Mångfaldiga Mumbai, del 1

1 Mar

Hemma igen, och det är inte ett dugg kul. Düsseldorf är regngrått, 12-gradigt och oantastligt välordnat, som vanligt. Vad gör jag här?!?! Jag kunde ju ha haft det skitgrått, 32-gradigt och hysteriskt kaotiskt istället. Med vajande palmer som bonus!! Och nypressade fruktjuicer! Med utsikt över havet! Visserligen bedrövligt förorenat, men man kan ju kisa med ögonen och använda sin fantasi lite.

Düsseldorfarna ser lika surmulna ut som väderleken, jag har lust att gå fram till någon av alla välklädda söndagsflanörer nere vid Rhen och säga ”gaska upp dig för f-n, du har ju hela och rena kläder på dig, och jag har svårt att tro att du bor under en bit presenning nere vid floden och livnär dig på sopor. What is your problem?!?!”. Faktum är att jag under en dag i Mumbai såg betydligt fler människor som log och skrattade (även i mindre bemedlade områden) än vad jag sett under dagens söndagspromenad. Och jag tror inte det beror på att det bor fler människor i Mumbai än i Düsseldorf.

Well, well. Jag har funderat över hur jag ska lägga upp bildvisningen här på bloggen. Har kommit fram till att det är snudd på omöjligt att göra det på något vettigt sätt. Det får bli blandade intryck, med betoning på kontraster. Håll till godo.

bandra1

Stadsdelen Bandra, där vi förmodligen kommer att bosätta oss. Observera dessa söta taxi-rickshaws på tre hjul!

sunset1

Solnedgång över Arabiska havet.

bandra4

Bandra igen. Ja…vad ska man säga?!?! Det här är min favoritbild från resan!

bandra3

Fotograferat från a room with a view. Dessa enorma palmer!!!

Det slog mig väldigt ofta att Mumbai skulle kunna vara en så oerhört vacker stad. De naturliga förutsättningarna finns verkligen. Havet, klimatet….tänk om man hade kunnat spola stan ren från all skit, rustat upp alla vackra gamla hus, rivit de enorma slumområdena och byggt något vettigt åt dess invånare….ja, det hade kunnat bli redigt grant, som vi säger i Skåne. Visst, visst, förfallen kolonialstil har sin charm, men slumskjul och föroreningar har jag svårt att se något charmigt med. Nåväl. Drömma kan man ju.

Såja, det får räcka för idag. Fler bilder kommer.

13 svar to “Mångfaldiga Mumbai, del 1”

  1. Cicci söndag, 1 mars , 2009 den 7:38 e m #

    Jag tror mig kunna ana lite blå himmel i denna förorenade stad…

    Hmmm. Jag pluggar ju stadsplanering – ämnet kanske passar som examensuppsats…

  2. Elisabeth söndag, 1 mars , 2009 den 8:04 e m #

    Wow, häftiga bilder på en vad det verkar väldigt spännande stad. Palmerna måste verkligen vara enorma! Är de i allmänhet så stora eller bara på det fotot?

  3. annieverse söndag, 1 mars , 2009 den 9:16 e m #

    Cicci: stadsplanering? Vilken stadsplanering?!?! 😉 Eller menar du att man skulle kunna genomföra någon typ av stadsplanering därstädes? Vilket hästjobb!!

    Elisabeth: det är möjligt att palmerna ser större ut än de är på bilden, men de ÄR stora i verkligheten.

  4. brownie måndag, 2 mars , 2009 den 6:29 f m #

    Coolt, vilken förmån att få bo i olika delar av världen 🙂

    Precis så som du känner kunde jag känna efter mina utlandstjänstgöringar. Jag hade bara lust att skrika till folk att de skulle vara jävligt tacksamma över sin livssituation i Sverige 🙂

  5. Cicci måndag, 2 mars , 2009 den 6:54 f m #

    Makten i Kina genomför nu en stadsomvandling av Shanghai, så varför inte Mumbai…

  6. Per måndag, 2 mars , 2009 den 7:57 f m #

    Intressant det där med att leva lycklig och le..vad gör oss i väst så kräsna och gnälliga? Alltså ursäkta men bara namnet Dusseldorf..jämför med Mumbai så runt o lätt det låter..

