han ska tydligtvis träffa hyresvärden i dagarna.

 Spännande….

8 svar to “Kanske bostad på gång”

  1. Tanten torsdag, 5 mars , 2009 den 9:32 f m #

    Spännande! Det är mycket med det här med att bo.

  2. Victoria torsdag, 5 mars , 2009 den 11:45 f m #

    Wow, spännande, vi håller tummarna! Synd att svenskarna ska flytta bara, det hade väl varit kul att ha en annan svensk familj där. Men man kan väl inte få allt antar jag.
    Kram/Vic

  3. annieverse torsdag, 5 mars , 2009 den 1:14 e m #

    Tanten: japp, vi är i samma situation märker jag 😉

    Vic: ja, jag önskar att de hade bott kvar, jag tror vi hade haft kul ihop! Du vet ju också hur värdefullt det kan vara att ha några landsmän i närheten när man är ute i stora vida världen. Vi hittar säkert andra trevliga människor att umgås med, men jag blir inte ledsen om det kommer några svenskar till vad det lider!

  4. Elisabeth torsdag, 5 mars , 2009 den 3:37 e m #

    Spännande spännande! Lite unikt också att vara den enda svenska barnfamiljen i Mumbai. 😉 Men jag förstår helt klart att ni tycker att det är lite synd att de flyttar, för det är ju faktiskt skönt att ha andra svenskar att umgås med när man bor utomlands. (Och då kanske ännu mer i ett så speciellt land som Indien.)

  5. Wanda torsdag, 5 mars , 2009 den 9:54 e m #

    Myyycket spännande! 🙂

  6. annieverse fredag, 6 mars , 2009 den 7:57 f m #

    Elisabeth: ja du vet, i den här familjen har vi en faiblesse för att utmärka oss, haha!
    Även om man inte målmedvetet siktar på att bara umgås med svenskar är det jätteskönt att ha landsmän omkring sig…man förstår varandra på ett speciellt sätt när man har samma kulturella bakgrund, liknande erfarenheter, värderingar och sånt. Så jag hoppas det dyker upp några flera svenska barnfamiljer 😉

    Wanda: ohhhh jaaa, det är det verkligen!!

  7. Peter Harold fredag, 6 mars , 2009 den 8:18 e m #

    Intressanta bilder! Och jag måste säga att jag också gillade höghuset med de överdimensionerade balkongerna. Men undrar hur det är med byggfusk och hår långt ifrån man skall stå ett sånt där hus ifall det…

  8. annieverse lördag, 7 mars , 2009 den 11:52 f m #

    Peter: hur det är med byggfusk och sånt ska man nog låta bli att tänka på om man vill behålla en liten smula sinnesfrid…

Kommentera

