Här har det gått hett till

12 Feb

Urrrrk. I tisdags efter lunch ringde skolsköterskan och bad mig hämta hem dottern, som hade frossa och mådde skit. När jag fått hem henne och bäddat ner henne dröjde det inte länge innan termometerna visade 38,5. Det går en massa skit nu, men så är det ju speciellt på vintern. Dock verkar vinterkräksjukan inte alls vara lika samhällsförlamande som i Sverige. Jag har inte hört talats om några större kräkepedemier, varken förra vintern eller nu.

Hursomhelst, igår var det inte mycket med Den Lilla, hon hade 39,5 i genomsnitt under dagen och tyckte ERBARMLIGT synd om sig själv. ”Mamma….varför ska man överhuvudtaget LE-HE-HEEEEEVAAAA när man mår så här dåligt?!?!”, hulkade hon från soffhörnet. Och så blev det ett par rundor med ”buäääääähhhh, varför är min pappa inte HE-HE-HEEEEEEEMMMAAAAA, jag saknar min PA-HA-PAAAA-PAAAAA”. Och som kronan på verket förtäljde hon att nån lärare på skolan berättat att hennes man fick influensa för något år sedan och att det liksom satte sig i hjärnan och att han blev handikappad för livet. ”Tänk om det händer mig med, mamma, buähhhhhhhhhh…”. Men VARFÖR I HELA FRIDEN berättar man sånt för för barn?!?

Ja, det här gjorde ju inte mitt eget humör bättre, dessutom var tajmningen inte så himla lyckad, med tanke på att dottern är bjuden på födelsedagsparty med övernattning i morgon kväll, och att skolpjäsen, där hon spelar en av rollerna, ska spelas upp på söndag….

I morse noterade vi dock 37,7 på termometern, samt en betydligt gladare och företagsammare dotter.  Hon har till och med suttit och gjort matteläxan, ifall hon skulle kunna återvända till skolan i morgon. Fast först exploderade hon, för matteläxan var ”räkna med bråk”, och hon kom inte riktigt ihåg hur läraren sagt att hon skulle göra, och när jag försökte förklara hur man gör blev det gråt och tandagnisslan, för ”det låter inte aaaaalls som när Mr. S. förklarade det”. Suck. Dubbelsuck. Till slut enades vi om att att mejla till Mr. S. för att säkerställa bråkförfarandet. Under lunchrasten mejlade han snällt tillbaka med en pedagogisk förklaring. Varpå dottern med glatt humör tog itu med bråkeländet.

Nu håller jag tummarna för ett feberfritt tillstånd i morgon, så Den Lilla kan återvända till livet till fullo. Och för att jag inte ska ha blivit smittad. Jag får bara inte vara sjuk nästa fredag.

11 svar to “Här har det gått hett till”

  1. Emma torsdag, 12 februari , 2009 den 5:28 e m #

    Den där vinterkräksjukan har jag aldrig förstått mig på som alla pratar om. Jag tror inte ens jag kännt någon som haft det. Det läraren sa var kanske lite olämpligt, men samtidigt sa den läraren kanske inte det i samband med att någon barn var sjukt utan snarare berättade när barnen nyfikt frågar om hennes man? Varför den blev handikappad? Det var bara en aspekt på det hela. Barn snappar ju upp en hel del.

  2. Ia torsdag, 12 februari , 2009 den 5:38 e m #

    Jag fick e-post från brorsdottern:

    Hej Maria. Hur mår du jag är sjuk Häjdå från Ellinor.

    Nu är jag också sjuk.

  3. Elisabeth torsdag, 12 februari , 2009 den 6:14 e m #

    Ibland får jag en känsla av att media i Sverige blåser upp det där med vinterkräksjukan en hel del. De gör inget annat än skriver och pratar om den!

  4. annieverse torsdag, 12 februari , 2009 den 6:27 e m #

    Emma: för inte så många år sen fanns det ju inte något som hette vinterkräksjuka överhuvudtaget. Då kallades det maginfluensa, och visst var det många som trillade dit på vintrarna, men det var ju inga katastrofrubriker i media som nu. Märkligt. Är det nya virus som bara slår till i Sverige? Som sagt, här i Tyskland förekommer maginfluensa också, men bara som ett virus i mängden, typ.

    Ia: Men Ellinor då. Smitta faster på det där sättet! (Men jag tycker synd om henne med! Och dig!)