    Shanghai,,Chiang Mai..Shangri la, Mandalay..

    Östern forever..

    Härliga bilder

  7. allatalarsvenska måndag, 2 mars , 2009 den 12:18 e m #

    Jag har en kusin som är adopterad från Indien. När han var 5 år reste jag med hans familj till södra Frankrike. Där finns också palmer, om än ganska små. Min kusin pekade och sa ”såna träd finns i Indien”.

    Kanske kom han ihåg palmerna, kanske hade han sett dem på kort, men det var första gången han kommenterade något som helst från Indien, så palmerna hade gjort intryck.

  8. Wanda måndag, 2 mars , 2009 den 5:46 e m #

    Kul att se dina bilder! 🙂

  9. sinneskatten måndag, 2 mars , 2009 den 6:30 e m #

    Bilder från en annan del av världen kan man säga.
    Spännande att få följa din nya bostadsort.

  10. anne måndag, 2 mars , 2009 den 9:06 e m #

    Så jättespännande det ser ut! Det kommer att bli intressanta år för er, det är jag säker på! 🙂

  11. anonyma a tisdag, 3 mars , 2009 den 12:56 f m #

    Det ser lite mer spännande ut än Seoul i 60 talet. Mera liv ser jag på bilderna. Jag såg en japansk rese yoga dokumentär om Indien och jag håller helt med dig att Indien är överhuvudtaget ett vackert land med all förutsättningar. Problemet är ju att man glömmer så lätt `the Beauty´ när man är besatt av tillväxningen. I alla fall det ska vara såååååååååå kul att läsa din blog. Verkligem är jag en stor `fan´.

  12. annieverse tisdag, 3 mars , 2009 den 7:41 e m #

    brownie: ja, man blir väl lite ”störd” om man har bott i länder där gemene mans situation ter sig så olik medelsvenssons. Det blir allt svårare för mig att uthärda välfärdsgnäll typ ”det är en mänsklig rättighet att inte ha mer än 1 km till dagis”.

    Cicci: utvecklingen kan säkert gå åt samma håll i Mumbai, men jag tror det dröjer typ 10-20 år tills stan kommer till den nivå där Shanghai är nu. Vet du vad….ibland undrar jag om det är så fel med diktatur, under vissa förhållanden….(fy på mig!!)

    Per: vi har tappat perspektivet på hur bra vi har det. Men det är nog bara mänskligt. Trots det så kan jag reta mig som f-n på det…
    Haha, nej, Düsseldorf har inte riktigt samma klang som Mumbai/Bombay/Mandalay…

    allatalarsvenska: oj, ja palmerna ÄR mäktiga, inte så konstigt att de gjorde intryck på honom!

    Wanda. tack =)

    sinneskatten: en annan OCH annorlunda del av världen, den saken är säker 😉

    anne: DEFINITIVT intressanta år. Jag har svårt att tänka mig att de blir trista. Men det är klart, vardag blir det alltid, fast jag föredrar att framleva min vardag i lite mer illustra omgivningar än där jag är nu.

    anonyma a: nu har jag bara sett Mumbai, men jag ser verkligen fram emot att få uppleva olika delar av Indien, som du säger finns det oerhört mycket vackert också.
    Seoul framstår som oerhört rent och fräscht i jämförelse med Mumbai….men Seoul har alltid en speciell plats i mitt hjärta 😉

  13. carola torsdag, 5 mars , 2009 den 2:58 e m #

    Hej min vän! Fatta vad jag känner igen miljöerna från grannlandet i väst, tom dofterna kommer med bilderna. Det där med tåsandaler kanske inte är så bra med tanke på ”dust” och sand som gärna kilar sig in mellan tån och skon och gör hål på skinnet , fast det kan det kanske vara värt Hoppas att det ordnar sig med lägenheten…ser fram emot att få följa med er på resan via din blogg.. Fö har vi full vinter, gott om snö och inga pluss grader i sikte 🙂

    Kram Carola

Kommentera

