Get a life, Annika

13 Feb

Jag är ju lite efter nästan jämt, så jag har inte upptäckt Newsmill förrän nu. Men där finns en hel del intressant att läsa, man får sig till del teman, åsikter och vinklingar som inte alltid ryms i gammelmedia. Utan att det för den skull handlar om hysteriska sammansvärjningsteorier som författats av en eller annan rättshaverist med störd självbild.

Men. Ett och annat bottennapp blir det så klart. Som idag, då jag med stigande förvåning läser Minister Littorin behandlar sin flickvän som en kattunge, författad av Annika Nordgren Christensen, mp, ledamot i försvarsberedningen och medlem i Krigsvetenskapsakademin.

Egentligen är jag väl mest upprörd att ministerns små snuttemeddelanden till flickvännen över huvudtaget hamnat på  nyhetsplats (även i gammelmedia). Men sen är det lite extra förbryllande med Annika Nordgren Christensens inlägg. Ett litet utdrag:

”Låt mig direkt deklarera att jag tycker alla, inklusive ministrar, har rätt att vara privatpersoner. De får vara hur kära som helst, i vem som helst. Låt mig också för säkerhets skull säga att jag inte har något emot relationer där den ena parten är betydligt äldre än den andra. Jag är själv gift med en 17 år äldre man. Motvilligt intresserar jag mig för företeelsen med Littorins kärleksbrev. Varför väljer han att skriva så att det verkligen skall synas? Och varför väljer han att uttrycka sig på det sätt han gör?”

Sen följder det lite konspirationsteorier och moralisk indignation kring Littorins ordval ”Löv u”. Det är inte värdigt en man i hans ålder, anser artikelförfattaren. Framför allt inte när man har en betydligt yngre flickvän. Det är som att klappa henne på huvudet. Sen verkar artikelförfattaren också undra om valet av forum – Facebook – i kombination med ordvalet kan vara ett sätt att försöka locka unga väljare.

Milde tid. Det kanske bara är så att Littorin och flickvännen tycker det är jättekul med Facebook, och hon kanske rentav gillar hans ordval. Kan det vara så? Och kan vi i så fall låta dem hållas?

Mest oroande i denna bedrövliga artikel är att författaren avslöjar att hon själv minsann via Facebook har full koll på vilken riksdagsledamot som för dagen har magsjuka barn därhemma, och vem som nyss har varit hos tandläkaren. Men snälla Annika Nordgren Christensen. Get a life. Om inte annat kan du ju ägna dig åt försvarsberedningen och Krigsvetenskapsakademin. 

Sen måste jag ju ändå säga att diskrepansen mellan titeln  ”ledamot i försvarsberedningen och medlem i Krigsvetenskapsakademin” och 540 ord som handlar om  ”Löv U” och Facebook – den är nästan…utsökt komisk.

Utsökt roliga är dessutom de många kommentarerna till denna artikel. Jag skrattar så jag får tårar i ögonen. Bland annat den korta men kärnfulla ”Snälla, säg att hon fyllebloggar”. Sen har vi nån miljöpartist som skäms ögona ur sig också. 

Efter att ha tagit mig igenom allt detta kan jag inte annat än undra om det verkligen är någon djup kris i Sverige, såsom hävdas av politiker och förståsigpåare. Kan det verkligen vara det, när folkvalda trots allt har tid att sitta och författa artiklar där de ondgör sig över andra folkvaldas kärleksmeddelanden? Hade det varit en allvarlig kris hade de väl ägnat sig åt den, i så fall.

Men det är klart. Det kan ju vara en djup moralisk kris, förstås. Så är det nog. Moralpanik.

10 svar to “Get a life, Annika”

  1. Jenny fredag, 13 februari , 2009 den 10:26 f m #

    ..jag inser att Newsmill är ännu ett i raden v moderna företeelser som gått mig spårlöst förbi. Jag trodde att jag i om att anslutit mig till Fejjan var någorlunda salongsfähig..Här gäller det uppenbarligen att läsa upp sig innan sommarsemestern stundar så man kan hänga med hjälpligt i konversationen…o herreje, vad är DET för slags människa som kan ondgöra sig så mycket över vad som verkar ganska välmenande och snällt. Det borde väl finnas bedrövligare saker att hänga upp sig på.

  2. annieverse fredag, 13 februari , 2009 den 10:34 f m #

    Jenny: jahadu, här gäller det att vara på hugget så du inte framstår gruvligt obildad och inskränkt i sommar, haha!
    Jag tycker också det finns bedrövligare saker att hänga upp sig på än en förälskad karl.

  3. allatalarsvenska fredag, 13 februari , 2009 den 10:40 f m #

    Hahahaha, och sen när någon undrar varför Annika hänger på Facebook om hon nu tycker det är så fånigt så går hon in och kommenterar att hon minsann läst det på Aftonbladet och inte Facebook. Some att det skulle ge mer ”cred”. *rofl*

  4. allatalarsvenska fredag, 13 februari , 2009 den 10:42 f m #

    Oops, Expressen var det visst. Då är det ju en heeeeelt annan sak….. NOT!

    😀

  5. annieverse fredag, 13 februari , 2009 den 11:30 f m #

    allatalarsvenska: ja, det är väl alltid bättre att läsa det i andra hand dessutom….NOT….

  6. Wanda fredag, 13 februari , 2009 den 12:11 e m #

    HAHAHAHAHA! Det här var det roligaste jag har läst på länge! Och du, jag tror att den där Annika ”fyllebloggar” för det MÅSTE finnas något mer intressant att ödsla sin skrivtid på!

    /W

  7. brownie fredag, 13 februari , 2009 den 7:40 e m #

    Annika verkar ha mycket fritid 😉

  8. annieverse fredag, 13 februari , 2009 den 7:43 e m #

    Wanda: ja, visst MÅSTE det?!?!

    Brownie: hihi, typ….eller gör hon sånt här på arbetstid, dvs finansierat av skattekronor?!?

  9. Toker lördag, 14 februari , 2009 den 1:22 e m #

    Hon är ju inte riksdagsman, men prata kan hon för det hörde jag i radion igår. Litorin vill inte diskutera. Han är väl upptagen med att skriva Löv u på facebook.

  10. annieverse lördag, 14 februari , 2009 den 1:27 e m #

    Toker: ups, du har helt rätt, hon är inte riksdagsman. Jag borde kolla mina källor bättre. Tack för påpekandet.

Kommentera