    Elisabeth: idag har det varit låååååånga reportage i radio, både P1 och P4.

  5. Cicci torsdag, 12 februari , 2009 den 7:34 e m #

    Det går hett till även här nu när barnen börjar bli friska – de orkar bråka om småsaker, typ hur en leksak ska ligga när de leker.

    För några veckor sedan kom det larm på dotterns skola att vinterkräksjukan hade fått fäste i åk 2 – hälften borta av klassen på fredagen. I dotterns klass (1:an) lika illa med 13 av 26 hemma med magsjuka – hon blev förkyld. Av skolans 7 klasser begränsades utbrottet till dessa 2 klasser i och med att det blev helg…
    Sonen brukar annars dra till sig dessa virus snabbare än vad Svampbob kan steka en krabburgare men i år klarade vi oss (kanske är vi immuna mot denna typ som enligt nyheterna drabbat minst 1 miljon svenskar och anses som den värsta epidemin hittills…) och i år har vi ännu bara drabbats av hosta och feber.

  6. anonyma a fredag, 13 februari , 2009 den 6:39 f m #

    Min dottern har klarat sig utan att vara sjuk hela vintern. Tack och lov. Jag känner det där också att ha ett sjuka barn och utom man. Hoppas att hon mår mycket bättre nu och kan på både kalaset och pjäsen.

  7. Jenny fredag, 13 februari , 2009 den 7:52 f m #

    Eftersom jag också har tid att ägna mig åt diverse vardagliga betraktelser så har jag lagt avsevärd tid på fenomenet vinterkräksjuka. Instämmer med samtliga inlägg ovan- vad är det för fel med magsjukevirus? Hela ordet fullkomligt ryker kvällspressjournalistik- finns ngn annan nuförtiden i Sverige, en annan vardagsreflektion från mitt digra magasin- är man inte ”drabbad” så är man ”kränkt”, eller bäggedera, och antagligen av vinterkräksjukan. Viktigare dock- jag håller också tummarna för fullt tillfrisknande för skådespelerskan och att du slipper eländet!

  8. anne fredag, 13 februari , 2009 den 8:31 f m #

    Vinterkräksjuka och vinterkräksjuka..Calicivirus handlar det om, och om jag inte misstar mig är 25 % av de flesta befokningar immuna (genetiskt, jag hoppas och tror att det är det som gäler oss). Jag misstänker att det ger bra rubriker och höjer lösnummerförsäljningen, det kan vara anledningen till att man inte är fullt lika hysterisk över saken i andra länder som i Sverige. Dessutom, vart tar vinterkräksjukan vägen på sommaren?

    Feber är faktiskt bra till mycket, bland annat till att ta kål på virus! Kanske har dottern kryat på sig extra rappt tack vare den förhöjda kroppstemperaturen! 🙂

  9. annieverse fredag, 13 februari , 2009 den 9:23 f m #

    Cicci: det märkliga tycker jag är att vinterkräksjuksepidemin är något som verkar hålla sig inom Sveriges gränser. Varför?

    anonyma a: tack, hon är på bättringsvägen 🙂

    Jenny: ja, visst borde man väl också kunna vara kränkt av vinterkräksjukan+ Why not? 😉

    anne: det där med immuniteten hörde jag ett radioinslag om igår. Intressant! Jag har också undrat vart den tar vägen på sommaren.
    Dottern har faktiskt själv nekat febernedsättande just med tanke på att hon tror att hon blir frisk snabbare då 🙂

  10. Jenny fredag, 13 februari , 2009 den 9:43 f m #

    Om det var i somras eller for 2 år sedan, så då dök faktiskt vinterkräksjukan upp- på en badstrand i Sverige. Flera fall rapporterades i nyheterna, och för oss som spänt följde fallet ( läs, i leda över att vänta på en bebis som inte ville komma ut och därför lusläste varje notis i tidningen) så konstaterades att det hela berodde på kanelbullar som legat i frysen sedan vintern. Alltså, efter vintern tar sig VKS en avstickare till närmsta frysfack, för att i o m att badväder inträder sälla sig med alla andra på stranden ☺

  11. annieverse fredag, 13 februari , 2009 den 10:35 f m #

    Jenny: ah, tack för denna inträngande bakgrund till allt vintrigt kräkande! Jag ska aaaaaaldrig mer äta frysta kanelbullar 😉

Kommentera

