It’s a small, small world

9 Feb

Min värderade make har nu landat i Indien och befinner sig några dagar framöver i industristaden Vapi. Om Vapi kan man bland annat säga att staden år 2007 hamnade på plats 3 på miljöorganisationen Blacksmith Institutes lista över världens 30 mest  förorenade platser.

På telefon berättar min man för mig att de två första människor han stötte ihop med när han äntrade det lagom sunkiga lilla hotellet i går kväll var….ett rekorderligt svenskt par i pensionsåldern. Milde tid, vad gjorde de där?!?! Måste ha kommit fel på något sätt. Men de har det i alla fall varmare än hemma. Det är typ 30 grader dagtid och 20 grader om natten i Vapi för tillfället.

Här i Düsseldorf är det fem grader och småregnigt. I morse dalade det till och med tjocka snöflingor genom luften. Jepp. Igår var jag lite vrång…snodde runt med dammsugaren och tänkte surt att här går jag och vardagssliter i den ack så grå tyska februariverkligheten, och där borta i Indien glassar maken omkring och får uppleva en massa spännande grejer. Det hedrar mig inte, men det var med viss tillfredsställelse jag telefonledes hörde hans skildring av Vapi. Inte mycket glitter och glamour där inte.

Nej, nu får jag fortsätta vardagsslita, men med jobb istället för städning.

10 svar to “It’s a small, small world”

  1. Victoria måndag, 9 februari , 2009 den 2:20 e m #

    Ha ha! Nej, det är inte alltid sådär glassigt som man tror att resa någonstans! Fast oftast känns det som om vad som helst skulle vara bättre än där man är just för tillfället! :o)
    Kram/Vic

  2. Elisabeth måndag, 9 februari , 2009 den 3:33 e m #

    Världen ÄR onekligen liten. En gång träffade jag en svensk på ett tåg i Schweiz (inte så speciellt, även om det var utanför svensk semestertid), sedan visade det sig att han var från Göteborg (där någonstans började världen bli liten), och till slut kom vi fram till att han bott på samma adress som jag gjorde. Nu är det förvisso ett stort hus, med mångamångamånga lägenheter, men ändå. Världen kändes onekligen VÄLDIGT liten.

  3. carina måndag, 9 februari , 2009 den 4:16 e m #

    jag tycker det kan vara på sin plats ibland att få vara lite småsur när maken glassar……..eller man kanske får ta sig i kragen och inse att snart så kan även du glassa.
    Ha en skön vecka.

  4. Tanten måndag, 9 februari , 2009 den 4:21 e m #

    Världen är ett ytte-pytte ställe.

  5. anonyma a tisdag, 10 februari , 2009 den 4:17 f m #

    I bet you are going to ecounter many Koreans in India

  6. Wanda tisdag, 10 februari , 2009 den 9:43 f m #

    Håller med. Världen är bra liten ibland.🙂
    Snart får ni väl glassa hela familjen?

    /W

  7. Peter Harold tisdag, 10 februari , 2009 den 2:19 e m #

    Hrm, jag skulle nog föredra 5 grader och regntunga skyar i Düsseldorf framför 40 grader i en av världens 30 mest förorenade städer… Fast jag är ödmjuk, så jag medger att alternativ 2 kanske faller andra mer i smaken…!🙂

  8. brownie tisdag, 10 februari , 2009 den 8:51 e m #

    En kursare till mig träffade på sin fd pojkvän på Himmelska fridens torg i Bejing när hon var på en jordenrunt resa….vad säga🙂

  9. Brunkullan onsdag, 11 februari , 2009 den 7:11 e m #

    Usch för en så förorenad stad, jag skulle nog inte trivas många minuter där.
    Här har vi -22 grader, massor utav gnistrande snö och en sol från en blå och lila/rosa himmel.
    =)

  10. annieverse torsdag, 12 februari , 2009 den 2:45 e m #

    Vic: precis, gräset är alltid grönare någon annanstans – tror man!

    Elisabeth: coolt🙂

    carina: ja, jag kanske ska masa mig ut och köpa några glassar, i brist på annat😉

    Tanten: oh, ja.

    anonyma a: det tror jag säkert!!

    Wanda: glassa och glassa, hrmmm…😉

    Peter: jag ska inte sticka under stol med att jag inte heller är stormförtjust i sån värme – speciellt inte i kombination med luftföroreningar!

    brownie: nej men….ja, vad ska man säga!!

    Brunkullan: låter vackert! Fast iskallt!!

Kommentera

